_BT Clear

© Shutterstock/Airdone

“Ik zou niet goed in het team passen.”

“Na een tijdje uit de running te zijn geweest, ben ik nu op zoek naar een baan. Ik heb veel ervaring in de ICT en administratie. Er zijn veel vacatures en ik solliciteer erop los. Daarom was ik ook zo blij toen ik op een gesprek werd uitgenodigd. Tot mijn verbazing werd ik tijdens het gesprek niet gevraagd naar mijn ervaring en competenties, maar kreeg ik uit het niets de vraag of ik ook een ziektebeeld heb. Dit overviel me. Ik antwoordde dat ik ADD heb. Aan hun gezichten kon ik aflezen dat ze eigenlijk klaar waren met het gesprek. Ik ging met een heel naar gevoel naar huis. Toch bleef ik hoop houden, want ik voldeed aan al hun eisen en ik had goed uitgelegd dat mijn ziekte geen belemmering zou zijn in het uitvoeren van de werkzaamheden. Zoals ik al vermoedde, belde men me met de mededeling dat ze niet verder met me wilden. Ik zou niet goed in het team passen.

Het gevoel van onrechtvaardigheid vloog over me heen. Ik was zó teleurgesteld. Het toeval wilde dat een kennis van mij daar ook werkte. Zij heeft nog nagevraagd hoe het gesprek was. ‘O, die man met ADD?’, luidde het antwoord.

Ik heb een melding gedaan bij Tûmba, discriminatiemeldpunt voor Friesland. Ik heb mijn verhaal verteld en zij legden mij uit wat ik kon doen. Ik wilde graag een gesprek met de werkgever om mijn verhaal te doen en om hen te laten weten dat de afwijzing volgens de wet niet mag.

Tûmba vroeg een gesprek aan bij de werkgever. Wij gingen samen in gesprek. Zij vertelden mij waarom ze bang waren mij aan te nemen en ik kon ze die zorgen wegnemen door te vertellen wat ik wél kon, niet wat ik niet kon. Ik werk hier nu al een jaar met veel plezier.” www.tumba.nl

Heeft u vragen of problemen met betrekking tot de (aanvraag van) Wmo-ondersteuning?

Het kan voorkomen dat u een vraag heeft of een probleem ervaart over de (aanvraag van) Wmo-ondersteuning. Komt u daar samen met uw gemeente, hulpverlener of zorginstelling niet uit? Neem dan contact op met de cliëntondersteuning van Zorgbelang Fryslân. Zij helpen u verder: onafhankelijk én kosteloos.

De onafhankelijk cliëntondersteuner denkt met u mee hoe u de zorg goed kunt regelen, passend bij uw situatie. Ook wanneer u ontevreden bent is de cliëntondersteuner er voor u. Hij of zij denkt onpartijdig met u mee en helpt u met het zoeken naar oplossingen. De aandac ht ligt op het versterken van uw positie als gesprekspartner met de gemeente, hulpverlener of zorgaanbieder.

Wat kan cliëntondersteuning voor u doen

De cliëntondersteuner helpt u bij kwesties die te maken hebben met de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en/of ondersteuning vanuit de gemeente of zorgaanbieder, door:

  • Een luisterend oor te bieden.
  • Hulp bij het verduidelijken van uw ondersteuningsvraag.
  • Ondersteuning bij een (keukentafel)gesprek met de gemeente of bij de voorbereiding hiervan.
  • Informatie te geven over de Wmo, uw mogelijkheden en rechten.
  • Bij onvrede: ondersteuning bij het maken van een (klacht)brief of tijdens een (klacht)gesprek.

Onafhankelijk en kosteloos

De cliëntondersteuner luistert, adviseert en denkt met u mee. De dienstverlening is gratis

Stel uw vraag aan Zorgbelang Fryslân

Loopt u ergens tegenaan? Bel of mail de onafhankelijk cliëntondersteuner van
Zorgbelang Fryslân. Op werkdagen telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 13.00 uur.
Mail: [email protected]
Bel: 085 483 24 32

_BT Clear

_BT Clear