“Beeldzorg vormt een waardevolle toevoeging in ons zorgaanbod in de wijk”, zegt Gerdine van der Heiden, wijkverpleegkundige bij Rivas zorggroep. “Veel cliënten zien zelf ook al de voordelen in van deze nieuwe vorm van wijkverpleging. Ze zien vaker dezelfde zorgverlener, krijgen op een vast tijdstip hun zorg én ze hoeven niet thuis te blijven voor hun beeldzorgmoment. Als ze bijvoorbeeld op vakantie gaan, kunnen ze hun online zorgverlener gewoon meenemen naar de camping. Je merkt dat het voor de ‘nieuwe generatie’ ouderen steeds belangrijker is om zo zelf meer regie te houden over hun zorg. Het is fijn dat wij dat zo kunnen bieden.”
“We moeten allemaal wennen aan beeldzorg. Dat is niet vreemd, want zeker in de wijkverpleging heb je toch dat beeld op je netvlies van de zorgverlener die bij de cliënt thuis komt. Dat beeld hebben niet alleen de mensen waarvoor wij zorgen. Ik had in eerste instantie zelf ook zoiets van: eerst zien, dan geloven. Maar inmiddels ben ik overtuigd van de voordelen en ben ik groot voorstander van de inzet van beeldzorg. Het ontlast onze fysieke routes, wat prettig is met het oog op het personeelstekort in de zorg. Maar het geeft onze cliënten óók meer vrijheid en regie en dat is iets wat ik als zorgprofessional belangrijk vind.”
“Ik ben er trots op dat we bij Rivas wijkverpleging al echt een volwaardig digitaal team hebben. Zij zetten beeldzorg op dit moment voornamelijk in voor begeleiding bij medicatie- en insulinezorg. Ook ondersteunen zij cliënten met het bereiden van hun maaltijd of hun opstartmoment in de morgen. Dan bellen ze bijvoorbeeld in voor het douchen en aankleden en daarna weer even om te horen of het goed is gegaan. Het geeft de cliënt een veilig gevoel dat er iemand is die checkt of het goed gaat en snel in actie komt als dat niet zo is. Als er reden is tot zorg, geeft de zorgverlener van het digitale team direct een signaal aan ons. Dan gaat één van de collega’s uit ons wijkteam een kijkje nemen.”
Kijk op www.rivas.nl.
Mireille: “Bij de Klussendienst begon ik een jaar geleden als vrijwilliger. Ik deed boodschappen voor cliënten die dat zelf niet meer kunnen. Op een gegeven ogenblik deed ik dat voor 5 cliënten. Omdat er momenteel geen vraag is naar deze hulp, vroeg ik mij in te plannen voor technische klussen. Techniek heeft namelijk ook mijn interesse.”
“Toen klussenman Arie in de lappenmand zat, hielp ik zijn collega Mohammad op de woensdagochtend.
Mireille Drost vrijwilliger bij de Klussendienst
Ik help nog steeds met allerlei technische klussen. Zo doe ik ervaring op. Na jarenlang in de detailhandel te hebben gewerkt, wil ik nu verder in de techniek.”
“De Klussendienst blijf ik graag helpen. Niet alleen met technische klussen. Als er weer boodschappen gedaan moeten worden voor een cliënt, pak ik dat ook weer met plezier op. Ik kijk met een grote glimlach terug op een cliënt waarvoor ik boodschappen deed. Ik mocht nooit weg zonder eerst een kopje koffie met haar te doen. Ze is nu verhuisd naar een woonzorgcentrum. Daar ga ik haar zeker nog opzoeken. Ik hoop dat ik dit mooie werk bij de Klussendienst nog lang kan doen.”
Mw. Netten: ”Zo’n 5 jaar geleden werden we lid van de Klussendienst in Gorinchem. Dat was toen mijn man door Parkinson niet meer mocht autorijden. En ik heb een mankement aan mijn rechterarm waaraan ik binnenkort word geopereerd. Helaas overleed mijn man enkele maanden geleden. Daar heb ik het nog erg moeilijk mee. Gelukkig springen onze twee zoons vaak bij. Ze zorgen goed voor mij.”
Mw. Netten, cliënt van de Klussendienst
“Mijn man verbleef op het laatst in het Gasthuis. Wat heb ik vaak gebruik gemaakt van de rolstoeltaxi. Ik gebruik zelf geen rolstoel, maar wel een rollator. Vier keer per week ging ik mee. Niets dan lof, altijd op tijd en de prijs valt alleszins mee.”
“Het kwam een keer voor dat ik een afspraak had voor vervoer. Maar de chauffeur kon aanbellen wat hij wou, ik deed niet open. Dat vertrouwde hij niet en schakelde Roos van de planning in. Ook Roos kreeg geen contact. Uiteindelijk heeft ze mijn zoon gebeld die natuurlijk een sleutel van mijn woning heeft. Gelukkig was er niets aan de hand. Ik was op dat moment nogal verkouden en in slaap gesukkeld. Voor mij een bewijs dat de mensen van de Klussendienst erg betrokken zijn.”
“Onlangs heeft de Klussendienst mijn balkonramen gelapt. En binnenkort vraag ik ze wat oude spullen af te voeren naar de Kringloop. Fijn dat ik daarvoor ook bij hen terecht kan.”
“Ik ben blij met de Klussendienst. Pas nog tipte ik mijn buurvrouw. Veel gemak voor een schappelijke prijs.”
Contactgegevens Stichting Klussendienst Gorinchem
Stadhuisplein 1
4205 AZ Gorinchem
0183 – 781 000
[email protected]
www.klussendienstgorinchem.nl