_BT Clear

BELMAATJES

‘Een wekelijks belletje,
een wereld van verschil’

Belmaatjes van Humanitas Groningen werd een succes tijdens de eerst coronagolf en is een blijvertje. Als elkaar fysiek ontmoeten niet gaat vanwege Corona of andere redenen, dan is een belmaatje een uitkomst. Het gaat tenslotte niet om de vorm, maar om het contact van mens tot mens.

JAN EN ROBIN

Neem Jan (71 jaar) en Robin (25 jaar), zij bellen wekelijks met elkaar. Hoewel Robin in het begin twijfels had over de verschillen in interesses, is er vanaf het eerste telefoontje een fijne klik. Robin omschrijft Jan als een superaardige, lieve en pientere man, van wie hij veel kan leren. Jan houdt zich al jaren bezig met beleggen en deelt met Robin zijn kennis over duurzaam beleggen. “We hebben gesprekken op hoog niveau en bellen zonder moeite langer dan een uur.” aldus Robin. Andersom vertelt Jan dat hij het contact heel bijzonder vindt. Hij had niet verwacht dat het zo snel zo goed zou klikken. Naast belcontact zijn ze samen ook een paar keer de stad in geweest voor een nieuwe bril en een nieuwe broek. Achteraf drinken ze een ‘bakkie’. Ook zijn ze laatst samen naar de pizzeria gegaan en dat was een succes: “De pizza’s waren zo lekker dat we beide tonnetje rond waren en rollend naar huis konden. De rollator kon wel blijven staan.” aldus Jan. 

VERSCHIL MAKEN

Een contact zoals de (bel)afspraken tussen Jan en Robin kan al een groot verschil maken: wekelijks een moment om je verhaal kwijt te kunnen, het nieuws te bespreken, gezellig te kletsen, samen te lachen, elkaar wat te leren. Bij belmaatjes is het contact laagdrempelig: het kan op ieder moment van de dag en je hoeft er de deur niet voor uit, waardoor het toegankelijk is voor iedereen. Iedereen die behoefte heeft aan meer contact of zelf iets voor een ander wil betekenen, kan contact opnemen met Humanitas voor een (bel)maatje of een van de andere activiteiten.

MEER WETEN?

Belmaatjes is een van de 30 activiteiten die Humanitas biedt aan mensen die zelf iets willen veranderen aan hun situatie. Onze goed getrainde vrijwilligers geven hen daarbij tijdelijk een steuntje in de rug. In Groningen werken we binnen de thema’s Contact en steun, Opvoeden en opgroeien, Geldzaken en administratie, Omgaan met verlies, Begeleiding vluchtelingen en Mantelzorgondersteuning. Neem contact met ons op via [email protected] of bel
050 312 60 00.

Bijzonder wonen,
bijzonder zorgen

‘Samen aangenaam oud worden. Het kan!’ staat er op de website van Woonlandschap de Leyhoeve in Groningen. Het zijn woorden die hier daadwerkelijk waar worden gemaakt. De Leyhoeve is een nieuw en innovatief woonconcept voor 55-plussers, ontstaan uit een persoonlijke ervaring van één van de oprichters. Het Woonlandschap is een combinatie van wonen en zorg, waarbij leefplezier, kwaliteit, woongenot en gastvrijheid voorop staan. En als het allemaal niet meer lukt, dan is de zorg binnen handbereik. Dat maakt De Leyhoeve uniek.

Een van de oprichters maakte van nabij mee wat het betekent wanneer je op oudere leeftijd van elkaar gescheiden wordt, omdat een van de partners vanwege ziekte niet meer thuis kan wonen. Juist op het moment dat je elkaar het hardst nodig hebt. Het was de opmaat voor de realisatie van Woonlandschap de Leyhoeve, dat naast Groningen een locatie in Tilburg heeft en waarvan we de komende jaren waarschijnlijk meerdere vestigingen kunnen verwachten. Dat is niet voor niets, want De Leyhoeve biedt datgene waar zoveel ouderen naar op zoek zijn. Mocht een van beide partners ziek worden, dan wil je immers het liefste onder één dak blijven wonen.

“We zorgen met ons hart en met ons boerenverstand en doen dat alsof het de zorg voor onze eigen vader of moeder is”

De Leyhoeve Groningen telt 208 appartementen voor senioren, met of zonder zorgbehoefte en daarnaast 74 zorgsuites met 10 aparte huiskamers, die allemaal een eigen thema en sfeer hebben. In ‘huis’ zijn er allerlei voorzieningen, zoals een zwembad, fysiotherapeut, restaurant, kinderdagverblijf (ook de wijk wordt betrokken), huisartsenpraktijk, uitgiftepunt van de apotheek, een kapsalon en een beautysalon.

“De zorgsuites zijn vooral gericht op mensen met een vorm van dementie. En ook mensen met een somatische aandoening zijn van harte welkom”, legt Rennie Jansen uit. Zij is verpleegkundige, teamcoördinator en leercoach. “Het draait de hele dag om de bewoners”, gaat Rennie verder. “Waarbij we ernaar streven dat ze zoveel mogelijk de regie in eigen hand kunnen houden. Zo gaan we uit van wat iemand gewend is. Wil iemand ’s ochtends bijvoorbeeld uitslapen, dan kan dat. Is er iemand die het prettig vindt om in de ochtend uitgebreid het haar of de make-up te doen, dan helpen we daarbij. Hier nemen we de tijd voor. Bewoners kunnen zelf aangeven wat ze ’s avonds willen eten en halen, als dat kan, samen de boodschappen. Er wordt, indien mogelijk, samen met de bewoners vers gekookt, enzovoort. We zorgen met ons hart en met ons boerenverstand en doen dat alsof het de zorg voor onze eigen vader of moeder is.”

Bent u geïnteresseerd in Woonlandschap de Leyhoeve, dan bent u van harte welkom. De zeer betrokken medewerkers laten u graag persoonlijk zien wat De Leyhoeve zo bijzonder maakt. www.leyhoeve.nl | 050-206 92 92

_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

_BT Clear