Op eigen kracht of met hulp van familie of buren uw leven organiseren, dat is wat iedereen graag wil. Maar soms lukt dat niet en heeft u hulp nodig. Voor bijvoorbeeld ondersteuning bij de opvoeding en zorg voor uw kind. Of voor ondersteuning in de huishouding of begeleiding in uw dagelijks leven. Of voor de ondersteuning in de zoektocht naar werk. Als u er zelf niet uitkomt, kunt u een beroep doen op de professionele hulp die de gemeente u kan bieden. Dit is geregeld in de nieuwe Wet Maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015), de nieuwe Jeugdwet en de Participatiewet. De gemeente ondersteunt bijvoorbeeld mantelzorgers en vrijwilligers.
De Wmo is er voor mensen die hulp nodig hebben om thuis te kunnen blijven wonen. Dat heet ook wel hulp bij het zelfredzaam zijn. Die hulp is nodig omdat het alleen of met hulp van de omgeving niet (meer) lukt. De Wmo regelt dat mensen die hulp nodig hebben in het dagelijks leven ondersteuning krijgen zoals bijvoorbeeld huishoudelijke ondersteuning, een rolstoel, woningaanpassing of ondersteuning in de maatschappelijke deelname (dagopvang) of zelfstandig leven (individuele begeleiding).
De Wmo is er ook voor mensen die hulp nodig hebben om mee te doen aan de samenleving. Dat heet ook wel hulp bij participatie. Ook deze hulp is nodig omdat het alleen of met hulp van de omgeving niet lukt.
U heeft bijvoorbeeld een vraag over:
Via het zorgloket doet u een WMO aanvraag. De medewerkers van het zorgloket gaan dan met u in gesprek om te kijken wat u nodig heeft. Soms kan uw probleem verholpen worden via zaken die makkelijk te regelen zijn, bijvoorbeeld maaltijdservice. Als dat niet kan, gaan we kijken of er een individuele oplossing nodig is, bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, of aanpassing van uw woning. Wij gaan zoveel mogelijk samen met u maatwerkoplossingen bedenken, zodat u geholpen bent.
Bij het zoeken naar een oplossing kijkt de medewerker eerst samen met u naar wat uzelf kunt en wat uw huisgenoten kunnen doen om u te helpen. Het gaat bijvoorbeeld om vrijwilligerswerk, een lidmaatschap van een vereniging of om een andere structuur voor het invullen van uw dag.
Veel algemeen gebruikelijke voorzieningen zijn gewoon te koop in de winkel of te regelen bij een organisatie bij u in de buurt. Voorbeelden daarvan zijn: beugels bij de douche, een antislipmat of een verhoogd toilet.
Kunt u het niet zelf regelen? De medewerker onderzoekt dan met u of mensen uit uw sociale omgeving kunnen ondersteunen. Onder uw sociale omgeving wordt verstaan uw familie-leden, kennissen, buren of eventuele vrijwilligers.
Behalve de hulp van uw omgeving bespreekt de medewerker met u de mogelijkheden om algemene voorzieningen in te zetten. U kunt hierbij onder andere denken aan het inschakelen van een boodschappendienst, een gesprek met een jeugd- en gezinscoach, ondersteuning van iemand van de formulierenbrigade etc.
Geven de eerder genoemde oplossingen u niet genoeg ondersteuning? De medewerker bekijkt dan samen met u of er een aanvraag moet worden gedaan voor een maatwerkvoorzieningen die uw situatie kunnen verbeteren. Een maatwerkvoorziening is bijvoorbeeld een aanpassing aan uw woning in verband met een beperking, een scootmobiel, huishoudelijke ondersteuning of een rolstoel. Voor een maatwerkvoorziening heeft u altijd een beschikking van de gemeente nodig.