Voorwoord

Beste inwoners van de gemeente Meerssen,

Alstublieft: deze bewaarkrant is voor u!

Om te lezen, te bewaren en er later nog eens bij te pakken als u iets wilt opzoeken.

Waarom een bewaarkrant?

Sinds 1 januari 2015 is er voor de gemeente Meerssen en haar inwoners veel veranderd binnen het Sociaal Domein. Daarmee bedoelen we zorg en welzijn, maar ook werk en jeugdhulp. De gemeente heeft er taken bij gekregen. Dit is vastgelegd in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Participatiewet en de Jeugdwet. Tegelijkertijd wordt steeds meer een beroep gedaan op u als inwoner. We streven naar participatie: iedereen doet mee. We leven samen. Met elkaar en met de gemeente als partner.

Verhalen voor u en door u

We zijn nu twee jaar onderweg. Hier vertellen we u graag meer over. Door middel van verhalen uit de gemeente Meerssen. Ervaringsverhalen van de mantelzorger, de straatcoach, de vrijwilliger en van u, onze inwoners. Wij willen u wegwijs maken in wat er allemaal binnen onze gemeente is op het gebied van zorg en ondersteuning, maar we informeren u ook over wat er van u als inwoner wordt verwacht. Tot slot geven we u heldere informatie over armoede, opleiding, of passend werk.

Kortom

Met deze Bewaarkrant informeren we u over wat mogelijk is. Zo zorgen we ervoor dat iedereen kan meedoen. En heeft u een steuntje in de rug nodig? De gemeente staat altijd klaar om u op weg te helpen.

Ik wens u veel leesplezier!

Berry van Rijswijk wethouder Sociaal Domein gemeente Meerssen ▪

Colofon

Uitgave van
Gemeente Meerssen
I: www.meerssen.nl
T: 14043
[email protected]

Concept en realisatie
I: www.ettmedia.nl
T: 050 313 76 00
@ETTMedia

I: www.skitter.nl
T: 050 750 15 91

Tekst- en beeldredactie
Gemeente Meerssen

Concept en vormgeving:
ETT Media en Skitter

Overname van artikelen is alleen toegestaan mits de gemeente Meerssen hier toestemming voor heeft gegeven. ETT Media is niet aansprakelijk voor fouten en/of omissies in deze krant.

Dit vindt u van de Wmo

Waarom een cliëntervaringsonderzoek?
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Om te kijken of we dit goed doen, houden we elk jaar een cliëntervaringsonderzoek. Wat vindt u van de ondersteuning die u krijgt? Hoe verloopt uw contact met de gemeente of het sociaal team? En wat vindt u van de effectiviteit van de ondersteuning? Als gemeente leren we van uw ervaringen.

Het onderzoek
Voor het cliëntervaringsonderzoek schreven we alle 907 cliënten met een individuele Wmo-voorziening aan. Daarvan vulden er 337 (37%) de vragenlijst in. Dat mag een volgende keer best meer zijn. Dus doe mee!

Een kleine greep uit het resultaat:

87%

vindt de kwaliteit van de ondersteuning goed

81%

wist waar hij/zij moest zijn met een hulpvraag

84%

kan zich door de geboden ondersteuning beter redden

Een mooie score!
Natuurlijk blijven we onze uiterste best doen om deze verder te verbeteren. ▪

_BT Clear