Opvoedvragen? Even bij Opvoedpunt Leeuwarden binnenlopen!

_BT Clear

Het Opvoedpunt is de plek voor alle ouders in de gemeente Leeuwarden met kinderen in de leeftijd van 0-19 jaar waar je al je opvoedvragen kunt stellen. Op deze pagina lees je een aantal voorbeelden van waar ouders zoal mee komen bij het Opvoedpunt, maar alle opvoedonderwerpen en vragen zijn welkom. Zo ook over bijvoorbeeld slecht slapen, eetgedrag van peuters, pesten op school, hoe maak ik mijn kind mediawijs of gedrag van pubers. Geen opvoedonderwerp is te gek!

Aan een bezoek aan het Opvoedpunt zijn geen kosten verbonden. Ook vrijwilligers en professionals die in deze gemeente met kinderen en ouders werken kunnen bij het Opvoedpunt terecht.

Stel je vraag digitaal per mail of chat, telefonisch of loop binnen tijdens een van de inloopspreekuren, zodat je met een pedagoog, in een persoonlijk gesprek, naar een oplossing kunt zoeken. Een pedagoog kan ook bij je thuis komen om samen naar de opvoedsituatie te kijken. Daarnaast kunnen we een bijdrage leveren aan workshops, groepsvoorlichting en themabijeenkomsten.

Waarom een Opvoedpunt?

Als opvoedvragen snel of eerder gesteld worden bij een laagdrempelig punt waar specialisten advies geven, dan kan dit voorkomen dat het probleem groter of erger wordt. Ouders zijn snel geholpen en kunnen dan weer verder.

Opvoedpunt Leeuwarden is een samenwerking tussen de gemeente Leeuwarden en de Jeugdgezondheidszorg van GGD Fryslân.

Zahra heeft twee schoolgaande zonen, Mohammed en Soufien. Twee verschillende kinderen met andere behoeftes. Met name bij het opstarten van de dag. De een kan geen woord verdragen en de ander kletst honderduit. Moeder Zahra vindt het lastig hiermee om te gaan. Het zorgt ervoor dat ze haar dag vaak al uitgeput begint. Ze komt met haar vraag bij Opvoedpunt Leeuwarden. Samen met een pedagoog zet ze alles op een rij. Ze kijken naar oplossingen, waaruit blijkt dat moeder ook al heel veel dingen goed doet! Door de situatie van een afstand te bekijken ziet ze weer mogelijkheden. Ze verandert het ochtendritueel iets waardoor dit beter aansluit op beide kinderen. Zahra gaat samen met haar zonen de ochtend weer fijn en energiek tegemoet!

“Samen met een pedagoog alles op een rij zetten en kijken naar oplossingen!’’

Lizette is moeder van 16 jarige puberdochter Hanna. Ze is in paniek, omdat haar dochter afgelopen week ’s avonds steeds heel laat thuis komt. Zij heeft het idee totaal geen vat meer op haar dochter te hebben. Moeder vindt op internet het Opvoedpunt. Samen gaan ze na welke afspraken er voor Hannah kunnen worden gemaakt. Moeder en vader blijken al heel veel goed te doen, de daadkracht en doorzettingsvermogen die zij al hebben laten zien in deze lastige puberfase van hun dochter. De ouders stellen samen met een pedagoog van het Opvoedpunt afspraken vast voor Hanna. Ook de consequenties voor het niet houden aan de afspraken worden hierin meegenomen. Moeder geeft aan dat ze bang is dat haar dochter zich dan juist van haar afkeert. Een begrijpelijke angst die veel ouders van pubers wel eens overvalt. Het opvoedpunt informeert en steunt moeder en drukt haar op het hart dat het juist zaak is om rustig te blijven en de afgesproken consequenties voor negatief gedrag toe te passen indien nodig is. De kans is groot dat dit door Hannah zal worden begrepen. Dit geeft moeder rust, dit is de steun die ze net even nodig heeft. Haar paniek zwakt af en ze ziet hoe zij haar rol weer kan pakken als ouder. Moeder vraagt of zij weer het Opvoedpunt mag bellen, als zij het even niet ziet zitten. Natuurlijk!

“Verandering van gedrag in puberteit kan veel onrust en angst brengen bij ouders !”

Vader Hans komt op het spreekuur met een vraag over zijn dochter Josje. Josje is bijna 4 jaar. Ze is nog niet zindelijk. Ze is al wel een tijdje zindelijk geweest, maar het laatste half jaar gaat het weer mis. De ouders hebben van alles geprobeerd: lief, boos, cadeautjes, niets lijkt te helpen. Zij maken zich zorgen dat hun dochter niet op tijd zindelijk is voor school. Daar hebben ze aangegeven dat dit een must is, voordat het meisje naar school komt. Nadat alles op een rijtje is gezet adviseert de pedagoog van het Opvoedpunt o.a. om de druk er eerst eens wat af te halen en geen eisen te stellen. Josje op 4 á 5 vaste momenten op de dag (zoveel mogelijk na het eten en drinken en voor het slapen gaan) even op het toilet te laten zitten. Er wordt afgesproken dat de pedagoog vader over drie weken even belt om te horen hoe het gaat. Het blijkt dat het meisje al snel geen natte luiers meer heeft, slechts af en toe een ongelukje. Toen zij mocht wennen op school, was ze gelijk helemaal droog! Als vader Hans zijn dochter Josje complimenteert, zegt ze: "In je broek plassen, pap? Dat doen baby's!?

“Ouders kunnen hun zorgen bespreken en vragen stellen.’’

_BT Clear

_BT Clear