Het is makkelijk gezegd: iedereen die zorg nodig heeft, moet de juiste zorg krijgen. Maar hoe beoordeel je of dat daadwerkelijk gebeurt? Dat is één van de taken van Janine de Winkel, consulent Wmo bij de gemeente Tiel. Via zogeheten keukentafelgesprekken bekijkt ze samen met cliënten hun persoonlijke situatie en kijkt welke actie nodig is. Met dit maatwerk krijgt iedereen die zorg nodig heeft, bestaand of nieuw, te maken.

De Winkel weet dat sommige inwoners tegen zo’n gesprek op zien. “Cliënten zijn bezorgd en zeggen: je gaat iets afpakken. Maar dat is niet onze insteek. We kijken naar wat de cliënt zelf kan doen of hoe de omgeving kan bijspringen. Soms heeft iemand helemaal geen netwerk. Wat ook duidelijk is: mensen worden niet altijd gelukkig van zorg. Het is per geval verschillend, vandaar dat we veel tijd besteden om alles goed in kaart te brengen.”

Het keukentafelgesprek

Bonnie Geus had al zo’n gesprek en vertelt hoe dat ging. “Toen de gemeente langs kwam voor een keukentafelgesprek, dacht ik: nee heb je, ja kun je krijgen,” blikt de 35-jarige Tielse terug op haar ontmoeting met Wmo-consulent De Winkel. Geus heeft een opleiding dierhouderij/paardenhouderij afgerond en volgde aansluitend ook een opleiding tot huisschilder. In plaats van dat ze verder carrière maakte, is ze al jaren volledig afgekeurd. Dat gebeurde nadat ze op haar 20e in een langdurige depressie raakte. Sindsdien ontvangt Geus een persoonsgebonden budget en werkt ze aan haar herstel. Ze doet alles wat ze van haar kant kan doen, onder meer als ervaringsdeskundige voor mensen met vergelijkbare problemen en als gastdocent op scholen. “Ik ben actief voor de stichting Voordoormet en dat gaat steeds beter.” Daarbij heeft ze wel steun nodig en die wilde ze niet kwijt. Vandaar de ietwat gereserveerde houding op het moment dat Janine de Winkel aanbelde.

“Ik was terughoudend, want wat wilde ze van me? Het verliep echter totaal niet zoals ik had verwacht. Het gesprek met Janine begon gelijkwaardig, zonder dossier op tafel. Ze stelde vragen als: wat heb je nodig, wat is je doel en waarom wil je steun? We zijn bijna twee uur in gesprek geweest, en ik vond het erg nuttig.” Janine de Winkel vond het gesprek met Bonnie Geus ook zinvol. “Ik ontmoette een vlotte jonge vrouw die genoeg heeft meegemaakt in haar leven en die goed op de weg terug is. We hebben per leefgebied alles doorgelopen, een plan gemaakt en een toekomstperspectief vastgesteld.”

De juiste zorg op de juiste plek

De Wmo-consulenten hebben in Tiel te maken met zo’n 750 mensen die sinds 1 januari 2015 onder de Wmo vallen. Die krijgen individuele begeleiding, groepsbegeleiding of er is sprake van tijdelijk verblijf. Begeleid wonen valt er ook onder, maar dit wordt in regionaal verband opgepakt. Ook de mantelzorgers worden niet overgeslagen. “Als ik op huisbezoek ga, weet ik alleen welke indicatie iemand heeft gekregen van het Centrum indicatiestelling zorg,” vertelt De Winkel. “Aan de keukentafel bespreken we de persoonlijke situatie.

Wmo-consulent Janine de Winkel: “Vroeger werd volgens een lijstje gewerkt: heb je aandoening X, dan krijg je Y uur zorg. Nu leveren we maatwerk, want niet iedereen met dezelfde aandoening heeft dezelfde zorg nodig."

Alle levensgebieden komen aan bod. Wat kan iemand zelf of met behulp van vrienden, familie, buren of vrijwilligers? Hoe staat het met de persoonlijke verzorging? Is huishoudelijke ondersteuning nodig? Is iemand gebaat bij persoonlijke begeleiding? Kan het gezin het aan? Door onze ervaring weten we waar we moeten kijken.” Niet zelden is sprake van meerdere zorgverleners op één adres. “Dan kijken we hoe de communicatie verloopt en hoe de samenwerking is. We herschikken eventueel de hulp. Er wordt één iemand aangesteld, die aan de touwtjes trekt.” Alles wordt tegen het licht gehouden, met dat ene doel voor ogen: de juiste zorg op de juiste plek. “Het kan soms met minder zorg, als je het effectief inzet. Vroeger werd volgens een lijstje gewerkt: heb je aandoening X, dan krijg je Y uur zorg. Nu leveren we maatwerk, want niet iedereen met dezelfde aandoening heeft dezelfde zorg nodig.”

Het leveren van maatwerk kost veel tijd. En bij de 750 dossiers die De Winkel en collega’s onder hun hoede hebben, blijft het niet. Er komen inwoners met nieuwe zorgvragen bij, die ook een keukentafelgesprek kunnen verwachten. Het loket Wonen, Welzijn & Zorg zorgt ook voor het aanvragen van een scootmobiel, collectief vervoer of woningaanpassing. Ook moeten de 1000 bestaande cliënten met huishoudelijke hulp opnieuw geïndiceerd worden op basis van de nieuwe regels. Hiervoor zijn tijdelijk gespecialiseerde consulenten aangetrokken. Allen leveren maatwerk, zodat de juiste zorg op de juiste plaats terecht komt. U ontvangt tijdig bericht als uw indicatie afloopt.

Informatiekrant veranderingen in jeugdhulp, zorg, welzijn en werk