‘Bij een kopje koffie begrijp je elkaar zoveel beter’

Buurtcentrum Hoge Weide helpt bij sociale opbouw in nieuwe buurten

Rijnvliet, Leeuwesteyn en Hoge Weide zijn een aantal nieuwe buurten in Utrecht. Het buurtcentrum Hoge Weide speelt een steeds belangrijkere rol bij de sociale opbouw in dit deel van Leidsche Rijn. “Hoe prettig is het als je betrokkenheid voelt bij jouw eigen buurt. Mét elkaar leven, in plaats van langs elkaar heen leven,” zegt Lotte Klaverstijn, die als sociaal makelaar in buurtcentrum Hoge Weide werkt. “We zijn het centrum waar dingen bij elkaar komen, waar nieuwe initiatieven starten en waar we naar elkaar toe bewegen.”

_BT Clear

Kracht van community

“Steeds vaker krijg ik telefoon van bewoners die behoefte hebben om even te kletsen bij een kopje koffie. Dit buurtcentrum is net voor de pandemie in gebruik genomen, maar ook tijdens de verschillende lockdowns is er contact met buurtbewoners geweest.” Hoge Weide is één van de 24 buurtcentra waar welzijnsorganisatie DOCK actief is. Lotte is zowel op social media als in de wijk bezig om de zichtbaarheid van het buurtcentrum te vergroten. Een paar minuten voor het interview staat ze nog een buurtbewoner te woord. “Deze beller vroeg zich af of er ook een sportactiviteit is voor hele jonge kinderen. Daar is blijkbaar vraag naar, een mooi signaal. Als sociaal makelaar proberen we bewoners aan elkaar te koppelen of aan andere organisaties om zulke wensen om te zetten in daadwerkelijk aanbod. Bewoners hebben daar zelf een belangrijke rol in. We zijn er niet om alles uit handen te nemen. Ik geloof in de kracht van community, die eigenaarschap van inwoners van een wijk is zo belangrijk.”

Open dag

In dit prille begin van Buurtcentrum Hoge Weide gebeurt er al veel. Al is het soms laveren tussen de lockdowns door Danslessen voor jong en oud, taallessen, de rechtswinkel, huiswerkbegeleiding en van bijeenkomsten van Narcotics Anonymous tot een ruilbeurs voor kinderkleding. “In de zomer van 2022 houden we een open dag, dan nodigen we alle buurtbewoners van harte uit om kennis te maken met buurtcentrum Hoge Weide.”

“Mijn collega’s en ik ervaren hoe belangrijk live contact met iedereen is”, vervolgt Lotte. “Er gaat zoveel communicatie verloren als je met elkaar praat via een schermpje. Bij een kopje koffie begrijp je elkaar veel makkelijker en daardoor lukt het ook beter om mensen met elkaar in contact te brengen, te verbinden met elkaar. Die energie doet zoveel meer voor de buurt.”
_BT Clear

De bibliotheek van nu: een plek van ontmoeting en ontwikkeling

Wie het Informatiepunt van Bibliotheek Overvecht bezoekt, komt er mensen tegen van allerlei slag. Denk aan ouderen die een coronabewijs willen aanvragen of een jonge vrouw uit Syrië die haar Nederlands wil verbeteren. Vanaf mei dit jaar helpen medewerkers en partners van het Informatiepunt wijkbewoners op weg met vragen over taal, geldzaken en wonen. Bibliotheekmedewerker Catelijne van de Casteel vertelt hierover meer.

_BT Clear

Plek van ontmoeting

De huiskamer van de wijk, zo omschrijft Catelijne de bibliotheek aan de Gloriantdreef. “Wijkbewoners komen er niet alleen om boeken te lenen, maar ook voor huiswerkbegeleiding of het lezen van de krant met een kop koffie.” Dit beeld past de bij ontwikkeling die bibliotheken in Nederland doormaken. Ze worden steeds meer een plek van ontmoeting en ontwikkeling. “Wij proberen het aanbod van cursussen en activiteiten zoveel mogelijk af te stemmen op de behoefte van de inwoners”, vertelt Catelijne die als netwerker fungeert als schakel tussen de bibliotheek en de wijk.

Laagdrempelig

Omdat de overheid steeds digitaler wordt, is het voor mensen die minder goed om kunnen gaan met een computer of smart-phone lastiger om hun zaken te regelen. Het Informatiepunt is erop gericht om inwoners op een laagdrempelige manier te helpen.

“Het Informatiepunt is er voor iedereen, lid van de bibliotheek of niet. Medewerkers nemen echt de tijd om je vraag te beantwoorden. Lukt dat niet? Dan zitten partners zoals het Buurtteam en Digiwijs 3.0 klaar om verder te helpen”, licht Catelijne toe.

Dankbaar

De waarde van het Informatiepunt illustreert Catelijne met een voorbeeld uit de praktijk. “Onlangs had een vrouw van 76 jaar hulp nodig met de aanvraag van het papieren coronabewijs. Uit ons gesprek bleek dat ze sinds het overlijden van haar man nauwelijks buiten was geweest en het contact met anderen miste. Ik kon haar koppelen aan een sociale eettafel bij een kerk in de buurt. Nu zie ik haar geregeld in de bibliotheek aanschuiven bij het clubje van Ouderen in de Wijk. Voor zulke ervaringen kun je niet anders dan dankbaar zijn.”

_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

_BT Clear