Waar kunt u met vragen over zorg, welzijn, opvoeding, wonen en geld terecht?

Vaak weet u zelf het beste wat goed is voor uzelf en uw gezin. En komt u er even niet uit? Dan zoekt u informatie, advies of hulp bij familie, buren, vrienden of kennissen. Maar soms weten zij het ook niet of is het te ingewikkeld. In dit artikel leest u waar u terecht kunt met vragen over zorg, welzijn, opvoeding, wonen en geld.

_BT Clear

Heeft u een vraag? Neem contact op!

De website samenwijzer.oss.nl helpt u antwoord te vinden op vragen over zorg, welzijn, werk, inkomen, jeugd en gezin. U vindt daar tips en adviezen waarmee u zelf aan de slag kunt. Staat het antwoord er niet bij? Of heeft u meer hulp nodig? Neem dan gerust contact op met de Toegang Zorg en Welzijn. Bel 14 0412 (toets 1) of mail naar [email protected].

Voorbeelden van vragen:

  • Ik wil graag meer weten over de hulp en hulpmiddelen van de Wmo.
  • Ik ben gehandicapt. Hoe regel ik een aanpassing in huis?
  • Ik heb schulden. Hoe pak ik die aan?
  • Ik zit niet lekker in mijn vel en wil daar graag over praten. Bij wie kan ik terecht?
  • De zorg voor mijn dementerende man wordt zwaarder. Wie kan mij helpen?
  • Ik zit thuis en wil graag vrijwilligerswerk doen. Wie kan mij de weg wijzen?
  • Ik verlies mijn baan. Wat moet ik doen?
  • Ik ben zwanger en moet van alles regelen, maar kom er niet aan toe. Wie kan mij helpen?
  • Ik ben mantelzorger en red het niet meer alleen. Waar kan ik terecht voor hulp?
  • Ik heb plotseling geen verblijfplaats. Wie kan mij helpen?

Bellen met Toegang Zorg en Welzijn

Martine, consulent Toegang Zorg en Welzijn: “Als u belt, kunt u mij of één van mijn collega’s aan de telefoon krijgen.

Ik stel u dan verschillende vragen over uw situatie en waar u hulp bij nodig heeft. We bespreken ook wat u hier graag aan wilt doen. Als het kan, dan geef ik u meteen antwoord of advies op uw vraag. Soms is er meer nodig. Dan kijken we samen wie of welke organisatie uw vraag het beste kan beantwoorden. Bijvoorbeeld een medewerker van het Sociaal Team in uw wijk. Ik kan u daar aanmelden. Dat doe ik met uw toestemming.”

Het Sociaal Team neemt contact met u op

In het Sociaal Team werken verschillende organisaties nauw samen. Denk aan: BrabantWonen, Gemeente Oss, GGD Hart voor Brabant, GGZ Oost Brabant, ONS welzijn en verschillende zorgorganisaties. Manon, lid van Sociaal Team Ussen: “Als wij een aanmelding binnenkrijgen, bespreken wij bij wie de vraag het best past. Zodra het kan, neemt het Sociaal Teamlid contact met u op. Vaak kunnen we meteen aan de slag. Soms hebben we andere professionals nodig om uw vraag op te lossen. Hen nodigen we uit voor een overleg. Zo hoeft u uw verhaal maar één keer te doen. Het gesprek voeren we bij u thuis of ergens anders waar u zich prettig voelt. U mag ook iemand meenemen naar het gesprek. Tijdens het gesprek maken we meteen het Samenwerkplan. We kijken naar wat u wilt, wat u zelf kunt doen en wat u nodig heeft. Lees meer daarover in het kader ‘Over de Samenwerkwijze’. We bespreken wie wat doet en wanneer. Ook plannen we een moment waarop we kijken of het allemaal gelukt is. Bent u echt geholpen en voelt u zich beter? Is dit niet zo? Dan kijken we hoe we u op een andere manier kunnen helpen en passen we het plan aan!”

Over de Samenwerkwijze

In het sociaal domein van de gemeente Oss werken we volgens de Samenwerkwijze. Daarbij kijken we naar wat er nodig is om te zorgen dat u zich beter voelt én wat de kosten zijn om u goed te helpen. Dat bekijkt u met ons door antwoord te geven op drie vragen:

  1. Ik wil: We willen weten waar u behoefte aan heeft en kijken naar alle leefgebieden. We denken nog niet na over de oplossing. Uw vraag staat centraal, niet het aanbod dat er is.
  2. Ik kan: We kijken wat u zelf kunt doen om uw probleem op te lossen. En we bespreken waar u anderen in uw omgeving mee kunt helpen. Zo kunt u ook uw steentje bijdragen in de buurt.
  3. Ik heb nodig: We kijken samen wat er nodig is om tot een goed plan te komen.
_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

_BT Clear