_BT Clear


“Onder het genot van een kop koffie probeerden wij in de wijk onderlinge problemen op te lossen. Meestal ging het wel, maar soms ook niet. Nu ervoer ik zelf last en kwam ik er niet uit met de buren. Ik ben verschillende instanties afgegaan en kwam uiteindelijk bij Buurtbemiddeling terecht. Het was een goed gesprek bij ons met de vrijwilligers. Het is jammer dat het uiteindelijk niet van twee kanten kwam, maar we hoeven niet meer te vluchten voor de overlast.” Jan*, 66 jaar


Wij zijn er voor iedereen

Niet iedereen heeft een eigen netwerk om zich heen met vrienden, familie of buren waar hij/zij even op kan leunen als het even niet zo goed gaat. Gelukkig zijn er vele initiatieven of personen in de dorpen waarbij men elkaar wil helpen, zoals Hay dit in America doet.

Kom je er toch niet uit, dan denken we graag met je mee. Mogelijk kunnen wij jou helpen met jouw vraag door onder andere inzet van vrijwilligers of door je door te verwijzen naar de juiste persoon of organisatie.

“We beseffen dat administratie van in- en uitkomsten soms ingewikkeld en gecompliceerd is”, aldus Annie Korstjaans. “Maar bij de Thuisadministratie hebben we er plezier in om mensen hiermee op weg te helpen.”

*namen van inwoners zijn fictief vanwege privacy-redenen

“Doordat ik niet graag om hulp vraag, duurde het even voordat ik aan de bel trok. Gelukkig heb ik dat gedaan. Annemarie was er altijd voor ons. Ik had geen auto en kreeg hulp bij de boodschappen en om naar de ouderavond van mijn dochter te gaan. Nu redden wij onszelf wel en hebben we mensen om ons heen die wij om hulp kunnen vragen. Ik was zeker niet zo ver gekomen als waar mijn gezin en ik nu staan zonder de hulp van Annemarie.“ Juny*, over OOK (Ondersteuning Ouders en Kinderen).

TIPS BIJ (OVER)LAST

In deze periode van thuiswerken kan het zijn dat het soms niet lekker loopt met de buren. Irritaties kunnen flink opstapelen. Of jongeren zijn buiten luidruchtig bezig terwijl je graag wil slapen.

We geven enkele tips om dit bespreekbaar te maken:

  • MAAK EEN PRAATJE. Begroet en gezien worden geeft een prettig gevoel. Bij jongeren geldt dat ze meer van je kunnen hebben als ze je al een beetje kennen.

  • MAAK HET OP TIJD BESPREEKBAAR. Mocht je ergens last van ervaren, krop dan je gevoelens van ergernis, frustratie en woede niet zolang op totdat de bom barst op een verkeerd moment. Dan bestaat de kans dat je de buren of jongeren niet meer kan zien of luchten of ze de huid vol scheldt.

  • BEDENK GOED WAT JE WIL VERTELLEN. Dit gaat over waar je precies last van hebt en vooral ook over de gevolgen die de situatie voor jou heeft. Bijvoorbeeld dat je niet goed meer slaapt, je nerveus voelt of je niet meer kunt concentreren. Door te vertellen wat er zo lastig is voor jou, kunnen je buren of de groep jongeren jou beter begrijpen en dat maakt de kans groter dat ze begrip tonen en bereid zijn naar je te luisteren. 

  • LUISTER OOK NAAR HUN KANT VAN HET VERHAAL, hoe moeilijk dit ook kan zijn. Neem serieus wat ze vertellen. Een ander kan de situatie nu eenmaal heel anders beleven en andere zorgen en behoeften hebben dan jezelf.

  • VRAAG OM MEDEWERKING. Probeer dit echt als vraag te formuleren en niet als dreigement. Houd contact en geef de ander de gelegenheid om zonder gezichtsverlies aan je verzoek te voldoen. Betrek hen vervolgens in de rol van helper. Je kunt bijvoorbeeld vragen bij jongeren: ‘Als ik hier een doos neerzet en jullie doen straks de lege flessen erin, dan haal ik die morgen op. Zouden jullie dat willen doen?’

  • GA IN OP COMPROMISSEN EN VERGEET NIET TE BEDANKEN. Als men een voorstel doet, is dat mooi meegenomen. Bijvoorbeeld: ‘we blijven nog 10 minuten, is dat goed?’. Aanvaard vooral het compromis. Mochten zij zich er niet aan houden, dan kun je ze erop aanspreken. Bedank ze vriendelijk voor de medewerking.
_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

_BT Clear