Thema: Verkeer en Vervoer

Stelling: Om de verkeersdoorstroming te verbeteren moet Woerden geld investeren in de aanleg van randwegen

CDA Woerden
Mee eens. De verkeersknelpunten in Woerden-West lossen we alleen op door minder (vracht)auto’s over de Rembrandtlaan, Boerendijk, Hoge Rijndijk en Hollandbaan te laten rijden. Meteen na de verkiezingen willen we daarom starten met de aanleg van de Westelijke Randweg. Na jaren praten wil het CDA samen met de provincie, ondernemers en inwoners, deze belangrijke nieuwe weg realiseren. In Woerden-Oost willen we, met de aanleg van een fietstunnel en een wegomlegging langs het spoor, de veiligheid en drukte op de Steinhagenseweg snel verbeteren. Voor de langere termijn kijken we of hier nog extra maatregelen nodig zijn.

D66 Woerden
Onze uitgangspunten zijn onder andere dat fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer op de eerste plaats staan binnen de kernen, maar dat de gemeente met de auto goed bereikbaar moet blijven. Wij zien in meer randwegen geen oplossing voor verkeersknelpunten. Als uit objectief onderzoek echter blijkt dat het echt de beste oplossing is, nemen wij die conclusie serieus. Bij het nemen van een besluit over de aanleg van randwegen, wegen we de hoge kosten, de vastgestelde verkeersvisie (die door vele betrokken inwoners, ondernemers, wijkplatforms, hulpdiensten en belangengroepen is opgesteld) én de impact op ons groene buitengebied mee.

Inwonersbelangen
Ja! Om de verkeersdoorstroming te verbeteren hebben wij in onze financiële paragraaf 25 miljoen aan investeringen opgenomen.

Progressief Woerden
Verkeersdoorstroming is op een aantal plekken in Woerden een probleem. Naast de Jozef Israëlslaan zijn dat ook de toegangswegen in oosten van Woerden en dan vooral de Steinhagenseweg. Randwegen zijn om meerdere redenen niet de oplossing. Veel te duur (vergelijkbaar met minstens 20% OZB-verhoging voor alleen de Westelijke Randweg!), zonde van het groen en met beperkt effect volgens onafhankelijk onderzoek. Progressief Woerden gelooft in slimme oplossingen. Fietsverkeer kan de Steinhagenseweg met een tunneltje of brug kruisen. En de effecten van de Zuidelijke Randweg en de geplande aanpassingen aan de kruispunten tussen Tournoysveld en Grozette moeten we ook eerst maar eens afwachten.

CHristenunie SGP Woerden
Neutraal, ter verduidelijking: We sluiten aan bij Verkeersvisie 2030 voor Woerden, met oog voor de toekomst. De uitkomsten van het onderzoek naar de mogelijke aanleg van de Westelijke Randweg worden begin 2018 verwacht. Ons uiteindelijke standpunt bepalen we door de afweging te maken tussen financiën, milieueffecten en ruimtelijke effecten.

Lijstvanderdoes
Mee eens. De verkeersknelpunten in Woerden-West lossen we alleen op door minder (vracht)auto’s over LijstvanderDoes is het hier helemaal mee eens en staat al jaren op de bres voor een goede ontsluiting van Woerden door randwegen. De Westelijke en Oostelijke Randwegen zijn hard nodig. Voor de Westelijke Randweg liggen de plannen al 30 jaar op de plank. Het is hoog tijd dat deze plannen nu eens gerealiseerd gaan worden, voordat het verkeer in Woerden aan de westkant en inmiddels ook aan de oostkant, totaal dicht slibt. Goede ontsluitingen aan de West en Oostkant van Woerden zijn dringend noodzakelijk en ook belangrijk voor de gezondheid van onze inwoners door vermindering van geluid en fijnstof!!

VVD Woerden
Mee eens. De verkeersknelpunten in Woerden-West lossen we alleen op door minder (vracht)auto’s over We staan veel te vaak in de file als we Woerden in of uit willen. Maar files lossen zichzelf niet op. Verkeer dat niet in de stad, de wijken of de dorpen hoeft te zijn willen wij buitenom leiden. Randwegen zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer. Goede wegen met weinig files zijn enorm belangrijk voor onze inwoners en ondernemers. We sluiten ons daarom ook aan bij de door hen ontwikkelde Verkeersvisie 2030. We maken gebruik van ons provinciale en landelijke netwerk om Woerden weer te laten rijden.

sterk Woerden
Mee eens. De verkeersknelpunten in Woerden-West lossen we alleen op door minder (vracht)auto’s over Eens. Het staat in de spits op de voor u bekende plaatsen soms hopeloos vast of zijn er onveilige situaties. Daarom moet er worden geïnvesteerd in de Zuidelijke Randweg van Woerden en de aansluiting van de Harmelerwaard op de Randweg Harmelen. Daarnaast wil STERK Woerden aanpak van de doorstroming in Woerden-west (alle kruispunten vernieuwen) en het omleggen en aanpassen van de Steinhagenseweg inclusief los fietspad langs het spoor. Daar zijn we tot 2022 nog wel mee zoet. Als het daarna nog steeds vaststaat? Een Oostelijke Randweg kan een oplossing bieden.

SP Woerden
Mee eens. De verkeersknelpunten in Woerden-West lossen we alleen op door minder (vracht)auto’s over Ja, als dat de verkeersproblemen in en rondom Woerden daadwerkelijk oplost. Voor een vlotte doorstroom zijn ook andere verkeersaanpassingen nodig, zoals rotondes en veilige fietsbruggen of tunnels. Sluipverkeer dat nu via de provinciale wegen van en naar diverse snelwegen door de bebouwde kom rijdt zorgt voor extra verkeersdruk. Dat is een regionaal probleem dat moet worden opgelost en betaald door de provincie. De SP geeft liever geen cadeautjes aan de file-mijders uit de omgeving, op kosten van de inwoners van de gemeente Woerden!


Verkiezingskrant Gemeente Woerden

_BT Clear