_BT Clear

Interview
Wim Bartels

“De consulent van de sociale dienst dacht met mij mee en gaf me ruimte om zelf oplossingen te vinden om mijn situatie te verbeteren. Ze gaf me vertrouwen als ik moreel een steuntje in de rug nodig had. En ze stuurde me met zachte hand in de juiste richting, zonder dat het hinderlijk werd. Kortom, Sociale Zaken Maastricht Heuvelland bood mij weer perspectief!”

We zitten aan tafel met Wim Bartels (56) en Christel Pachen (consulent Werk en Inkomen bij Sociale Zaken Maastricht Heuvelland).

Twee jaar geleden

Wim vertelt: “Ik had een adviesbureau in de zakelijke dienstverlening. Door de crisis werd het steeds moeilijker om opdrachten binnen te halen. Bovendien had ik mijn leeftijd tegen; regelmatig kreeg ik te horen dat opdrachtgevers een jonger iemand zochten. Ik realiseerde me dat ik hulp nodig had, maar de drempel om bij de sociale dienst binnen te stappen was hoog. Toch lukte het uiteindelijk om de feiten onder ogen te zien. Want iedereen kan in een dergelijke situatie terechtkomen. Hoe hard je ook je best doet om het te voorkomen.”

Van moedeloos naar eigen kracht

De eerste kennismaking met Sociale Zaken Maastricht Heuvelland herinnert Wim zich nog goed. In de wachtruimte hoopte hij vooral geen bekende tegen te komen. “Tijdens het gesprek met de consulent viel die spanning gelukkig van me af. Vanaf het begin heb ik alleen maar begrip, medewerking en vertrouwen ervaren. En steeds was er die positieve houding van de professionals die me begeleidden. ‘Houd moed, het komt goed!’ “

Christel vult aan: “Al vanaf het eerste gesprek proberen we goed in beeld te krijgen welke competenties iemand ‘aan boord’ heeft. We kijken verder dan de kennis en kunde die er op dat moment aanwezig is. Zo ontdekken we samen talenten en vaardigheden die van pas kunnen komen bij het (weer) vinden van werk. En waar nodig versterken we dat met een training of opleiding.”

“Wim had ruime ervaring in het voeren van gesprekken met potentiële opdrachtgevers en met netwerken,” vervolgt Christel. “Waar hij het meeste behoefte aan had was om na alle afwijzingen het vertrouwen in de toekomst opnieuw terug te vinden.” “Jullie hadden altijd oog voor het menselijke,“ zegt Wim. “Er werd naar mij geluisterd en ik heb steeds de tijd en de ruimte gekregen om dingen op te pakken. Bij het onderzoeken van kansen voor mijn bedrijf kon ik altijd op jullie medewerking rekenen. Mijn ‘winkel’ bleef in de tussentijd immers gewoon open.”

Niet alleen, maar samen

Flink solliciteren en netwerken leverde voor Wim wat op. Een baan! Wat ook hielp was dat hij bereid was om buiten de voor hem bekende paden te gaan. Zo werd samen met Podium24 onderzocht of werken in Duitsland iets was voor hem. “Hoewel het daar uiteindelijk niet van is gekomen, was het wel goed om te onderzoeken,” vertelt Wim. Christel: “We zijn erg tevreden over de samenwerking met Podium24. Samen kunnen we nog beter maatwerk leveren. En kunnen we werkzoekenden nog sneller ‘matchen’ met passende jobs. Goed voor werkzoekenden en ook voor werkgevers.”

De toekomst

Wim is inmiddels als zelfstandige succesvol aan de slag voor een regionaal opleidingscentrum. Hier begeleidt hij als trainer langdurig werklozen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op weg naar een baan in de logistiek - een sector waar momenteel veel vacatures in zijn. “De rollen zijn nu dus eigenlijk omgedraaid,” concludeert Wim lachend. “Nu ben ik degene die anderen stimuleert en vertrouwen geeft. Van het contact met deze mensen krijg ik veel nieuwe energie. Ze vertrouwen me, juist omdat ik in een vergelijkbare situatie heb gezeten. Het is een geweldige kans voor mij en mijn bedrijf en ik zie de toekomst dan ook optimistisch tegemoet,” besluit Wim tevreden. “Ik ben blij dat te horen,” lacht Christel. “Hier hebben we immers samen naar toe gewerkt!”

De naam van Wim is fictief om de privacy van de betrokkene te waarborgen.

Meer informatie & Bereikbaarheid

Sociale Zaken Maastricht Heuvelland voert de Participatiewet uit voor de gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul. Op www.socialezaken-mh.nl leest u meer over onze organisatie en diensten. Ook kunt u hier een aantal producten en diensten vanuit huis aanvragen. Telefonisch is Sociale Zaken Maastricht Heuvelland bereikbaar via 14 043 op werkdagen van van 08.30 - 17.00 uur.

_BT Clear
_BT Clear