Schuldhulp van de deurwaarder

Nadat hij het stokje overnam van zijn vader, werd gerechtsdeurwaarder Robert Werkman vorig jaar gevraagd door tv-zender RTL 5 mee te doen aan het reality-programma ‘De deurwaarders: betalen of leeghalen?’. Natuurlijk was dit een uitgelezen kans om het bedrijf onder de aandacht te brengen, maar voor de Winschoter was het minstens zo belangrijk kijkers de compassie binnen de deurwaarderij te laten zien.

Menselijke maat

“Wat veel mensen niet weten is dat deurwaarders bij wet een zorgplicht hebben”, vertelt Robert die, samen met zijn compagnon, in 2017 het Gerechtsdeurwaarders- en Incassokantoor Werkman & Lulofs van zijn vader omdoopte in het nieuwe Rozenstad Gerechtsdeurwaarders. “Dat betekent dat we op een menselijke manier moeten handelen. Een deurwaarder kan bijvoorbeeld bij een beslaglegging alle registers opentrekken en zoveel mogelijk kosten in rekening brengen, maar waarom zou je iemand nóg meer in de schulden drukken als er een reële kans is dat de schuld met een regeling afbetaald kan worden? In zo’n geval moet je mensen een kans geven”.

Andere pet

Doordat Robert tijdens zijn huisbezoeken als deurwaarder steeds vaker om hulp werd gevraagd, richtte hij, naast zijn eigen deurwaarderskantoor, InDebt Budgetbeheer op om mensen te ondersteunen bij hun financiële administratie of juridische kwesties. Een deurwaarder die helpt met de rekeningen? Dit zal bij de meesten de wenkbrauwen doen rijzen.

Voor de man met de deurwaarderij in z’n bloed is het heel logisch: “Budgetbeheerder is geen beschermd beroep. Dat werkt cowboygedrag in de hand, waarvan kwetsbare mensen de dupe worden. Door onze formele deurwaardersopleiding hebben wij beslist de kennis in huis om betalingsachterstanden aan te pakken of toeslagen aan te vragen. We kijken met dezelfde ogen naar de problemen, maar met een andere pet op.”

Niet de enige

Dat er niet veel voor nodig is om de controle over je administratie kwijt te raken, blijkt uit het verhaal van een cliënt van Robert: “Zijn relatie was voorbij en zijn vriendin deed altijd de boekhouding. Hij stond er nu alleen voor. We helpen hem onder andere door zijn inkomsten en uitgaven weer overzichtelijk te krijgen”. De gerechtsdeurwaarder is zich ervan bewust dat niet iedereen zo makkelijk zijn kantoor aan de Zeeheldenstraat in Winschoten binnenstapt: “Mensen schamen zich en denken dat ze de enige zijn die hun rekeningen moeilijk kunnen betalen, maar als ze over die schaamte heenstappen en hulp durven in te schakelen, is er veel te bereiken.”

_BT Clear

Wijkverpleegkundige Janneke Kraan:

“je moet je inleven en empathie tonen!”

Janneke Kraan is wijkverpleegkundige met hart en ziel. Voor haar werkgever Zorggroep Meander is ze actief in woonzorgcentrum De Bolderborg in Vlagtwedde, maar ze verleent ook thuiszorg buiten de muren van het woonzorgcentrum. “Voor veel mensen in de omgeving met een zorgvraag, ben ik als een spin in het web van de zorg.”

Overleg en samenwerking

“Ons werk houdt in dat we in actie komen als iemand een zorgvraag heeft,” legt Kraan uit. “We gaan dan in gesprek en kijken wat de zorgvraag precies inhoud en wat de eventuele indicaties zijn. Aan de hand daarvan stellen we een zorgplan op. De administratie van het geheel neemt veel tijd in beslag, maar ik vind het ook heel belangrijk om veel aandacht te besteden aan het onderhouden van contacten. Natuurlijk met de cliënt zelf, maar ook met de omgeving van familie, mantelzorgers, huisartsen en ziekenhuizen. Overleg en samenwerking zijn van het grootste belang!”

