_BT Clear
“Wij bieden advies bij mediagebruik door kinderen, maar vertellen ouders niet wat ze moeten doen. Zij kennen hun eigen kind het beste. Ouders moeten zelf de keuzes maken die bij hun opvoedstijl passen”, aldus Remco Pijpers, specialist jeugd en digitale media van stichting Kennisnet.nl en verantwoordelijk voor de website www.mijnkindonline.nl.

Remco is trotse vader van drie kinderen. “Bij ons thuis hanteren we een strak schema. Dat moet ook wel met kleine kinderen. Elke ochtend om half zeven ontbijten en ’s avonds om zes uur met z’n allen aan tafel voor avondeten. Er is ook helderheid over het mediagebruik. Doordeweeks kijken de kinderen eventjes televisie, alleen in het weekend mogen ze op de iPad. Hoe lang? Meestal hooguit dertig minuten per kind. In vakanties langer. Regelmaat en duidelijkheid zijn de basis. Daardoor hebben we als gezin veel plezier van media.”

Duidelijke regels

“Omgaan met media is tegenwoordig een vast onderdeel van opvoeden. En zoals bij zo veel opvoedonderwerpen, kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen.” De eerste jaren zijn volgens Remco belangrijk om duidelijke regels te stellen. “Als je daarin consequent bent, blijven de regels tot in de puberteit prima overeind. Want het wordt niet eenvoudiger. Vanaf een jaar of acht komen de vragen over sociale media en als een kind richting de brugklas gaat komt de smartphone er ook nog bij.”

Praten over media

De gevaren van (sociale) media zijn steeds beter bekend bij ouders. “Waar ouders – vooral van tieners – moeite mee hebben, is dat kinderen zo bezig zijn met sociale media en internet, terwijl vader en moeder er niet altijd zicht op hebben. Soms simpelweg omdat het beeldscherm zo klein is.” Dat kinderen niet over hun mediagebruik willen praten, maakt het ook lastig voor ouders. “Tot tien jaar gaat dat prima. Zodra kinderen richting de puberteit gaan, willen ze er steeds minder over praten. Daarom is het belangrijk voor ouders het gesprek op een goede manier voeren. Ga en blijf met je kind in gesprek en begin er zo vroeg mogelijk mee. Als een kind vier of vijf is, kunnen ouders al praten over wat ze op televisie zien. Uitleggen wat bijvoorbeeld reclame is zodat ze begrip krijgen van hoe media werkt”.

Creativiteit

Remco staat ook graag stil bij al het positieve dat sociale media te bieden hebben. “Denk aan alle nieuwe informatiebronnen die kinderen kunnen aanboren. De website www.diy.org, bijvoorbeeld, biedt allerlei leuke doe-het-zelffilmpjes, van mooie LEGO-bouwwerken tot tuinieren. Dat de website in het Engels is, deert kinderen niet. Het internet en andere media bieden veel tools om creativiteit te stimuleren. Bouwspel Minecraft is daar een mooi voorbeeld van.” Ook vanuit educatief oogpunt zijn sociale media zeker een verrijking. “Wat dacht je van met de hele klas skypen met een Surinaamse school? Prachtig!”

Zelfbeheersing

De discussie over hoeveel beeldschermtijd goed is voor een kind, is in de wetenschappelijke wereld nog steeds gaande. Kinderhersenen zijn nog volop in ontwikkeling en hebben voldoende rust nodig. “Vroeger ging het bij opvoeden om zelfwaardering, nu ligt de nadruk meer op zelfbeheersing. Ondanks alle afleiding moet een kind leren concentreren, want het huiswerk moet ook af. Wetenschappers weten niet hoe lang een kind dagelijks naar een beeldscherm zou moeten kijken. Ik adviseer ouders vooral om daarin een duidelijk plan te trekken. Heldere limieten stellen en daaraan vasthouden. Het is duidelijk dat er nadelen en gevaren zijn, maar ontneem een kind de voordelen niet.”

Mijnkindonline.nl & mediaopvoeding.nl

Kijk voor meer informatie op mijnkindonline.nl en mediaopvoeding.nl. “Op mediaopvoeding.nl kunnen ouders al hun vragen over kinderen en media stellen”, zegt Remco Pijpers. “De vragen worden onder andere beantwoord door een jurist, politieagent, psycholoog en seksuoloog.”
Download ook de brochure ‘104 leerzame apps & sites’ van Mijn Kind Online en Kennisnet. Te vinden op kennisnet.nl/mediawijsheid onder publicaties.