Deze pagina’s zijn een bijdrage van bedrijven uit Waalwijk e.o.

"Wij willen kinderen niet vertellen hoe de wereld in elkaar zit, maar ze zelf de wereld laten ontdekken"

Communicatie- en inrichtingsspecialist Jeanette van Oijen en Hanneke de Graaff, een van de pedagogen van Mikz kinderopvang, staan volledig achter bovenstaande quote. “Dat betekent wat voor onze inrichting en onze pedagogische aanpak. Wij laten ons hierbij inspireren door de pedagogiek van Reggio Emilia waarin de zogenaamde DRIE PEDAGOGEN centraal staan.” ‘Good practice’ en trainingen voor pedagogisch medewerkers en managers zijn een belangrijke inspiratiebron om dit gedachtengoed te legitimeren en te onderbouwen.

De uitgangspunten in het kort:

Een kind wordt competent geboren

De drang om te leren komt van binnenuit: kinderen weten instinctief welke activiteiten goed zijn voor hun ontwikkeling en geven daar de voorkeur aan. Ze houden van liedjes met gebaren omdat de gebaren ze helpen de woorden te onthouden. Ze houden van muziek en leren zo om goed te luisteren. Ze houden van beweging en beweging drijft hun ontwikkeling. Kinderen kunnen elkaar voortdurend prikkelen en van elkaar leren. Een kind heeft zelf alles in huis en heeft daarbij ‘drie pedagogen’ nodig om zich te kunnen ontwikkelen: het kind (de andere kinderen in de groep), de volwassene (de pedagogisch medewerker) en de omgeving (ruimte, zowel binnen als buiten).

Een rijke omgeving

We zien het als onze taak om te zorgen dat er zowel binnen als buiten veel te zien, te beleven en te ontdekken is, onder begeleiding van medewerkers die de moed en intentie hebben om kinderen te volgen en de wijsheid om goede vragen te stellen en vandaaruit het juiste materiaal aan te bieden.

Spelen is van levensbelang

Spelen is cruciaal voor het welbevinden en de ontwikkeling. Voor onze kinderopvang betekent dit dat we beseffen dat ontwikkeling niet doelgericht hoeft te zijn. Echt, fundamenteel leren ontstaat als kinderen plezier hebben en zelf mede betekenis mogen geven aan hun ontwikkeling.

“We zien hier trotse en enthousiaste kinderen!”

Jeanette en Hanneke zien trotse en enthousiaste kinderen op de groepen. ‘Door hen zelf aan de slag te laten gaan en daarbij hun eigen keuzes te mogen maken geef je hen vertrouwen. Wij geloven in jou en hebben respect voor je. Het is een andere manier van kijken en doen. De vraag is: waar ligt de behoefte, wat houdt hen bezig? Je ziet de verwondering terug bij het kind.’ Als voorbeeld haalt Jeanette ‘de paddenstoel’ aan. ‘Kinderen gaan een paddenstoel bekijken in het bos, raken hem aan, bestuderen hem van top tot teen. Dan mogen ze er zelf een ‘maken’. Je ziet dan heel veel verschillende versies. Het ene kind maakt een dansje, de andere knutselt of tekent iets. Maar ook een paar strepen op papier verbeelden de paddenstoel. Het komt erop neer dat het proces ernaar toe belangrijker is dan het uiteindelijke eindproduct. Twee strepen op papier krijgen zo opeens meer betekenis.’

Voor meer informatie: zie www.mikz.nl of bel 0416 369660.

_BT Clear

‘De locaties van Mikz zijn huiselijk ingericht en nodigen kinderen uit tot complexer spel.’

_BT Clear

_BT Clear