Talentontwikkeling en ondersteuning

_BT Clear

Het Kenniscentrum voor Vrijwillige Inzet van Welzijn Capelle ondersteunt alle vrijwilligers in de gemeente Capelle aan den IJssel. Zowel individuen als besturen of organisaties. Die praktische ondersteuning kan informatie zijn, advies of cursussen en trainingen, zodat vrijwilligers Capellenaren beter kunnen helpen. En tegelijkertijd hun eigen talenten kunnen ontplooien.

Vrijwilligers van Welzijn Capelle bij een communicatietraining Foto: Anja van der Starre

Virtuele ondersteuning

Hoe virtuele ondersteuning eruitziet? Carin van der Hor, coördinator bij het Kenniscentrum, vertelt: ‘Het Kenniscentrum is eigenlijk grotendeels virtueel. Daarmee bedoel ik dat vrijwilligers de informatie online kunnen vinden en d ownloaden via Capelledoet.nl. Ook zijn daar artikelen te vinden over nieuwe wetgeving, plus natuurlijk de aankondigingen van cursussen en trainingen. Die vinden op verschillende locaties plaats. Met overige vragen kunnen vrijwilligers het VIP (VrijwilligersInformatiePunt) van Welzijn Capelle bellen.’

Talentontwikkeling

De visie van het Kenniscentrum is om de vrijwilliger iets te bieden. ‘Iedereen wordt altijd een beetje blijer als-ie z’n talenten kan ontwikkelen, dat is mijn motto’, aldus Carin. ‘Als mensen op zoek gaan naar vrijwilligerswerk, weten ze niet altijd wat er mogelijk is. Daar ondersteunen wij in! Mensen kiezen soms vrijwilligerswerk dat te maken heeft met hun (oude) beroep, of iets wat ze al kennen. Maar als vrijwilligers het meer bij hun eigen talent en passie houden, dan blijven ze enthousiast. Dat is goed voor iedereen. En talenten bedoel ik heel breed: tuinieren, koken, de administratie ordenen, bestuurslid zijn, dingen opknappen, noem maar op. Ga iets doen wat je leuk vindt, zoek iets wat bij je past!’

Cursussen: ’Grenzen stellen’ en ‘Communiceren’

Carin merkt dat vrijwilligers ondanks hun uiteenlopende talenten één ding gemeen hebben: de wil om anderen te helpen. ‘Dan kan het best moeilijk zijn om je persoonlijke grenzen te bewaken, en op dát punt wil het Kenniscentrum de vrijwilliger ook ondersteunen’, zegt ze. ‘De cursus ‘Grenzen stellen’ start op verschillende momenten, het hele jaar door. Dat geldt ook voor onze communicatietraining. Daarin gaat het om bewustwording van effectief communiceren, en om het ontwikkelen van luistervaardigheden. Hoe communiceer je op een vriendelijke en open manier, zonder vooroordeel? Hoe achterhaal je de vraag achter de vraag? Als je dat kunt bereik je veel meer met een gesprek. We helpen je dat in praktijk te brengen.’

Samenwerking

‘Het doel van het Kenniscentrum is ook om samen te werken met andere (vrijwilligers)organisaties: zo bundelen we de beperkte middelen van alle organisaties en kunnen we meer vrijwilligers ondersteunen.’

Positieve reacties

Carin is blij met de positieve reacties van de cursisten: ‘Wat ik terugkrijg is dat ze de trainingen heel praktijkgericht vinden. ‘Hier kan ik echt wat mee’, zei iemand laatst. ‘In mijn persoonlijke leven én in mijn vrijwilligerswerk.’ Dat is wat ik het liefste hoor. Vooral als iemand daar dan aan toevoegt: ‘En weet je wat ik vorige week heb gedaan…? Ik was zó trots op mezelf…’”

Verklaring omtrent gedrag (VOG) voor vrijwilligers

Gaat u aan de slag als vrijwilliger? In de meeste gevallen moet u dan een VOG overleggen. Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat uw verleden geen bezwaar oplevert voor werken als vrijwilliger. De verklaring wordt ook wel een ‘bewijs van goed gedrag’ genoemd.

Voor Capellenaren die vrijwilliger zijn voor een Capelse stichting of vrijwilligersorganisatie is een VOG gratis. Bent u vrijwilliger via Welzijn Capelle, dan wordt de VOG verklaring door hen geregeld. Voor andere organisaties kunt u een afspraak maken met Publiekszaken. Vul vooraf het aanvraagformulier en de intentieverklaring in. U betaalt de VOG zelf en dient daarna bij de gemeente een declaratie in. E-mail: [email protected].

AVG training vrijwilligers Foto: Carin van de Hor

Verhaal van vrijwilliger Marco

Marco ’t Hoen uit de wijk Fascinatio vond dat te weinig van zijn buren elkaar kenden. Hij bedacht een plan om de wijk schoner en mooier te maken én buren met elkaar in contact te brengen: ‘Samen voor zichtbaar groen’. Wijkbewoners, verstandelijk beperkte bewoners van ASVZ en basisschoolleerlingen ruimen elke maand gezamenlijk de buurt op. Marco: ‘Het belangrijkste is niet eens die schonere straten, maar meer cohesie in de wijk.’ Buurvrouw Marike Corver is de organiserende kracht achter het opruimteam. Groenonderhoudsbedrijf BTL Realisatie ondersteunt de vrijwilligersgroep met mensen en middelen.

Marco: ‘Ook mooi aan ons project is dat vrijwilliger Jan Vijg, bewoner van ASVZ, nu wekelijks met BTL op pad gaat!’

Verhaal van vrijwilligers Anetta en Sonja

Anetta Eilander en Sonja Wiskie volgden de vrijwilligersworkshops ‘Niet horen maar luisteren’ en ‘Grenzen stellen’. Anetta: ‘Wat ik heb geleerd is om me tijdens een gesprek niet door de buitenkant te laten afleiden, maar echt de mens te zien. En dóór te vragen, om achter haar of zijn hulpvraag te komen. Het was leerzaam dat je het best direct kunt aangeven als iets niet goed voelt. Ik heb het al gebruikt ook: van een bepaalde taak kreeg ik gewoon buikpijn. Dat heb ik besproken met mijn coördinator en die heeft het opgelost.’

Sonja is enthousiast over de workshop ‘Grenzen stellen’ en vindt dat ze nu veel meer voor iemand kan betekenen: ‘Als je rekening houdt met je eigen grenzen, kun je mensen het best helpen én is de samenwerking het leukst. Ik weet nu beter wat bij mijn taken als vrijwilliger hoort en wat niet. Bij bijvoorbeeld een depressie stuur ik mensen door. Zo help ik hen op weg. De workshop ‘Niet horen maar luisteren’ schudde mij wakker: met welk doel ga ik naar iemand toe? En hoe laat ik zien dat ik geïnteresseerd luister? Echt een eye-opener!’

_BT Clear

Welzijn Capelle altijd in de buurt

_BT Clear

_BT Clear