Iedereen uit Veenendaal kan een beroep doen op Onafhankelijke Cliëntondersteuning. De cliëntondersteuner is iemand die ‘onafhankelijk ‘is. Dat betekent dat de clientondersteuner geen belang heeft in de gemeente of een andere organisatie. De clientondersteuner is er echt voor u.
De cliëntondersteuner geeft informatie en advies over problemen of vragen waar u zelf niet uitkomt. Ook niet samen met de mensen om u heen. Deze cliëntondersteuner denkt met u mee over hoe u de zorg en ondersteuning kunt krijgen die bij u past. Bijvoorbeeld bij huishoudelijke hulp, wonen, werken, naar school of dagbesteding gaan, ondersteuning bij financiële problemen, zorg, opvoedingsondersteuning en jeugdhulp.
Bij het aanvragen van ondersteuning, zorg, jeugdhulp, of een voorziening in huis kan de clientondersteuner u bijstaan. Bijvoorbeeld door de hulpvraag duidelijk te krijgen of mee te gaan naar een belangrijk gesprek, zoals het keukentafelgesprek. Dat is het gesprek dat u krijgt met iemand van de gemeente waarin u bespreekt welke zorg of ondersteuning u nodig heeft. Het is belangrijk dat u dit gesprek goed voorbereidt. Dat u weet welke mogelijkheden u heeft én welke zorg of hulp u zélf nodig heeft.
U kunt te maken hebben met verschillende organisaties, instanties en diverse veranderende wet- en regelgeving. De cliëntondersteuner helpt met de afstemming tussen uw netwerk, mantelzorgers, vrijwilligers en de instellingen die de hulp bieden.
Dus wilt u graag hulp bij:
Dan kunt u terecht bij de onafhankelijke clientondersteuning van MEE of Helpende Handen! Wij helpen u graag verder!
Louise (53): Omdat ik een ernstige vorm van reuma heb, kan ik helaas niet alles zelf meer en krijg ik zorg thuis. Met de gemeente zou ik een gesprek hebben over deze zorg. Ik zag erg op tegen het gesprek. Want wat als ik iets zou vergeten te vragen of te zeggen? Toen wees iemand mij op de onafhankelijke cliëntondersteuning. Samen met cliëntondersteuner Irene heb ik het gesprek voorbereid. Zij bood aan mee naar het gesprek te gaan. Irene hielp mij de juiste woorden te kiezen en herinnerde mij aan wat ik graag wilde vertellen. Zij was mijn echt mijn tweede geheugen’. Ik kijk met een goed gevoel terug op het gesprek en het contact met Irene.
Voor deze ondersteuning betaalt u helemaal niets. U heeft geen verwijzing nodig.
Bel of stuur een mail
Voor informatie, advies en ondersteuning kunt u direct contact opnemen met
MEE
T 030 264 22 22
[email protected]
Helpende Handen
T 0348 48 99 70
[email protected]
Als samenleving hebben we steeds meer aandacht voor mensen die verward gedrag vertonen. Een kwetsbare groep mensen die soms hulp nodig heeft. Voor de gemeente Veenendaal een extra stimulans om hier wat aan te doen. Om dit handen en voeten te geven heeft Veenendaal voor de professionals eind 2019, samen met Rhenen en Renswoude, een advies- en meldpunt voor mensen met verward gedrag geopend.
Het advies- en meldpunt richt zich speciaal op signalen en zorgen die melders doorgeven over mensen met verward gedrag. Drie verbindingsfunctionarissen staan stand-by om professionals te ondersteunen en advies te geven over de hulp die ingezet kan worden. Snelle en goede hulp staat hierbij centraal, met het oog op het voorkomen van escalatie. De medewerkers onderzoeken de casussen en verwijzen door naar de juiste zorgprofessional zoals een Wmo-consulent of een GGZ-organisatie.
Met het advies- en meldpunt willen we er juist met goede hulp eerder bij zijn, waardoor inzet van de politie misschien helemaal niet nodig is.
Maakt u zich zorgen en komt u er zelf met familie of buren niet uit? Dan kunt u dat altijd melden bij het Wmo-loket via telefoonnummer: 0318 53 85 19 (bereikbaar op maandag, woensdag en vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur en op dinsdag en donderdag van 08.30 tot 17.00 uur.