Hulp

Beter thuis met dementie

Als uw partner de diagnose dementie krijgt, vraagt dat veel aanpassing van u allebei. Hoe u omgaat met de nieuwe situatie, heeft grote invloed op de kwaliteit van uw leven. Beter Thuis met Dementie is een bijzondere vakantiecursusweek met een programma over het omgaan met dementie.

_BT Clear

Inloophuis voor mensen met beginnende dementie en hun mantelzorgers

Dementie is een groot en groeiend ziekte-probleem in Nederland. Vorig jaar is daarom het Inloophuis Koudekerk aan den Rijn en omgeving geopend voor mensen met beginnende dementie en hun mantelzorgers. In het inloophuis kunnen mensen elkaar ontmoeten, meedoen aan activiteiten en informatie krijgen. Hierbij zijn een coördinator en enthousiaste vrijwilligers aanwezig. De activiteiten bestaan onder andere uit spelletjes, bewegen, koffie drinken, lotgenotencontact en mantelzorggesprekken. Het inloophuis is ontstaan op initiatief van een plaatselijke ondernemer en een aantal inwoners van Koudekerk aan den Rijn. Ook zorginstellingen, Gemeente Alphen aan den Rijn, Habeko Wonen en diverse fondsen hebben hieraan meegewerkt. Na een sluiting vanwege corona, is het inloophuis gelukkig weer open! Hier is door alle betrokkenen naar uitgekeken.

Wanneer is het inloophuis open?

Elke dinsdag en donderdag van 10.00 tot 15.00 uur bent u welkom in het vrijetijdscentrum De Ridderhof, Arie Hogenespad 1 in Koudekerk aan den Rijn voor een kopje koffie en een leuke activiteit. Niets is verplicht, alles mag. Om 12.30 uur is er een eenvoudige lunch. Meer informatie vindt u op de website www.inloophuiskoudekerk.nl.

_BT Clear

Jan ter Haar is Alzheimerpatiënt en komt regelmatig naar het inloophuis in Koudekerk. Jan komt er graag. Hij heeft een nuchtere kijk op zijn ziekte.

“De reden dat we hier opgevangen worden is natuurlijk verdrietig, omdat ieder van ons de diagnose Alzheimer heeft gekregen. We hebben het hier goed met elkaar. Het is echt gezellig. We doen diverse spelletjes, maken veel geintjes en ook het koffie- en lunchuurtje vind ik altijd gezellig. In mijn ‘goede’ tijd was ik graag sportief bezig. In het inloophuis wordt daar ook aandacht aan besteed: we wandelen regelmatig en doen bewegingsspellen. Er wordt in het inloophuis weinig gepraat over onze ziekte. Tegelijkertijd vind ik het belangrijk om er open over te zijn en vind ik dat mensen met Alzheimer zich niet hoeven te verschuilen of te doen alsof ze deze ziekte niet hebben. Kom er voor uit. Zeg het ook gewoon wanneer je iets niet meer weet. Er rust een taboe op deze ziekte en dat zou ik graag willen doorbreken. Ik leef van dag tot dag, maar probeer me wel voor te bereiden op de toekomst door informatie te verzamelen over verpleeghuizen. Ik wil nog graag benadrukken hoe lief en zorgzaam de (vrijwillige) leidsters zijn. Wij zijn hen erg dankbaar.”

_BT Clear

Hulp nodig bij het voeren van een gesprek?

Bij het voeren van een gesprek met een organisatie kan het fijn zijn om iemand te hebben die met u meedenkt en u ondersteunt. U kunt daarvoor gratis gebruikmaken van een onafhankelijke cliëntondersteuner via het MEE Servicepunt. 

Wat doet een cliëntondersteuner?

Een cliëntondersteuner is een ervaren vrijwilliger of professional die verstand heeft van onderwerpen zoals huishoudelijke hulp, geldzaken, werken of wonen met zorg. Een cliëntondersteuner kan u helpen bij het voorbereiden van een gesprek, ondersteunen tijdens het gesprek en u kunt het gesprek met hem of haar nabespreken. U kunt kiezen voor een deskundige vrijwilliger of professional die u ondersteuning kan bieden. Zowel de vrijwilligers als de professionals zijn onafhankelijk.

Wanneer kunt u gebruikmaken van een cliëntondersteuner?

U kunt een cliëntondersteuner meenemen naar een gesprek bij het Serviceplein, Participe, Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), GO! voor jeugd, Tom in de Buurt, Kwadraad, UWV, een woningcorporatie of bij een indicatiegesprek voor langdurige zorg (Wlz) bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg).

Voor wie is cliëntondersteuning bedoeld?

Iedereen die woont in Gemeente Alphen aan den Rijn kan gebruik-maken van cliëntondersteuning. Cliëntondersteuning is altijd gratis.
Bel hiervoor naar het MEE Servicepunt, via telefoonnummer 088 77 52 000 of mail naar [email protected].

_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

_BT Clear