Zorg en ondersteuning in Zeewolde 2015 WWW.ZEEWOLDE.NL

 

_BT Clear

“Waar moet ik naartoe voor zorg of ondersteuning?”
Iedereen kan behoefte krijgen aan zorg of ondersteuning. Vanwege ziekte, (tijdelijke) beperking of ouderdom. Voortaan krijgt u de professionele zorg of ondersteuning die u echt nodig heeft. En dus niet meer de zorg of ondersteuning waar u nu eenmaal recht op had. Het is dus belangrijk dat u goed bedenkt wat u precies nodig heeft. Want als u dat zelf al goed weet, dan weet u beter bij welke organisatie u moet zijn. Bovendien kunt u het gesprek met deze organisatie (meestal de gemeente) dan beter voeren. En misschien vindt u zelf al een oplossing voor uw situatie. Stel uzelf dus eerst de volgende vragen:

  1. Wat kan ik wél zelf?
  2. Welke lichte ondersteuning kunnen mijn partner, familieleden, buren of vrienden geven?
  3. Welke professionele zorg of ondersteuning heb ik dan nog nodig?

Het Wmo-loket: voor zorg of ondersteuning thuis
Bij het Wmo-loket van de gemeente kunt u terecht met al uw vragen over wonen, welzijn en zorg. En natuurlijk voor het aanvragen van een voorziening op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Of het nu gaat over ondersteuning thuis, een woningaanpassing, ondersteuning voor uw kind of uw gezin of om nog een andere voorziening.

Contactgegevens U kunt het Wmo-loket bereiken via het Publiekscentrum in Zeewolde (tel 036 - 522 95 22) of rechtstreeks via 0341 - 411 911 (Wmo-loket Stadhuis Harderwijk), per mail: [email protected] of op www.zeewolde.nl/wmo.

Ondersteuning thuis voor zelfstandig wonen
Het liefst leeft en woont u natuurlijk zelfstandig. En ook de overheid stimuleert dat mensen zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Maar in sommige situaties gaat dat niet vanzelf. Omdat het huishouden te zwaar wordt. Omdat u slechter ter been wordt. Of omdat uw woning niet helemaal geschikt is voor uw huidige situatie. De gemeente kan u ondersteunen bij het vinden van een oplossing.

Denk aan ondersteuning thuis in de vorm van individuele begeleiding of hulp in het huishouden. Aan hulpmiddelen zoals een rollator of een verstelbaar bed. Of aanpassingen in uw huis. In de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) staat precies waarvoor u bij de gemeente terechtkunt.

Hulp bij huishouden
Heeft u moeite met het schoonhouden van uw huis, boodschappen doen, koken of ander huishoudelijk werk? Heeft u geprobeerd om zelf hulp te regelen maar kunt u uw probleem niet zelf oplossen? Dan kunt terecht bij het Wmo-loket. Een Wmo-consulent komt bij u thuis op bezoek. Hij of zij bespreekt samen met u op welke manier u voor uzelf kunt blijven zorgen.

Het gesprek
De consulent bespreekt met u op welke manier u voor uzelf kunt blijven zorgen én of familie, vrienden of buren u eventueel kunnen helpen. Misschien zijn er in de buurt initiatieven, zoals vrijwilligers of verenigingen om u te helpen en soms is ondersteuning van de gemeente nodig. We zoeken samen naar de best passende oplossing in uw situatie. Als u dat prettig vindt, kunt u vragen of iemand in uw omgeving u daarbij wil helpen en/of bij het gesprek aanwezig wil zijn. U kunt ook gebruik maken van onafhankelijke cliëntondersteuning via MEE IJsseloevers. Heeft u professionele ondersteuning nodig, dan kunt u hiervoor bij een zorgaanbieder terecht.

Vragen tijdens het gesprek
Het gesprek gaat onder meer over de volgende vragen:

  • Hoe is uw woonsituatie, uw gezondheid?
  • Hoe gaat het met het huishouden en persoonlijke verzorging?
  • Kunt u zich in huis en buiten huis verplaatsen?
  • Hoe is het contact met de mensen in uw omgeving?
  • Hoe is uw financiële situatie?

