INFORMATIEKRANT Goeree-Overflakkee

_BT Clear

Marco en zijn ‘Co’ Marlies

Meestal weet u prima de weg te vinden wanneer er ondersteuning nodig is bij opvoeding, onderwijs, zorg, wonen, werk en inkomen. Maar wat als dat niet lukt? Wat als niet duidelijk is bij wie u moet zijn of als u verstrikt raakt in de regels? Dan is er cliëntondersteuning.

Een ‘Co’ – oftewel cliëntondersteuner – is iemand die naast u staat, met u mee kan gaan naar gesprekken en meedenkt. Een Co snapt welke zorg, hulp of middelen nodig zijn en waar u die kunt vinden. In de gemeente Goeree-Overflakkee is de onafhankelijke cliëntondersteuning geregeld via MEE Zuid-Hollandse Eilanden. Zo helpt ‘Co’ Marlies Marco en zijn vrouw.

Marco: “Vanwege mijn epilepsie en niet aangeboren hersenletsel ben ik vorig jaar opgenomen in GGZ-instelling Huize Padua in Boekel. Thuis ging het niet goed, omdat ik daar te veel prikkels krijg. Logisch ook, ik heb kinderen in de tienerleeftijd. In Boekel kwamen we erachter dat ik het beste functioneer als er niet te veel prikkels zijn. Maar toen kwam het moment dat ik naar huis moest. Hoe dan? Er was zo veel te regelen. Naar huis of niet, dagbesteding en het UWV vroeg ook nog om een herkeuring. Het was te veel. Toen heeft Agnes - mijn vrouw - MEE Zuid-Hollandse eilanden gebeld en kwam Marlies als cliëntondersteuner in beeld.”

Marlies: “Ik heb allereerst heel goed geluisterd. Ik oordeel niet en ga ook niet gelijk problemen oplossen. Ik kijk wat goed is in deze situatie, voor deze cliënt, voor dit gezin. Uiteindelijk weten zij zelf het beste wat nodig is. Ik sta naast hen, ik ondersteun en help. Marco en zijn vrouw Agnes hebben zelf de regie. Ik regel alleen als het te veel is of te veel spanning geeft. In het geval van Marco moest er vrij snel van alles gebeuren. Woonruimte, begeleiding, dagbesteding. Wat kan? Wat zijn de voor- en nadelen? Ze kregen te maken met veel wetten en regels, formulieren die ingevuld moesten worden, instanties die betrokken waren. De Wmo-consulent vanuit de gemeente heeft daar gelukkig ook goed bij geholpen.”

Marco: “Marlies is echt top. Ze heeft veel stress en spanning weggehaald, zodat wij ons konden focussen op mijn terugkeer. Ik woon nu zelfstandig in een huurwoning in Sommelsdijk, met ambulante begeleiding en dagbesteding bij De Nollehof. En het gaat goed. Er is rust. En als er iets verandert, dan weten we dat Marlies ons weer verder helpt. Dat geeft me nu al een gerust gevoel.”

MEE Plus Zuid-Hollandse Eilanden

Hoogwerfsingel 2 
3202 SP Spijkenisse
T: 0181 – 333 507 
E: [email protected] 
www.meeplus.nl

Sociaal meldpunt helpt u verder

“Goedemiddag, met ..... Waar kan ik u mee helpen?”

Heeft u een scootmobiel nodig? Opvoedingsvragen? Zorgen over iemand in uw omgeving? Of dreigt uw gas en licht vanwege schulden afgesloten te worden?

Met deze en andere vragen, signalen en meldingen op het gebied van welzijn, zorg, wonen, werk & inkomen, en opvoeden bent u bij het Sociaal Meldpunt van de gemeente Goeree-Overflakkee aan het juiste adres.

“Wij zijn de ingang voor klanten van de afdelingen van het Sociaal Domein binnen de gemeente”, zo legt klantadviseur Ineke van het Sociaal Meldpunt uit. “Wij beantwoorden vragen en brengen complexere vraagstukken in kaart. Voor complexere vraagstukken schakelen we regelmatig een consulent van een vakafdeling, zoals Werk & Inkomen of Jeugd, in. In andere gevallen verwijzen we door naar de juiste hulpverleningsinstantie.”

Als iemand belt naar het Sociaal Meldpunt, wordt er altijd eerst gevraagd naar de geboortedatum. “We moeten zeker weten wie we aan de lijn hebben. Inwoners bellen voor zichzelf, voor iemand uit hun omgeving en we krijgen vragen van hulpverleners”, aldus Ineke. “Daarnaast moeten we ook de hulpvraag goed in beeld hebben. Dus we vragen veel én we vragen dieper. Bijvoorbeeld bij een aanvraag voor een bijstandsuitkering. Dan willen we ook weten of er geld voor eten is en wat de gezinssituatie is. We wijzen ook op de andere mogelijkheden, zoals de inkomensafhankelijke toeslagen, de Voedselbank of het Kindpakket.”

Ineke doet dit werk al ruim vijf jaar. “Soms merk je dat mensen wat voorzichtig beginnen, maar dat je hun vertrouwen wint als ze merken dat je met ze meedenkt. Natuurlijk krijgen we ook wel eens mensen boos aan de lijn. Logisch ook als een aanvraag wordt afgewezen of de situatie heel frustrerend is. Dat begrijpen wij ook. Een snelle oplossing bestaat niet altijd, maar door de adviezen helpen wij mensen op weg. En door te kunnen helpen, gaan wij ook weer met een voldaan en goed gevoel naar huis. Het is mooi werk.”

Het Sociaal Meldpunt van de gemeente Goeree-Overflakkee bereikt u via het algemene telefoonnummer 14 0187, optie 1. U kunt ook een e-mail sturen naar: [email protected].

_BT Clear

WIJ WERKEN SAMEN MET

_BT Clear