INFORMATIEKRANT Tiel

Sociale Poort Tiel:

voor al uw vragen over zorg, hulp en welzijn

Vanaf 4 januari 2021 organiseren wij de dienstverlening van onze zorg, hulp en welzijn op een nieuwe manier. Heeft u een hulpvraag? Dan kunt u bij onze medewerkers van de Sociale Poort vragen om hulp en advies. Antonet Berghege, teammanager Sociale Poort, vertelt meer over deze verandering.

_BT Clear

Vanaf 4 januari komt er een nieuw informatie- en adviespunt: de Sociale Poort. Wat is de Sociale Poort precies?

“Nu zijn er nog allemaal verschillende loketten waar u heen kunt met uw vragen. Straks is er één centraal informatie- en adviespunt voor alle inwoners van 0-100 jaar, genaamd de Sociale Poort. Wmo, jeugd, participatie, inkomensondersteuning, schuldhulpverlening en leerplicht komen hier samen. Via de Sociale Poort willen we sneller en efficiënter hulp geven aan de mensen die dit nodig hebben. Dit doen wij niet alleen. We werken hierin nauw samen met Buurtzorg Jong, Santé partners en MEE.”

Je noemde net al een aantal onderwerpen. Welke vragen kan ik nog meer stellen aan de medewerkers van de Sociale Poort?

“U kunt met heel veel vragen terecht bij de Sociale Poort. Bijvoorbeeld voor de aanvraag van een Wmo voorziening of schuldhulpverlening. Maar ook voor hulp bij uw administratie, rouwverwerking of relatieproblemen. Als het maar vragen zijn die gaan over zorg, hulp en welzijn. De medewerker kijkt welke hulpvraag u heeft. En vraagt door naar eventuele andere hulpvragen. Vragen waar de medewerkers het antwoord op weten, beantwoorden ze gelijk. Voor andere hulpvragen verwijzen ze u door naar de juiste collega of organisatie.”

Wie helpt mij met mijn hulpvraag?

“Iedereen die wij helpen, heeft één aanspreekpunt. Ook als u meerdere vragen of problemen heeft over verschillende onderwerpen. Uw aanspreekpunt benadert dan collega’s uit die vakgebieden om de hulp te organiseren.”

Wat voor mensen werken er bij de Sociale Poort?

“Bij de Sociale Poort werken breed opgeleide professionals. Deze mensen zijn allemaal specialist op een bepaald rechtsgebied. Zij delen hun kennis met elkaar, zodat iedereen uiteindelijk dezelfde kennis krijgt.”

Ik ontvang nu al hulp van jullie. Wat verandert er voor mij?

“We hopen u nog sneller en beter de hulp te bieden die u nodig heeft. We proberen iedereen die nu al hulp krijgt, bij hun eigen contactpersoon te houden.”

Waarom komt de Sociale Poort?

“Wij willen dat inwoners die hulp nodig hebben, die hulp ook krijgen. Samen met u kijken we welke ondersteuning nodig is. Zo wordt onze zorg efficiënter en beter betaalbaar. Voor onze inwoners is het duidelijk waar zij terecht kunnen met hun vragen op het gebied van zorg, hulp en welzijn. Zij krijgen één aanspreekpunt en niet te vergeten zo snel mogelijk de juiste zorg.”

Op 4 januari opent de Sociale Poort haar deuren. Staat alles dan?

Nee, de Sociale Poort is nog in ontwikkeling. Het is een nieuwe en andere manier van organiseren. Dus het is nog een beetje wennen. Maar inwoners merken zo min mogelijk van deze ontwikkeling. Zij ervaren hopelijk juist vooral de voordelen.”

Zou je zelf een hulpvraag stellen aan de Sociale Poort?

“Ja, zeker! Omdat ik niet eerst uit hoef te zoeken wie ik waarvoor moet hebben. Ik kan gewoon een nummer bellen en ik kan daar mijn verhaal kwijt. En ze helpen mij met het duidelijk krijgen van mijn hulpvraag, zodat ik snel bij de juiste persoon terecht kom.”

Hoe kan ik om hulp vragen bij de Sociale Poort?

“U kunt bellen, mailen of langs komen bij het loket. Vanaf 4 januari staan wij voor u klaar.”

Met welke vragen kunt u terecht bij de Sociale Poort Tiel?

Bij de Sociale Poort Tiel kunt u terecht met al uw vragen op het gebied van:

  • Opvoeden en opgroeien
  • Jeugdzorg
  • Onderwijs en leerplicht
  • Leerlingenvervoer
  • Huishoudelijke ondersteuning
  • Hulpmiddelen
  • Vervoersvoorziening
  • Hulp bij geldzaken
  • Schuldhulpverlening of budgetbeheer
  • Bijzondere bijstand
  • Regelingen voor minima
  • Relaties/Echtscheiding
  • Rouw of verlies
  • Eenzaamheid
  • Huiselijk geweld
  • Dagbesteding
  • Maatschappelijke begeleiding
  • Persoonsgebonden budget (pgb)

Contactgegevens
Sociale Poort

Adres: Achterweg 2 in Tiel
Mail: [email protected]

Het telefoonnummer en de openingstijden zijn op dit moment nog niet bekend. Dit volgt op een later moment.

_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

_BT Clear