Afspraken maken
De medewerker maakt een verslag van het gesprek en de afspraken die met u zijn gemaakt over de ondersteuning. Gaat het gesprek om een individuele maatwerkvoorziening, zoals ondersteuning in de vorm van begeleiding, een rolstoel of huishoudelijke hulp? Dan krijgt u daarvan altijd een beschikking. Hierin staat of de gemeente uw aanvraag toekent of afwijst, en waarom. Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u bezwaar aantekenen. Op de beschikking staat hoe u dit moet doen.

_BT Clear

Bereid u goed voor op het gesprek

Het is verstandig dat u dit gesprek goed voorbereidt, zodat u goed beslagen ten ijs komt. Bedenk welke zorg of ondersteuning u nodig heeft. Denk na wat u zélf kunt én wat u kunt verwachten van uw familie, vrienden en buren. En bedenk hoe de gemeente, huisarts of zorginstantie u beter kan helpen. In het gesprek met de medewerker komt dit namelijk uitgebreid aan de orde. Soms is uw vraag niet op te lossen met hulp van naasten. Dan is ondersteuning van de gemeente nodig. De medewerker zoekt dan samen met u naar de best passende oplossing in uw situatie.

Dagopvang/ dagbesteding
Sinds 1 januari dit jaar is de gemeente ook verantwoordelijk voor de dagopvang/dagbesteding voor mensen met een beperking of psychiatrische problematiek. Steeds meer zorgorganisaties bieden niet langer alleen maar dezelfde activiteiten voor iedereen, maar werken aan activiteiten die de persoon in kwestie in staat stellen om op zijn eigen niveau deel te nemen aan de samenleving. Mooi voorbeeld:
Een client van ‘s Heerenloo werkt als een vrijwillige ouderenverzorger bij de Sfinx. Een medewerker van ’s Heerenloo zorgt voor de begeleiding.

Eigen bijdrage
Als u ondersteuning krijgt van de gemeente, dan moet u in veel gevallen een deel zelf betalen. Dit heet: de eigen bijdrage. De eigen bijdrage geldt voor bijna alle Wmo-voorzieningen, zoals hulp bij het huishouden, een scootmobiel of een aanpassing in uw woning. Meer informatie: www.zeewolde.nl/eigenbijdrage.

Bel ons met uw vraag
Heeft u een vraag over zorg of ondersteuning? Neem dan contact op met het Publiekscentrum van de gemeente Zeewolde. Tijdens het eerste contactmoment bespreekt de medewerker de vraag met u. Als de vraag duidelijk is en een persoonlijk gesprek nodig is, dan maakt de medewerker een afspraak voor het gesprek. Wmo-consulenten sluiten aan bij het Ondersteuningshuis. In de nabije toekomst zullen ook de Wmo-consulenten deel uit maken van het Ondersteuningshuis (waarbinnen op dit moment de jeugdhulpverleners samenwerken). Op deze manier kan de zorg en ondersteuning in Zeewolde optimaal samenwerken.

Ook voor het gesprek met de gemeente Onafhankelijk cliëntondersteuning via MEE
Wilt u een beroep doen op voorzieningen in (jeugd)zorg, onderwijs, welzijn, wonen of werk & inkomen? En hebt u daar ondersteuning bij nodig? Dan kunt u bij MEE IJsseloevers terecht voor een professionele en onafhankelijke cliëntondersteuner. Samen met deze ondersteuner kijkt u wat u zelf kunt en welke mogelijkheden er zijn om (weer) mee te doen in de samenleving. U kunt een cliëntondersteuner inschakelen:

  • voor alle vragen over bijvoorbeeld opvoeding & ontwikkeling, samenleven & wonen, leren & werken of regelgeving & geldzaken (voor alle leeftijden);
  • om mee te gaan met bijvoorbeeld een gesprek met de gemeente, bij een onderzoek of bij een aanvraag voor een voorziening of zorg;
  • voor ondersteuning bij een indicatie voor langdurige zorg.

