Korte terug- én vooruitblik!

We kijken graag met u terug hoe onze cliënten, mantelzorgers, vrijwilligers én professionals de dienstverlening hebben ervaren. Voor wat betreft de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet zijn cliëntervaringsonderzoeken uitgevoerd. (klopt niet!) De toegang tot specialistische jeugdhulp wordt verleend door het Basisteam Jeugd en Gezin en de toegang tot specialistische hulp voor de Wmo wordt verleend door Loket Wegwijs.

Cliëntervaringsonderzoek Wmo

Vanaf 2016 voeren we een jaarlijks onderzoek uit onder Wmo cliënten. Via de Wmo krijgen inwoners bijvoorbeeld huishoudelijke hulp of begeleiding en dagbesteding. De onderzoeksvragen gingen over de thema’s: maatwerk, kwaliteit, snelheid, waar zij terecht kunnen met vragen en de mate waarin rekening wordt gehouden met de wensen en behoeften. Cliënten zijn op alle onderdelen in meerderheid tevreden. We horen terug dat er goed geluisterd wordt en dat er de tijd genomen wordt. De cliënt voelt zich serieus genomen en is tevreden over de klantvriendelijkheid. Aandachtspunt blijft communicatie over de voorzieningen. De informatie mag duidelijker.

Cliëntervaringsonderzoek Jeugd

Aan ouders/verzorgers en jongeren die één of meerdere vormen van jeugdhulp ontvangen is gevraagd om een vragenlijst in te vullen. De vragen gaan over de toegang tot hulp, de snelheid waarmee hulp wordt ingezet, de

De vragen gaan zowel over de hulp die zorgaanbieders leveren als de inzet van het Basisteam Jeugd & Gezin (BJG). De uitkomsten van de vragenlijsten geven aan dat de snelheid waarmee ouders en jongeren werden geholpen door het BJG verbeterd kan worden. Ook de weg die zij moeten bewandelen bij het beantwoorden van een hulpvraag is onvoldoende duidelijk. Dit hebben zeven ouders/verzorgers aangegeven via de vragen die gaan over het BJG. Om dit te verbeteren heeft de gemeente Boxtel een tweetal folders uitgebracht. Eén folder gaat over de taken van het Basisteam Jeugd en Gezin. De tweede folder gaat over het inzetten van Jeugdhulp om het proces en de verwachtingen beter toe te lichten. U kunt deze folders vinden op onze website van de gemeente. De folders zijn te verkrijgen in het St.Ursula gebouw en bijvoorbeeld bij huisartsen. Ontvangt iemand in uw gezin jeugdhulp? Doe dan ieder jaar mee aan het cliëntervaringsonderzoek Jeugd!

Betrokkenheid

Recent onderzoek laat zien dat de betrokkenheid van Brabanders bij de samenleving nog steeds heel groot is. Ook in onze gemeente is de betrokkenheid groot en doen veel mensen vrijwilligerswerk. Het is fijn om te merken dat er steeds weer nieuwe plannen gemaakt worden, in kleinere lokale initiatieven en soms ook in dorp overstijgende projecten. Het is goed om te zien hoe mensen zelf plannen bedenken, de handen ineen slaan, er voor elkaar zijn en samen mooie activiteiten organiseren.

COLOFON

Uitgave van
Gemeente Boxtel
I: www.boxtel.nl
T: (0411) 65 59 11

Verzorgd door
I: www.ettmedia.nl
T: 050 313 76 00
@ETTMedia

Tekst- en beeldredactie
Gemeente Boxtel

Concept en vormgeving
ETT Media en Skitter

November 2017

Overname van artikelen is alleen toegestaan mits de gemeente Boxtel hier toestemming voor heeft gegeven. ETT Media en de gemeente Boxtel zijn niet aansprakelijk voor fouten en/of omissies in deze krant.

_BT Clear

_BT Clear