Verantwoordingskrant gemeente Brunssum

Servie L’Espoir (PAK)

“Wij zijn er voor de burgers. Vooral voor de kwetsbare burgers”

_BT Clear

Toen u aantrad als wethouder, wat waren uw belangrijkste ambities?

De belangrijkste ambitie was: Brunssum blijft een zelfstandige gemeente. En dat is gelukt. We blijven zelfstandig, nu en in de toekomst. We worden géén buurtje van Groot-Heerlen. Ik ben erg trots op dat resultaat.
We kunnen ons immers meten met alle andere gemeenten. Als het gaat om de kwaliteit van ons basisonderwijs, de sportvoorzieningen, onderhoud openbare ruimte, sociaal beleid, toegankelijkheid van bestuur voor onze inwoners. Brunssum heeft dat allemaal prima op orde. Een herindeling levert geen verbetering op. Integendeel, zelfs.

Terugkijkend op de eerste twee jaar, waar bent u vooral trots op?

Mijn belangrijkste zorg is de kwetsbaarheid van bepaalde groepen mensen. Voor die mensen moet je er als overheid zijn. Preventie is heel belangrijk. Voorkom dat mensen in de problemen komen. Voorkom dat ze in de armoede komen. Dus waar ben ik vooral trots op? Dan noem ik direct het hele goede onderwijsaanbod voor kinderen tot 12 jaar. Dat is superbelangrijk, want dan zit je in de leeftijd waarop je iets kunt doen aan achterstanden. Bijvoorbeeld door extra aandacht voor taal. Of je kunt er snel bij zijn als kinderen leer- of gedragsproblemen hebben.

Ook de armoedebestrijding is sterk verbeterd. Het gaat er niet alleen om dat je mensen van hun schulden afhelpt. Het belangrijkste is juist dat je mensen helpt zodat ze ook geen nieuwe schulden kunnen máken. Wie in armoede leeft, heeft constant te maken met stress. En als je stress hebt, maak je fouten.

Onze aanpak is: haal de stress weg, zodat mensen betere keuzes kunnen maken. Zo voorkom je dat ze in de armoede blijven steken. En ik ben natuurlijk ook trots op ons Loket Sociaal Centraal. Dat is één loket waar mensen terecht kunnen met alle vragen op het gebied van zorg en ondersteuning. Dat past helemaal in mijn filosofie van hulp: zorg dat die gemakkelijk toegankelijk is voor iedereen.

Wat wilt u in de komende twee jaar nog bereiken?

Een belangrijk punt voor mij is: hoe betrek je inwoners bij het gemeentebestuur en bij de besluiten die je neemt. Zodat je niet alleen óver mensen beslist, maar mét de mensen.

Ik wil er zijn voor de burger en ik experimenteer met manieren om daar invulling aan te geven. Ik ga bijvoorbeeld op de markt staan, onder het mom van ‘de gemeente komt naar je toe’.

Je kunt daar allerlei varianten op verzinnen. Spreekuur bij de frituur, op de markt gaan staan, de wijken in. Het maakt niks uit. Het enige wat telt is: wat houdt de mensen bezig? Wij, als bestuurders, weten niet alles. Dat is de rode draad in mijn optreden, mijn allerbelangrijkste ambitie: luisteren. En van daaruit: herstel van vertrouwen van de burger in de politiek.

Wat heeft u, als wethouder, persoonlijk het meest geraakt?

De prachtige initiatieven die zijn ontstaan in de coronatijd. Vaak spontaan, vanuit de mensen zelf, gewoon, om elkaar te helpen. Ouderen. Jongeren. Je zag hoe de veerkracht en onderlinge solidariteit werd gemobiliseerd onder druk van de crisis.

Dan zie je echt de kracht van Brunssum, een kracht die schuilt in kleinschaligheid. Dat is ook de reden waarom we die zelfstandigheid van Brunssum moeten vasthouden.

_BT Clear

Hulp aan mensen met problematische schulden

Mensen uit de armoede helpen. Dat is één van de speerpunten van Servie L’Espoir. In Os Hoes (Brunssum-Noord) loopt een traject om maar liefst 130 mensen te helpen. Het zijn allemaal mensen met zogenaamde ‘problematische schulden’. Die mensen wil de gemeente weer op weg helpen. Hoe? Door eerst de stress bij deze mensen weg te nemen.

Uit onderzoek blijkt dat er een duidelijk verband is tussen stress en schulden. De Brunssumse aanpak is dan ook gericht op het wegnemen van die stress. “Wie schulden heeft, heeft stress. En wie stress heeft, maakt de verkeerde keuzes,” zegt Servie L’Espoir. Wie geen stress meer heeft, kan werken aan een nieuwe, stabiele, financieel gezonde toekomst.

Een coach helpt mensen om weer hun zelfvertrouwen en zelfstandigheid terug te krijgen.

Afhankelijk van hun situatie krijgen de mensen met schulden hulp van de gemeente, CMWW, ISD BOL, Betere Buren, de woningcorporatie of Kredietbank Limburg.

“Mensen met schulden worden hier geholpen door professionals”, zegt Servie L’Espoir. “Die professionals zijn getraind om zich echt goed in te leven in iemands situatie. Zodat de hulp niet alleen professioneel is, maar ook inlevend en warm. Want alleen zo kun je mensen echt helpen. Met hart voor de mensen.”

_BT Clear