Centrum Jeugd en Gezin gemeente Houten


Opvoeden gaat meestal vanzelf. Maar soms weet je het even niet meer en heb je behoefte aan advies. Dat kan zijn over zindelijkheid, slapen, ruzies tussen kinderen, pesten, het gedrag van je puber of grenzen stellen. Bij het CJG ben je welkom met al je vragen en doen we ons best om samen tot een antwoord of oplossing te komen. Ook als je met kinderen werkt kan je contact met het CJG opnemen.

Met welke vragen kan je o.a. als ouder/opvoeder terecht bij het CJG?

  • Hoe ga ik met mijn kind om wanneer er niet wordt geluisterd?
  • Mijn kind slaapt niet door de nacht heen en komt meerdere keren per nacht uit bed, wat is daar de oplossing voor?
  • Als ouders speel ik de hele dag voor politieagent, dit moet anders kunnen, hoe?
  • Wat doe ik als mijn kind wordt gepest?
  • Mijn kind gamet veel, hoe ga ik daarmee om?
  • Onze kinderen zijn de hele dag druk en maken veel ruzie met elkaar, wat kunnen we daaraan doen?
  • Hoe zorg ik dat mijn kind zindelijk wordt?
  • Hoe ga ik met de woede-uitbarstingen van mijn kind om?
  • Mijn kinderen hebben een negatieve interactie met elkaar hoe ga ik daarmee om?
  • Ik wil niet dat mijn kind (zestien jaar) al seks heeft, wat moet ik doen?
  • Hoe kan ik zicht houden op het internet gebruik van mijn kind en zorgen dat mijn kind veilig over het internet surft?
  • Ik weet niet met wie mijn puber omgaat en ik maak mij hier zorgen over. Hoe kan ik hiermee omgaan?
  • Mijn kind liegt veel, boos worden helpt niet. Wat kan ik doen?

Voorbeeld van een vraag, zoals deze bij het CJG komen
‘Jim, dit is de vierde keer dat ik je roep, je moet nu echt gaan opschieten hoor, kun je nu naar beneden komen!?’ riep moeder naar haar 7-jarige zoon Jim. Ondertussen ruimt ze de ontbijttafel af en stoppen Jessica en Marlou, haar 10-jarige tweeling, het gesmeerde brood in hun schooltas. Vader is vanmorgen al vroeg naar zijn werk vertrokken en moeder brengt zo de kinderen voor haar werk naar school. Jessica en Marlou zijn al behoorlijk zelfstandig en hebben inmiddels hun jas al aan en roepen hun moeder gedag, ze hebben met vriendinnen afgesproken om naar school te fietsen. Ondertussen komt Jim naar benden gesjokt. Moeder vraagt of hij al zijn gymspullen heeft gepakt en of hij zijn tanden heeft gepoetst. Tim zegt mokkend ‘jaa-haa’. Ook heeft hij zijn schoenen nog niet aan. Zijn moeder wordt er moe van. Ze moet dingen vaak herhalen en dan nog lijkt Jim het niet te horen of de helft van zijn spullen te vergeten. Laatst zat hij zonder gymspullen op school, of had hij zijn voetbal in het park laten liggen. Bovendien komt hij weleens te laat op school en moeder is hier onlangs door de leerkracht op aangesproken. Na schooltijd maakt hij vaak ruzie met zijn zussen en als zijn moeder hem hierop aanspreekt wordt hij boos. Moeder is de ruzies met Jim beu en ze heeft het gevoel de hele dag voor politieagent te moeten spelen. Thuis hebben ze al het een en ander geprobeerd zoals een beloningssysteem en probeert moeder om meer geduldig met het gedrag van Jim te zijn. Ook herhaalt ze dingen vaker. Dit met weinig effect. Moeder heeft een gesprek op school met de leerkracht waar soortgelijk gedrag van Jim ter sprake komt. De school adviseert moeder om naar het Centrum voor Jeugd en Gezin te gaan om te kijken hoe de situatie thuis verbetert kan worden.

Het CJG kan met je bespreken welk gedrag je als ouders/opvoeders thuis ziet. Je kan als opvoeder aangeven of school hetzelfde ziet of juist wat anders. Dat wordt in bovenstaand voorbeeld met Jim ook gedaan. We kijken dan samen of het gedrag passend is voor thuis, school en de omgeving. Het CJG maakt samen met ouders een plan: wat kunnen zij doen als Jim weer eens te laat beneden is? Hoe kunnen zij per situatie reageren. Ouders kunnen hier dan zelf mee aan de slag. Na een periode maakt het CJG een afspraak bij Jim thuis om te horen hoe het in de afgelopen periode is gegaan en of het gedrag van Jim positief is veranderd. Aan de hand hiervan wordt samen met ouders gekeken of er nog wat nodig is voor Jim en wat dat dan moet zijn.

 
 

Nog een voorbeeld
Een vader belt naar het CJG. Zijn dochter is vaak onzeker en zoekt naar bevestiging. Vader heeft overwogen om zijn dochter naar een psycholoog te laten gaan, maar vindt deze stap nog te groot. Hij vraagt zich af wat hij kan doen om zijn dochter te ondersteunen en om te zorgen dat ze zich wat zekerder van zichzelf voelt.

Telefonisch stelt vader al een aantal vragen over hoe om te gaan met zijn dochter. Vaak is dit voldoende. In dit geval wil vader nog graag een afspraak maken om langs te komen. Hij kan tot de afspraak alvast aan de slag met de tips die hij telefonisch krijgt.

Een ander voorbeeld
Een Intern Begeleider meldt in samenspraak met ouders een leerling van 14 jaar bij het CJG aan, omdat de leerprestaties op school achteruit gaan. Tevens hebben zowel ouders als school het idee dat dit meisje beter kan meekomen met de leerstof dan dit nu het geval is. Het meisje is dit jaar naar een nieuwe klas gegaan en zij lijkt het lastig te vinden aansluiting te vinden bij haar leeftijdsgenoten. Ouders en de leerkracht vragen zich af wat ze kunnen doen ter ondersteuning om deze leerling weer goed te laten meekomen met de lesstof en om aansluiting te vinden bij haar leeftijdsgenoten.

Ouders komen op de afspraak die zij bij het CJG hebben, zodat zij de bovenstaande zorgen die zij over hun dochter hebben kunnen bespreken. De dochter is bij het gesprek aanwezig en zij vertelt over haar ervaringen op school. Na dit gesprek en een gesprek met school, wordt door ouders, school en het CJG gezamenlijk besloten om een observatie in de klas te doen. De uitkomst hiervan wordt weer gezamenlijk besproken en daaruit vloeit een afspraak met school hoe het 14 jarige meisje beter mee kan komen met de lesstof, waarbij extra aandacht is voor de sociale en emotionele aspecten die bij het meisje spelen. Ook ouders krijgen een aantal tips ter ondersteuning van hun dochter. Na verloop van tijd volgt weer een gezamenlijke afspraak om te bespreken of het beter gaat op school.

Contact met het CJG? Mail naar [email protected]

 
 

 

 

www.cjghouten.nl

_BT Clear



_BT Clear