Het persoonsgebonden budget (pgb):
Zélf uw zorg of ondersteuning inkopen
Heeft u door ziekte, beperking of ouderdom zorg of ondersteuning nodig? Dan komt u voor de keuze te staan: kies ik voor zorg in natura of voor een persoonsgebonden budget. Als u kiest voor zorg in natura, dan regelt de gemeente uw zorg bij de aanbieders waarmee zij een contract heeft afgesloten. Het voordeel is, dat u zelf geen administratie hoeft bij te houden. Bepaalt u liever zelf met welke organisatie of leverancier u in zee gaat? Dan kunt u kiezen voor het persoonsgebonden budget. Met dit budget koopt u uw zorg zelf in. U maakt dan zelf afspraken met uw zorgverlener over het werk, de tijden dat u de zorg krijgt en het bedrag dat u daarvoor betaalt.

Voorwaarden voor het aanvragen van pgb
Wilt u een pgb aanvragen bij de gemeente? Dan moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. U moet het pgb kunnen beheren. Immers, u moet zelf zorgverleners contracteren en aansturen en de administratie doen. U kunt dit ook door iemand anders laten doen. De diensten, hulpmiddelen en aanpassingen die u aanschaft moeten veilig en van goede kwaliteit zijn. Is de zorg die u zelf inkoopt duurder dan zorg in natura? Dan mag de gemeente uw aanvraag niet weigeren. Wel kan het zijn dat u de extra kosten zelf moet betalen.

Pgb: de wijzigingen per 1 januari 2015

  • Het geld voor een pgb wordt beheerd door de Sociale Verzekeringsbank (SVB). U krijgt het geld dus niet meer op uw rekening gestort. U heeft wel zelf de regie over dit geld. Dit heet: het trekkingsrecht. U kunt bijvoorbeeld alle betalingen aan zorgverleners vooraf controleren.
  • Om in aanmerking te komen voor een pgb heeft u een zorgovereenkomst nodig. U stelt deze op met elke zorgverlener van wie u ondersteuning krijgt. In de overeenkomst staat waarom u een pgb aanvraagt, wie de zorg gaat leveren, waarom u deze zorgaanbieder geschikt vindt en hoe vaak u de zorg wilt ontvangen en voor hoe lang.
  • De gemeente of het zorgkantoor controleert of u voldoet aan de voorwaarden voor een pgb. Deze voorwaarden verschillen per soort pgb (zie www.regelhulp.nl).
  • Voldoet u aan de voorwaarden? Dan stuurt u de zorgovereenkomst(en) op naar de Sociale Verzekeringsbank die de facturen betaalt aan uw zorgaanbieder(s). De gemeente of het zorgkantoor stuurt u een beschikking. U weet dan aan het begin van uw pgb-periode of de plannen voor besteding van uw pgb zijn goedgekeurd door uw zorgkantoor of gemeente. Dat voorkomt vervelende verrassingen. Ook hoeft u dan achteraf geen verantwoording af te leggen.
  • Heeft u op dit moment nog vragen over een lopend PGB waarvoor u niet terecht kunt bij de SVB dan kunt u deze aan het Ondersteuningshuis stellen door het contactformulier in te vullen op de website van het Ondersteuningshuis.

Eigen bijdrage
Voor een aantal voorzieningen in de Wmo betaalt u mogelijk een eigen bijdrage. Dit is afhankelijk van leeftijd en inkomen. Voor jeugdhulp geldt een ouderbijdrage op basis van het aantal dagdelen.
Het Centraal Administratiekantoor (CAK) voert dit uit. Bereken uw eigen bijdrage op www.hetcak.nl.

Meer informatie over de tarieven voor zorg en ondersteuning: www.pgb.nl en www.hetcak.nl

_BT Clear

 
_BT Clear