ERVARINGSVERHAAL STEF

Mijn naam is Stef en ik kom uit Zutphen. Twee jaar geleden ben ik opgenomen geweest in een verslavingskliniek. Daar heb ik een intensieve behandeling gevolgd. Voordat ik met ontslag ging hebben we vanuit de kliniek gezocht naar begeleiding die bij mij past. We hebben een kennismaking gepland met Richard van Pardijs Begeleiding. Ik heb mijn verhaal verteld en kon hierbij aangeven wat ik belangrijk vind. In de eerste paar weken na de kennismaking, hebben we samen een begeleidingsplan opgesteld en hierin staat duidelijk vermeld welke doelen ik wil behalen en waar ik ondersteuning bij nodig heb. Er moest namelijk erg veel gebeuren na mijn ontslag uit de kliniek, mijn woning was een chaos, ik zat met veel schulden en had geen overzicht meer waar ik moest beginnen. Mijn familie wilde mij niet meer helpen, voor mijn opname heb ik veel ruzie met mijn familie gehad.

Na mijn thuiskomst heb ik, met hulp van Pardijs Begeleiding, vrij snel een goede bewindvoerder gevonden. Ook zijn we samen op zoek gegaan naar een geschikte werkplek. Ik heb nu een leuke baan als ervaringsdeskundige binnen verslavingszorg en kan anderen helpen met mijn eigen ervaringen. Samen met mijn begeleider hebben we contact gezocht met mijn ouders en zus. Ik heb nu af en toe weer contact en merk dat het vertrouwen vanuit mijn ouders weer moet groeien. Ik vind het fijn dat ik deze stappen heb gezet, alleen had ik dit nooit gered. De begeleiding is de ‘stok achter de deur’. Iedere week bespreken we samen wat er moet gebeuren. Ik vind het fijn dat mijn begeleider naast mij staat en we dingen samen kunnen oppakken.

 

MEER ERVARINGSVERHALEN?


Voor meer ervaringsverhalen, neem een kijkje op onze website; www.pardijsbegeleiding.nl

Klik en bekijk

 

'MENSEN HERKENNEN ZICHZELF NIET ALS MANTELZORGER'

De ritjes naar het ziekenhuis, de troostende gesprekken en de extra huishoudelijke taken. Voor veel mensen is het vanzelfsprekend dat zij zorgen voor een hulpbehoevende naaste. Waar deze ‘onzichtbare mantelzorgers’ niet altijd van op de hoogte zijn is dat zij bijvoorbeeld zorgkosten mogen aftrekken en vergoedingen kunnen aanvragen. Manon Schoppers is mantelzorgmakelaar bij Oost Mantelzorg- & cliëntondersteuning en ondersteunt mantelzorgers bij het overnemen van regeltaken.  

Water aan de lippen

“Het zorgstelsel is erg ingewikkeld. Als mantelzorger heb je met verschillende zorgwetten te maken. Denk aan de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Wet langdurige zorg (Wlz) en de zorgverzekeringswet. Je moet weten wat je kúnt aanvragen en waar je moet zijn”, vertelt Manon over haar beroep. Ze probeert door taken over te nemen de mantelzorger meer rust en overzicht te geven, zodat zij beter in staat zijn om voor hun zieke kind, partner of ouder te zorgen. Bij de meeste mantelzorgers die de mantelzorgmakelaar uit Zutphen spreekt, staat het water vaak al aan de lippen. Het regelen van huishoudelijke hulp, contact onderhouden met instanties of tijdelijk vervangende zorg kan dan een oplossing zijn. Volgens Manon leidt het maken van bewuste keuzes tot een betere verdeling van taken en draagkracht.

Durf te vragen

Het eerste contact vindt telefonisch plaats. Manon bekijkt dan, op basis van de actuele coronamaatregelen, op welke manier een afspraak mogelijk is. Ze wisselt graag gedachten uit met de mantelzorger: “Een cliënt geeft veel persoonlijke informatie. Ik vind het prettig dat we van elkaar weten wie we zijn en wat we belangrijk vinden. Samen brengen we in kaart wat de knelpunten zijn en maken op basis daarvan een plan van aanpak.” Onderzoek toont aan dat mantelzorgers het doorgaans moeilijk vinden om aan te geven dat ze behoefte hebben aan hulp. Een van de redenen is dat zij niet weten waar zij kunnen aankloppen. “Herkenbaar”, zegt Manon. “Mensen herkennen zichzelf vaak ook niet als mantelzorger. Maar het heeft echt voordelen om hulp in te schakelen wanneer je langdurig voor een naaste zorgt. Het kan fysiek zwaar zijn en soms is het moeilijk navigeren door die jungle van regels.” Ze wil mantelzorgers op het hart drukken om op tijd aan de bel te trekken. “Bewaak je grenzen, durf om hulp te vragen en sommige taken uit handen te geven. Zo kun je overbelasting voorkomen”, besluit ze.

 

CONTACT MET MANON ?


Meld je aan via onze website; www.hulpbijzorgoost.nl

Klik en bekijk

 


Einde pagina

Klik op de onderstaande pijlen voor volgende/vorige.

Informatiekrant Zutphen
_BT Clear