Wat doet het Sociaal Team Houten?

Het Sociaal Team is er voor vragen waar u en uw omgeving geen oplossing voor hebben. Dit kan gaan over zorg, wonen, financiën, werk, uw gezin of relatie. U kunt ook terecht met vragen over begeleiding, dagbesteding, jeugdhulp, het aanvragen van een rolstoel, woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen of huishoudelijke ondersteuning.

Foto’s: Peter van Wieringen.

Wat is onze werkwijze?

Als u vragen of zorgen heeft, neemt u contact op met het Sociaal Team. Als het mogelijk is, beantwoorden wij direct uw vraag. Als er meer aan de hand is, maken we een afspraak voor een gesprek. U kunt iemand vragen om bij dit gesprek aanwezig te zijn.

Het eerste gesprek is bedoeld om kennis te maken en uw situatie en vragen te bespreken. Samen bekijken we wat u zelf kunt doen, waar mensen uit uw omgeving bij kunnen helpen en waarbij u professionele hulp nodig heeft. Dat zetten we in één plan met doelen en afspraken.

Het Sociaal Team kan zelf kortdurend ondersteuning bieden. Als er meer ondersteuning nodig is, kan specialistische hulp worden ingezet. Dit kan in naturavorm (rechtstreeks bij een zorgaanbieder) of in de vorm van een persoonsgebonden budget. 

U regelt dan zelf uw zorg. Als er specialistische zorg nodig is, geeft het Sociaal Team een beschikking af. Hierin staat welke en hoeveel hulp u krijgt.

Vanaf het moment dat u zich bij ons aanmeldt, streeft het Sociaal Team er naar om binnen zes weken samen met u een plan te maken. Daarna ondertekent u het plan en geldt dit als aanvraag voor specialistische hulp of een voorziening. Zodra het plan bij ons ondertekend terug is, hebben wij nog twee weken om de beschikking aan u te sturen.

Een eigen plan

U mag ook zelf een plan maken. Voor jeugd wordt dit ook wel een familiegroepsplan genoemd. Hierin beschrijft u wat er aan de hand is, waarvoor u oplossingen zoekt en welke ondersteuning u nodig denkt te hebben. U kunt dit plan meenemen bij het eerste gesprek. 

Meer informatie vindt u op www.familiegroepsplan.nl.

Vraag iemand bij het gesprek

Een gesprek met een medewerker van het Sociaal Team is voor u waarschijnlijk geen dagelijkse routine. U kunt iemand vragen bij het gesprek aanwezig te zijn. Twee horen namelijk meer dan één. Dat kan iemand uit uw eigen omgeving zijn. Lukt dat niet, dan kan een onafhankelijk cliëntondersteuner helpen. Hoe dit werkt en wie cliëntondersteuning bieden, kunt u navragen bij ons.

Meer informatie vindt u in onze folder ‘informatie voor cliënten’ en op onze website
www.sociaalteamhouten.nl/clientondersteuning.

_BT Clear

_BT Clear

_BT Clear