Werken als thuishulp: “Je bent schoonmaakster, vraagbaak en psycholoog in één”

Werken in de zorg, dat doe je met hart en ziel. Dat bewijst Sharèlle de Lang van MeanderGroep. Daar begon ze in 2016 met een bijbaan als hulp in de huishouding en is er vijf jaar later, met inmiddels een hbo-diploma op zak, nog steeds werkzaam. Ze voelde dat, door de gevolgen van de coronacrisis, haar klanten haar het hardst nodig hadden.

_BT Clear

Een praatje

Met een diploma Social Work ligt de wereld aan je voeten, maar tijdens de coronacrisis wilde Sharèlle haar klanten niet in de steek laten.

Want voor veel ouderen was het een ingrijpend jaar. “’We kwamen soms wel 5 weken niet bij de klant achter de voordeur’. Klanten met een sterk netwerk lukte het om het huishouden op orde te houden. Bij andere klanten was er al die tijd niets gebeurd. Zij waren zo blij toen ik weer op de stoep stond. Niet alleen zodat ik de badkamer weer eens goed onder handen kon nemen, maar ook voor een praatje met een bekende. Want als hulp in de huishouding ben je eigenlijk een schoonmaakster, vraagbaak en psycholoog in één”, vertelt Sharèlle.

Altijd alert

Op een werkdag komt ze bij verschillende klanten over de vloer om te helpen met huishoudelijke taken. Vaak zijn ze al op hoge leeftijd en/of hebben ze een fysieke beperking. Maar dat betekent niet dat Sharèlle alle taken overneemt. “We proberen de zelfstandigheid die meneer of mevrouw nog heeft, zoveel mogelijk te stimuleren door ze bij de werkzaamheden te betrekken. We hangen samen de was op bijvoorbeeld.” Naar eigen zeggen staan haar voelsprieten altijd uit, ook tijdens haar werkzaamheden. “Als hulp in de huishouding hebben we ook een signalerende functie. Wanneer we ons ergens zorgen over maken, bespreken we dit met de familie en stemmen dit ook af met de wijkverpleging. Denk aan gedragsverandering of eenzaamheid.”

Aanspraak

Naast haar werk als hulp in de huishouding, is Sharèlle ook mantelzorgondersteuner bij MeanderGroep. Eens in de zoveel tijd gaat ze op bezoek bij een klant. Niet voor de schoonmaak, maar echt voor de gezelligheid. Even naar het centrum, samen breien of een filmpje kijken. Het geeft aan hoezeer een groot aantal ouderen verlegen zitten om wat aanspraak. “Veel mensen hielden online contact met elkaar, maar als je daar geen verstand van hebt, dan wordt je wereld wel heel klein.” Ze adviseert anderen open te staan voor bijvoorbeeld een praatje bij de bakker. “De kans is groot dat je iemands dag maakt”, besluit ze.

Meer weten?

Wilt u meer informatie over hulp in de huishouding van MeanderGroep? Neem contact op via telefoonnummer 0900 - 699 0 699 of stuur een e-mail naar [email protected].

_BT Clear

“Samen is er veel mogelijk


Een luisterend oor. Daar zijn veel mantelzorgers vaak al mee geholpen. Zo vertelt Marion van Duren van het Steunpunt voor Mantelzorgers Parkstad. Maar het Steunpunt voor Mantelzorgers Parkstad van MeanderGroep biedt mantelzorgers nog veel meer, zoals cursussen, lotgenotencontact en respijtzorg. Alles zodat mantelzorgers in Parkstad de zorg voor hun naaste langer vol kunnen blijven houden.


_BT Clear

Onbetaalde zorg

Kerkrade moet het hebben van haar mantelzorgers. Om die reden organiseert de gemeente ook jaarlijks de Dag van de Mantelzorg, een dag waarop een mantelzorger in het zonnetje wordt gezet. Echter herkennen mantelzorgers zichzelf niet meteen als zodanig. “Ze zorgen onbetaald voor een partner, ouder, kind of vriend. Daar denken ze niet over na, maar daar komt veel bij kijken. Wie daar hulp nodig heeft, kan contact opnemen met het Steunpunt”, vertelt Marion.

Ondersteuning

Doorgaans melden mantelzorgers zichzelf aan of gebeurt dit via de professional. “Vaak staat het water ze dan al aan de lippen. Als het mogelijk is, komen we thuis langs om de situatie te ‘voelen’ en te bespreken wat nodig is.” Het steunpunt biedt emotioneel ondersteuning, maar ook praktische hulp zoals het organiseren van hulp in de huishouding, vervoer of respijtzorg, waarbij de zorg tijdelijk wordt overgenomen. “Verder organiseren we cursussen en trainingen over zelfzorg en dementie, waardoor ze hun partner of familielid met dementie beter leren begrijpen”, aldus Marion.

Korte lijntjes

De mantelzorgondersteuners zijn ook actief in de verpleeghuizen van MeanderGroep. Er is vaak sprake van een (lange) vertrouwensband tussen bewoner en de mantelzorgondersteuner. Marion hierover: “Bewoners van het verpleeghuis hebben vaak nog steeds contact met de mantelzorgondersteuner die ze hielp toen zij nog zelfstandig woonden. Door onze kennis van de informele zorg en de korte lijntjes binnen de zorgorganisatie, kunnen we onze klanten de ondersteuning bieden die zij nodig hebben.”

Hulp vragen

Marion merkt op dat mantelzorgers het moeilijk vinden om hulp te vragen, terwijl dat juist zo belangrijk is. “Mantelzorgers willen de mensen om hen heen niet belasten, maar door af en toe even op te laden, kunnen zij langer voor hun naaste blijven zorgen. Zo was er een mevrouw die nu weer naar het koor gaat, omdat haar neef en nicht graag wilden helpen. Samen is er veel mogelijk.”

Meer informatie?

Bent u mantelzorger of wilt u een mantelzorger helpen? Voor vragen kunt u contact opnemen met het Steunpunt voor Mantelzorgers Parkstad. Op www.mantelzorgparkstad.nl vindt u meer informatie.

_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

_BT Clear