In de gemeente Venlo

_BT Clear

Bijstand, en dan?

Heb ik recht op bijstand? Waar kan ik bijstand aanvragen? Hoe doe ik dat? Waar kan ik aanspraak op maken en wat moet ik wel/niet doen? Hoe vind ik weer een nieuwe baan? Wanneer je je baan verliest, komt er veel op je af. De gemeente Venlo begeleidt en ondersteunt inwoners met een uitkering bij hun zoektocht naar een baan of activiteit die bij ze past.

_BT Clear

Van individuele begeleiding naar groepsactiviteiten

Wanneer iemand zich bij de gemeente meldt voor een uitkering, dan krijgt iemand vervolgens een uitnodiging om aan te sluiten bij een aantal workshops en presentaties. In meerdere workshops gedurende een periode van een paar weken krijg je samen met anderen uitleg over de aanvraag en alles wat daarbij komt kijken. Hierdoor worden aanvragen op de juiste manier aangeleverd en kunnen ze sneller beoordeeld worden. Ook krijg je tijdens de workshops en presentaties informatie over wat de gemeente van je verwacht en wat jij op jouw beurt van de gemeente mag verwachten. Medewerkers kijken bijvoorbeeld met je mee of er regelingen zijn waarop je recht hebt en helpen je om deze meteen aan te vragen.

Zien, herkennen en handelen

Daarnaast proberen medewerkers een beter beeld van deelnemers te krijgen. Dit om de begeleiding naar activering of eventueel werk beter uit te kunnen voeren. Denk aan vragen over hoe het thuis gaat en of er misschien hulpvragen zijn.

In dat geval kan de gemeente intern snel schakelen met bijvoorbeeld collega’s van schuldhulpverlening of het Sociaal Wijkteam. Of met een van de partners in het veld, zoals de budgetcoaches of maatschappelijk werkers van Incluzio. Door de korte lijntjes tussen beide organisaties is het makkelijk om contact te leggen. De gedachte hierachter is om hulpvragen zo snel mogelijk te herkennen en ondersteuning te bieden, zodat bijvoorbeeld een niet betaalde rekening geen torenhoge schuld wordt.

Stapje verder helpen

Of je nu kort of al voor langere tijd bijstand krijgt, de gemeente vindt het belangrijk dat jij op je eigen manier meedoet. Hoe dat eruit ziet, is voor iedereen verschillend. Dat kan voor jou bijvoorbeeld ondersteuning door een maatschappelijk werker zijn. Of misschien vrijwilligerswerk doen, een werkervaringsplek of een sollicitatietraining. Jouw coach bekijkt samen met jou wat je kan, wat je wilt en welke mogelijkheden er zijn. Vanaf de aanmelding tot op de plek die bij je past.

“Bij groepsgerichte activiteiten zijn deelnemers eerst nog heel afwachtend, maar naarmate het traject vordert, zien ze de meerwaarde. Ze zien en ervaren dat ze niet de enige zijn en leren van elkaar. Zo komen ze samen verder”

Nicole Hofmans - de Vlieger, Hoofd Werk

Heb je een uitkering en een vraag over bijstand, meedoen en werk of inkomen?

  • Log in bij Mijn Inkomen via
    www.venlo.nl/mijn-inkomen en neem contact op met je (doelmatigheids)coach.
  • Bezoek een van de Huizen van de Wijk waar medewerkers van de gemeente en Incluzio klaarstaan om vragen te beantwoorden.
    Kijk voor een overzicht op pagina 17 van deze Informatiekrant.
  • Bel tijdens kantooruren met de gemeente via
    14 077.

“De gemeente helpt jou op een zo natuurlijk mogelijke manier een stapje verder door samen op zoek te gaan naar iets wat bij jou past.”

Nicole HOFMANS -
DE VLIEGER, Hoofd Werk

Benieuwd naar het verhaal van gemeentemedewerker Lucien? Bekijk het hier filmpje waarin hij vertelt over hoe hij weer aan de slag ging, nadat hij jaren van een uitkering leefde.

_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

_BT Clear