INFORMATIEKRANT Utrecht

Utrechters helpen elkaar, juist nu!

De Infolijn Informele Zorg is er voor elke vraag.

Veel dingen zijn momenteel lastig door de corona-richtlijnen. Toch kan er ook nog heel veel wel. Bovendien zijn er juist in deze tijd heel veel mensen die graag iets voor een ander willen doen. Maak daar gebruik van!

_BT Clear

Wie neemt de telefoon op bij de Infolijn Informele Zorg?

Eén van de mensen achter deze infolijn is welzijnswerker Reilif Bonse. Voor elke beller nemen hij en zijn collega’s de tijd. “Veel mensen vinden het in deze tijd bijvoorbeeld spannend om zelf boodschappen te doen, uit angst voor hun gezondheid”, vertelt Reilif. “Gelukkig hebben zich tijdens de eerste coronagolf heel veel vrijwilligers gemeld, waardoor wij mensen vaak heel makkelijk kunnen koppelen aan iemand uit hun eigen wijk.”

Er wordt ook gebeld door mensen die behoefte hebben aan contact. “Laatst bijvoorbeeld een meneer die nog verdriet had om het verlies van zijn vrouw maar nu ook zelf ziek was geworden. Hij kon hiervoor weinig steun vinden. Zo iemand kunnen wij helpen om met een maatje in contact te komen.”

Nu, in tijden dat iedereen extra voorzichtig is, gaat het vaak om een belmaatje, in andere tijden ook om bezoekmaatjes.

Als de medewerkers van de infolijn iemand niet zelf in contact kunnen brengen met een vrijwilliger, zorgen ze dat mensen worden teruggebeld door een organisatie die wel verder kan helpen.

“Het is eigenlijk jammer dat veel mensen lang wachten om hulp te vragen”, vindt Reilif. “Dat zit in onze cultuur ingebakken. Maar daarmee maak je het onnodig lastig voor jezelf. En dat terwijl er veel mensen zijn die het juist fijn vinden om hulp te bieden. Voor hen is dat juist een manier om in deze moeilijke situatie iets bij te kunnen dragen.”

Reilif Bonse van DOCK is één van de mensen achter de Infolijn

_BT Clear

Dit kunnen we zelf doen om gezond en fit te blijven:

Deze bijdrage kwam tot stand door samenwerking van Dock, NIZU en Cosbo Stad Utrecht.

Met elke vraag kunt u terecht bij de Infolijn Informele zorg. Een paar voorbeelden:

  • Zoekt u iemand om mee te wandelen?
  • Vragen of zorgen over geldzaken?
  • Moeite om van A naar B te komen?
  • Hulp nodig om contact te leggen via internet?

Tel. 030-2361745 (ma t/m vrij 9.00 - 13.00 uur) of mail i[email protected].

Telefoonnummers voor anderstaligen:
English: 088-855126
Berbers/Arabisch: 06-30466871
Turks: 06-30466871

Wil je juist graag helpen? Ook dan kun je bellen, mailen of op de site kijken.

Een website boordevol tips voor Corona-tijden

U vindt op de site www.nizu.nl/corona veel organisaties die activiteiten aanbieden of mogelijkheden voor sociaal contact kunnen regelen. Ook staan hier tal van leuke online activiteiten. Van muziekles voor ouderen en meidenclubs tot online eetclubjes en filmpjes om bij te bewegen.

Behoefte aan een luisterend oor?

De luisterlijn is 24u per dag open: 0900 0767. Chatten kan via www.deluisterlijn.nl.

_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

_BT Clear