Een dagje met…

“Moet je vier jaar studeren om mensen te leren wassen?” Een uitspraak die ik hoorde, toen ik vertelde dat ik verpleegkunde ging studeren. Inmiddels is dit zeven jaar geleden en werk ik sinds november 2013 als jeugdverpleegkundige in Capelle aan den IJssel. Het is mijn taak er aan bij te dragen dat kinderen opgroeien tot krachtige en gezonde volwassenen, die kunnen meedoen in de samenleving. Ouders en kinderen versterken in hun eigen kracht en naast hen staan, is wat mijn vak zo bijzonder maakt. Graag laat ik een indruk zien van mijn werk als verpleegkundige door het beschrijven van een typische werkdag.

_BT Clear

8:00 – 8:20
Ik begin de dag met mijn spreekuur. Dit heb ik gisteren voorbereid: welke kinderen komen er, zijn er bijzonderheden of wat moet ik navragen aan ouders? Ik bespreek zo nodig de bijzonderheden met de jeugdarts voordat ik mijn spreekuur start.

8:20 – 12:00
Het spreekuur bestaat uit consulten van kinderen van verschillende leeftijden: baby’s, peuters en kleuters. Hierbij kijk ik naar de ontwikkeling van kinderen, volgens het zogenaamd Van Wiechenonderzoek. Bij dit onderzoek wordt gekeken naar de motoriek, taalontwikkeling en gedrag. Daarnaast worden vragen van ouders besproken, de groei van het kind gevolgd en worden aspecten van de gezondheid, verzorging en opvoeding in kaart gebracht. Ook wordt de ogentest gedaan en worden er zo nodig vaccinaties gegeven. Alles wordt bijgehouden in het digitale dossier van het kind. Het preventief werken en vroegsignalering van problemen is waar de Jeugdgezondheidszorg om draait. Het is erg leuk om een gezin door de jaren heen te volgen en waar nodig extra bij te staan.

12:00 – 12:30
Bijzonderheden uit het spreekuur bespreek ik met de jeugdarts: aandachtspunten voor de volgende keer, kunnen we het vinden in elkaars gegeven adviezen of is er meer nodig in dit gezin? Ik ruim mijn spreekkamer op en doe de registratie van de vaccins.

12:30 – 13:00
Tijdens de lunch bespreek ik met mijn collega kort de zaken die spelen op de locatie. Op mijn locatie zijn we met twee jeugdverpleegkundigen.

13:00 – 14:00
Het is tijd voor het inplannen van nieuwe zuigelingen, de mail behandelen en cliënten bellen. Dagelijks krijgen wij meldingen van pasgeborenen binnen in het digitale dossier. Tussen de 10e en 14e dag gaan wij als jeugdverpleegkundigen op huisbezoek. Ook wordt de eerste afspraak op het CJG ingepland. Deze afspraak vindt plaats bij de jeugdarts met 3-4 weken. Vandaag zijn er twee nieuwe zuigelingen binnengekomen. Mijn persoonlijke mail en de mail van de locatie, waar ouders gebruik van kunnen maken, neem ik door. Hieruit volgen regelmatig acties zoals het terugbellen van ouders, een huisbezoek inplannen en overleggen met een peuterspeelzaal. Tenslotte bel ik een moeder terug die ik vorige week tijdens de advieslijn aan de telefoon had: haar baby had last van spugen waar ik moeder toen advies over heb gegeven. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat en of de adviezen hebben geholpen. Moeder geeft aan dat het spugen minder is geworden, maar dat ze vooral blij is met de uitleg die ze gehad heeft, ze maakt zich nu een stuk minder zorgen.

14:00 – 15:30
Ik heb een postnataal huisbezoek bij een nieuwe zuigeling en de kersverse ouders. Mijn collega is vorige week langs geweest voor de gehoortest en voor het navragen van de algemene gegevens zoals contactgegevens, werksituatie en huisarts. Het kindje is vandaag 12 dagen oud en is het eerste kindje van de ouders. Alles gaat goed, ouders hebben alleen een korte vraag over de borstvoeding. Ik leg kort uit wat het CJG inhoudt, wat ze van ons kunnen verwachten en hoe ze gebruik van ons kunnen maken. Ik stel de ouders vragen over de zwangerschap, de bevalling, de kraamperiode, de gezinssituatie en mogelijk erfelijke aandoeningen. Daarnaast weeg ik de baby, kijk ik het naveltje na en beoordeel ik de kleur, huid en ademhaling van de baby. Het kindje is een prachtige roze baby en fantastisch gegroeid. Dit huisbezoek is een eerste kennismaking met het gezin, waarbij de zorgbehoefte van het gezin op dat moment in kaart gebracht kan worden.

15:30- 16:30
Ik ga door naar mijn volgende huisbezoek, een peuterhuisbezoek. Met 1,5 jaar bieden wij het peuterhuisbezoek aan, waarbij er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de peuter en vragen van ouders beantwoord kunnen worden. Met name de spraak-taalontwikkeling krijgt aandacht. Het gaat om een gezin waarbij thuis Turks wordt gesproken. De Nederlandse taal krijgt het kindje alleen buitenshuis te horen. Ik spreek hier uitgebreid over met moeder en bespreek de mogelijkheid van de peuterspeelzaal wanneer haar kindje 2 jaar is. Moeder geeft aan zich hierin te willen verdiepen en dit te bespreken met vader. Ik leg uit wat de peuterspeelzaal inhoudt en welke er in de buurt zijn. Ook geeft moeder aan moeite te hebben met het slaapgedrag van haar peuter. Hij wil niet in zijn eigen bedje slapen en heeft moeder nodig om in slaap te vallen. Moeder vraagt zich af hoe ze hier het best mee om kan gaan, ze ervaart het steeds meer als een probleem. Ik geef adviezen en geef uitleg over de leeftijdsfase van haar kindje. We spreken af dat ze aan de slag gaan met de gegeven adviezen en dat ik over twee weken contact met hen opneem.

16:30 – 17:000
Mijn werkdag zit erop. Ik regel de laatste dingen en ga naar huis. Morgen start ik de dag met een huisbezoek samen met een jeugd- en gezinscoach.

_BT Clear