Eigen regie houden

Het belangrijkste aspect van het werk van wijkverpleegkundige vindt Kraan dat iedereen bij haar terecht kan met een vraag.

“Je goed inleven in de situatie van een cliënt en empathie tonen. Vaak zit er meer achter een simpele zorgvraag.” Juist deze opstelling in haar werk brengt Kraan soms in een lastige spagaat. De overheid wil immers steeds meer efficiëntie in de zorg. ‘Passende zorg’ wordt dat genoemd. “De overheid wil mensen zo lang mogelijk zelfstandig houden. Ik ben er zeer voor dat mensen hun eigen regie houden, maar als je 80 of 90 wordt, heb je vaak gewoon zorg nodig. Soms vraag ik me af of de overheid dat wel goed snapt. Kom achter je bureau vandaan, denk ik dan. Want ik weet zeker dat we uitstekende zorg kunnen leveren met minder regeltjes en formulieren!”

Heeft u een zorgvraag? Neem dan vrijblijvend contact op met Zorggroep Meander door te bellen met 0598 - 68 68 68 of kijk op www.zgmeander.nl.

_BT Clear

De bibliotheek van nu: ontmoeten, leren en ontdekken!

De bibliotheek is veel meer dan alleen een plek om boeken te lenen. Het wordt steeds meer een gezellige ontmoetingsplek waar mensen op hun eigen tempo dingen kunnen leren.

Klik & Tik: van het aanzetten van de computer tot social media

De ‘nieuwe’ bibliotheek staat middenin de maatschappij en geeft bijvoorbeeld cursussen, zodat alle Groningers kunnen blijven meedoen. Biblionet Groningen, de organisatie achter 38 bibliotheken in de provincie Groningen organiseert bijvoorbeeld Klik & Tik, een digitaal oefenprogramma waarin de basis van het computeren wordt aangeleerd. Dit gebeurt in drie delen: eerst is er de basis, zoals de computer aanzetten en typen. Daarna leren deelnemers de mogelijkheden van het internet en het derde deel bestaat uit het ontdekken van social media.

Stap voor stap

Dankzij Klik & Tik heeft meneer Luttjeboer (82) uit Blijham geleerd hoe hij zich kan redden met een computer. Samen met zijn vrouw begon hij een halfjaar geleden aan de cursus in de bibliotheek van Bellingwolde. Beiden waren eerst wat terughoudend en zijn vrouw haakte na de eerste les af. Ook Luttjeboer twijfelde: “Ik was bang dat ik het niet onder de knie kon krijgen.”

Met de bibliotheekmedewerker sprak Luttjeboer af om in ieder geval de eerste vijf lessen af te ronden. Dat lukte. Na vijf lessen is Luttjeboer zelfs naar de winkel gegaan om een eigen laptop te kopen.

Mailen met de kleinkinderen

“Ik wilde er eerst niets van weten. Ik was vroeger loodgieter, maar je kunt nu niet meer zonder computer en ik vind dat wij ons als ouderen niet weg moeten laten zetten. Dat gebeurt al veel te veel.” Nu Luttjeboer de basisprincipes onder de knie heeft, is hij klaar voor de volgende stap: hij wil graag mailen met zijn kleinkinderen. Om dit te leren komt hij elke dinsdag naar de bibliotheek. “Ik kom er met veel plezier!”

Een grotere wereld

Vrijwilliger Hiepko helpt iedereen die maar wil met het verbeteren van hun digitale vaardigheden. “Ik leer deelnemers bij Klik & Tik de basisdingen, zoals de computer aanzetten, een mail typen en verzenden.

Maar ook zoeken op internet of hoe je in contact kunt blijven met familie via Facebook. Ze vinden het vaak zo interessant dat ze ook naar de vervolgcursus komen, Digisterker.” Bij die laatste cursus draait het om het regelen van overheidszaken via internet. Deze cursussen zijn overigens voor iedereen. En gratis. Ook voor wie geen lid is van de bieb.

_BT Clear