Compaen


Compaen is een welzijnsinstelling in de gemeente Veendam en één van de partners van WeHelpen Veendam. Sinds de officiële opening op 1 februari 2018 kunt u terecht bij de Servicedesk WeHelpen van Compaen.

Durf om hulp te vragen

WeHelpen.nl is dus een mooi platform om hulp te bieden én te vragen. Via de Servicedesk van WeHelpen.nl/Veendam kunt u op een eenvoudige en laagdrempelige manier in contact komen met aanbieders en vragers van vrijwillige hulp. Wij zien echter dat het aanbod van vrijwillige hulp de vraag overstemt. Zijn we te bescheiden? Misschien zit het niet in onze aard om een ander om hulp te vragen. Doe het dan toch! Samen kunnen we van WeHelpen.nl/Veendam een succes maken.


Openingstijden en contactgegevens

De Servicedesk is gevestigd aan het Jan Salwaplein 3 in Veendam en is open op dinsdag en donderdag van 14:00 tot 16:00 uur. Op maandag, woensdag en vrijdag is de servicedesk van 14:00 tot 16:00 uur telefonisch bereikbaar op 0598-698143.

Ook is WeHelpen te vinden op
www.wehelpen.nl/veendam en te volgen op facebook:
www.facebook.nl/wehelpenveendam.

Elkaar helpen

Achter de schermen is hard gewerkt aan de totstandkoming van de Servicedesk. Op uitnodiging van Compaen hebben Humanitas Veendam/Wildervank, VPTZ Oost Groningen, VHD Veendam/Wildervank, Steunpunt Mantelzorg en Steunpunt Vrijwilligerswerk van Compaen de krachten gebundeld.

Deze partijen hebben gezamenlijk invulling gegeven aan de Servicedesk van WeHelpen.nl/Veendam en meegeholpen bij de werving van vrijwilligers. Inmiddels runnen 5 vrijwilligers succesvol de Servicedesk.

Compaen kijkt met trots terug op deze periode, want in korte tijd is er door goed samen te werken veel bereikt. Elkaar helpen levert binnen verschillende netwerken mooie resultaten op. Want elkaar helpen is vooral sámen helpen en sámen werken. Voor zowel de individu als voor organisaties, of het nu vrijwillig is of professioneel: elkaar helpen vormt de basis voor een goede samenwerking. En dat is precies waar de Servicedesk van WeHelpen.nl/Veendam voor staat.

Voordelen

De Servicedesk van WeHelpen biedt ook een oplossing voor vrijwilligersorganisaties, bijvoorbeeld voor de Vrijwillige Hulpdienst Veendam-Wildervank (VHD).

Op WeHelpen.nl kwam een vraag binnen van een 85-jarige man, die een jaar geleden zijn vrouw had verloren. Hij had altijd alles samen met zijn vrouw gedaan en viel nu in een zwart gat. Opeens moest hij alles alleen doen. Hij miste een maatje.

Vrijwilligersorganisaties zoals VHD adviseren hun vrijwilligers vaak om een account aan te maken op WeHelpen.nl. Het profiel van één van de vrijwilligers van VHD bleek perfect aan te sluiten bij de hulpvraag van de 85-jarige man. Nu kijken ze samen wat ze voor elkaar kunnen betekenen om eenzaamheid te voorkomen. Ook vrijwilligersorganisaties kunnen dus WeHelpen.nl gebruiken om mensen tot elkaar te brengen.

Hulp voor Bowie

Een ander voorbeeld is meneer Jansen. Meneer Jansen is al wat ouder en zijn kinderen wonen niet in de buurt. Zijn vrouw is overleden, maar hij redt zich nog prima. Totdat hij iets te ver reikte op het keukentrapje. Gelukkig had hij zijn mobiele telefoon op zak. Eenmaal weer thuis met een gebroken been belt hij naar de Servicedesk met de vraag: “Wie kan de komende zes weken mijn hond Bowie uitlaten?”

Hij kent wel een paar mensen in de buurt, maar de komende zes weken zit hij aan huis gekluisterd.

De dame aan de telefoon plaatst een bericht op WeHelpen.nl/Veendam. Binnen twee dagen zijn er al twaalf reacties. Een paar mensen kennen meneer Jansen van gezicht. Anderen zijn nieuw. Allemaal hebben ze één ding gemeen: even helpen? Natuurlijk! Ze maken een hulpnetwerk aan op WeHelpen.nl, met een rooster wie wanneer voor Bowie zorgt. Als er iets tussen komt, kunnen ze elkaar waarschuwen en vervanging regelen.

En van het een komt het ander: waar je voor vijf kookt, is een zesde portie geen enkele moeite. En als je toch boodschappen gaat doet, is een extra portie zo meegenomen. Door hun gezamenlijke zorg voor meneer Jansen, leert iedereen elkaar ook beter kennen.

_BT Clear