Samenwerken

_BT Clear

Partners in zorg

Zoals aangegeven in de inleiding hebben de gemeenten in 2015 de uitdaging gekregen om invulling te geven aan de decentralisatie van drie transities binnen het Sociaal domein. In drie jaar tijd is er veel expertise en ervaring opgebouwd. Deze nieuwe inzichten hebben geleid tot een reorganisatie van team WijZ om de dienstverlening aan de inwoners op een hoger niveau te tillen.

Het werken in gebiedsteams is één van de veranderingen die in het najaar van 2018 is ingevoerd. Hiermee worden de lijnen tussen inwoners, ketenpartners en team WijZ korter, zodat er sneller en effectiever kan worden samengewerkt. Kennen en ge kend worden staat hierbij centraal.

Daarnaast had ‘de coach’ van team WijZ in het verleden twee petten op, deze medewerker bood enerzijds kortdurende hulpverlening en trad anderzijds op als indicatiesteller. Met de komst van (senior)regisseurs en maatschappelijke ondersteuning is er een duidelijke scheidingslijn ontstaan.

Het verbeteren van de dienstverlening vergt ook veranderingen in de organisatie. Omdat het sociaal domein voortdurend onderhevig is aan wijzigingen (van bijvoorbeeld wet- en regelgeving, gecontracteerde zorg, ontwikkelingen in het voorliggend veld), is de gemeente constant alert. Het kwaliteitsteam speelt continu in op deze veranderingen. Daarnaast heeft dit team de verantwoordelijkheid om de medewerkers op de werkvloer optimaal te faciliteren door processen te verbeteren en gesignaleerde knelpunten te ondervangen.

Genoemde wijzigingen hebben ervoor gezorgd dat de wachttijden bij team WijZ zijn afgenomen én dat de tevredenheid onder de inwoners over de dienstverlening is toegenomen. Team WijZ zet zich in om deze verbeteringen door te zetten.

Hoe helpen de medewerkers van team WijZ?

Het zorgloket vangt alle binnenkomende vragen op. Samen met de inwoner wordt besproken welke problemen er aan de orde zijn. Het zorgloket beoordeelt waar de vraag binnen team WijZ op de juiste pl ek is of dat er een oplossing mogelijk is zonder tussenkomst van team WijZ. Het zorgloket is elke dag telefonisch bereikbaar tussen 8.30 - 12.30 uur op telefoonnummer 0416-683 456.

De (senior) regisseur bekijkt samen met de inwoner tijdens een keukentafelgesprek op welke wijze de hulpvraag kan worden ondervangen. Daarbij worden ook oplossingsmogelijkheden binnen het eigen netwerk, algemene voorzieningen en/of het voorliggend veld in ogenschouw genomen. Zijn er geen alternatieve mogelijkheden om de hulpvraag te ondervangen, dan wordt er een passende maatwerkvoorziening ingezet.

Maatschappelijk ondersteuning biedt kortdurende ondersteuning aan inwoners die door omstandigheden even niet volledig zelfredzaam zijn. De ondersteuning is gericht op het stimuleren en versterken van de eigen kracht en talenten en draagt bij aan de maatschappelijke participatie en het vergroten van de zelfredzaamheid. Specifieke hulpvragen kunnen ook worden opgepakt door de dementieconsulent en de mantelzorgcoach.

De preventiecoach is sinds begin 2019 aan de slag en werkt samen met de inwoner en diverse partners bij beginnende financiële knelpunten om problematische schulden te voorkomen. Voor verder gevorderde problemen biedt de gemeente hulp in samenwerking met Plangroep Schuldhulpverlening.

Financiële regelingen voor inwoners met een laag inkomen zijn:

  • De paswijzer waarmee een gezin culturele- en sport- en recreatie-activiteiten kan ondernemen tegen gereduceerde kosten.
  • Jeugdfonds Sport en Cultuur waarmee de contributie en eventuele overige kosten van sportverenigingen en cultuurinstellingen worden vergoed.
  • De TaalrijkWijzer dat voorziet in een abonnement op een schoolblad incl. zomer- en winterboek.
  • Schoolwijzer die een financieel steuntje in de rug is voor schoolkosten, zoals vrijwillige ouderbijdrage, schoolreisjes en excursies.

De Zorgservice doet de administratie. Zij geven de opdracht aan zorgaanbieders om de zorg in te zetten en houden zich bezig met de betaling hiervan. Daarnaast zijn zij ook verantwoordelijk voor aanvragen van leerlingenvervoer en de gehandicaptenparkeerkaart.

Hoe vindt u de weg?

Op www.waalwijzer.nl staat gemeentelijke informatie en worden ook diensten van andere organisaties vermeld. Ook staan in de waalwijzer de contactgegevens van zorgverleners en vrijwilligersorganisaties vermeld.

Als u het lastig of spannend vindt om problemen goed te formuleren en met team WijZ in gesprek te gaan en er is niemand die u hierbij kan helpen, dan kan er gebruik gemaakt worden van gratis onafhankelijke cliënt ondersteuning. Dit wordt aangeboden door de ouderenbonden en CountourdeTwern (tel. 0416-760160). Dit aanbod vindt u ook terug op www.waalwijzer.nl.

_BT Clear

_BT Clear