Bij het Sociaal Team is iedere vraag welkom

_BT Clear

U kent vast wel momenten waarop u het even niet meer weet, dat het thuis of in het gezin wat minder gaat, dat u zich eenzaam voelt of dat bepaalde dagelijkse dingen opeens wat minder goed gaan. Kortom: u heeft behoefte aan ondersteuning, maar u weet niet welke eerste stap u zelf kunt zetten. Dan kan iemand van het Sociaal Team u op weg helpen. Wat zij voor u kunnen betekenen en waar u ze kunt vinden, leest u in dit artikel. En Monique vertelt u graag over haar ervaringen met het Sociaal Team.

Bianca Vaessen zorgt er als procescoördinator van de gemeente voor dat de teams hun werk kunnen doen. Ze legt uit: “In een Sociaal Team werken verschillende deskundigen nauw samen. Trajekt, MEE, Radar, Levantogroep, Mondriaan, Virenze, wijkverpleegkundigen van onder andere Mosae Zorggroep en Envida en de teams Wmo en Jeugd van de gemeente Maastricht bundelen er hun krachten. Soms ook met buurtbewoners. Zo ontstaat een enorm groot netwerk.”

Koffie staat klaar!

Waarvoor u aanklopt bij het Sociaal Team? “Iedere vraag is welkom. En als wij niet het antwoord hebben, zorgen we dat de mensen op de plek komen waar wel de vraag beantwoord kan worden. Of het nu gaat om vragen over financiën, relaties, zorg of de behoefte aan gezelschap: kom gerust langs. De koffie staat klaar.”

1+1=3

In totaal zijn er nu 6 Sociale Teams actief, verspreid over de stad. Twee zijn er in oprichting. Zodra ook zij actief zijn, is er voor iedere inwoner van Maastricht een Sociaal Team in de buurt. Ieder team heeft een eigen gebied en houdt ook een spreekuur in dat gebied. Bianca: “Doordat je én samenwerkt én dichtbij de mensen bent, krijg je veel meer gevoel bij dingen die in een wijk spelen. Plus je kunt gebruikmaken van elkaars kennis over wat er allemaal te doen is in een wijk. 1 plus 1 is zo 3. In Daalhof bijvoorbeeld is zo een gezellig clubje ontstaan. Er klopte iemand bij ons aan die eenzaam was. Omdat we meer mensen kenden die daar in Daalhof tegenaan liepen, hebben we ze met elkaar in contact gebracht. En nu komen die mensen regelmatig samen. Onze rol is dan vooral die van bemiddelaar, maar we gaan zelf geen clubje runnen.”

Erger voorkomen

Het doel? “Ons doel is om zo veel mogelijk mensen te helpen zelf tot een oplossing te komen. En we maken het makkelijker voor mensen om hulp te vragen. Dat is toch voor veel mensen moeilijk. Terwijl dingen soms veel makkelijker zijn op te lossen als je juist vroeg aan de bel trekt. Als je problemen laat aanslepen, is misschien een ingewikkeld en langlopend traject nodig om je er bovenop te helpen”, legt Bianca uit.

Een win-winsituatie

Ze verduidelijkt het met een voorbeeld. “Een mevrouw met een uitkering wilde graag solliciteren omdat er een heel leuke vacature haar pad kruiste. Maar om te solliciteren had ze een ID-kaart nodig. Daarvoor kun je bijzondere bijstand aanvragen, maar dat is een lange procedure. Tegen de tijd dat alles dan rond zou zijn, was de reageertijd al voorbij. Dus klopte ze bij ons aan. Uit ons werkbudget hebben we voor haar een ID-kaart betaald. Met als gevolg dat ze kon solliciteren en nu een parttimebaan heeft. Mevrouw blij, en de gemeente hoeft minder uitkering te betalen. Een win-winsituatie dus.”
“We zijn er vooral om erger te voorkomen. En omdat ons netwerk groot is, kunnen we snel schakelen. Daarnaast het is onze taak om de algemene voorzieningen zoals een eetmiddag in het buurthuis of een kienmiddag veel meer onder de aandacht te brengen. Bij de hulpverleners, maar ook bij de mensen.”

_BT Clear

_BT Clear
_BT Clear