Per 1 januari is de nieuwe Wet maat-schappelijke ondersteuning (Wmo) ingevoerd. Hiermee hebben alle gemeenten in Nederland nieuwe taken gekregen. Bijvoorbeeld begeleiding en dagbesteding voor kwetsbare inwoners. Het doel: de zorg en ondersteuning die inwoners nodig hebben dichterbij, eenvoudiger en beter organiseren. Voor de uitvoering van alle taken krijgen gemeenten wel minder geld.

Wat betekent dit voor u?

Zorg en ondersteuning worden minder vanzelfsprekend. Eerst kijkt u wat u zelf kunt doen met familie, vrienden, buren of vrijwilligers. Zo houden we de zorg betaalbaar voor iedereen. Heeft u professionele ondersteuning nodig, dan krijgt u die ook. Hiervoor kunt u terecht bij het loket Wonen, Welzijn & Zorg. Digitaal, telefonisch of aan de balie in het gebouw De Vier Gravinnen.

Veelgestelde
vragen

Ik heb een keukentafelgesprek, wat houdt dat in?

U heeft een hulpvraag. U krijgt hiervoor een gesprek met een Wmo-consulent van de gemeente. Tijdens het gesprek probeert u samen een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de stand van zaken. Ook de dingen die u zelf wel of niet kunt doen worden besproken. Het keuken-tafelgesprek vindt plaats in uw eigen huis, omdat dan het beste bekeken kan worden wat u zelf nog wel of niet meer kunt doen. Maar het mag ook ergens anders. Een voorbereiding is niet nodig. Voor u is het misschien fijn als er iemand uit uw eigen omgeving aanwezig is. Een familielid, een goede buur, vriend of vrijwilliger bijvoorbeeld.

Samen hoor je meer en misschien kunnen zij u helpen met wat er verder moet gebeuren. Er is ook onafhankelijke (iemand die niet bij de gemeente in dienst is) en gratis hulp bij het keukentafelgesprek beschikbaar. Mocht u gebruik willen maken van deze ondersteuning dan kunt u dat melden bij het loket Wonen, Welzijn & Zorg.

Ik heb huishoudelijke hulp. Gaat daar iets veranderen?

De gemeente vindt dat hulp en ondersteuning voor iedereen toegankelijk, goed en betaalbaar moet blijven. Maar er moet flink worden bezuinigd op de huishoudelijke hulp. We gaan de huishoudelijke hulp daarom op een andere manier regelen. De belangrijkste verandering is dat u niet meer een vast aantal uren hulp krijgt. De gemeente kijkt alleen nog naar het eindresultaat, bijvoorbeeld een schoon huis.
U ontvangt de huishoudelijke hulp die daarvoor nodig is. Dit kan betekenen dat de huishoudelijke hulp minder uren komt. Dat kan per persoon verschillen, want een schoon huis is niet voor iedereen hetzelfde. Had u in 2014 een indicatie of beschikking voor huishoudelijke hulp? Dan gaat de gemeente met u in gesprek over de veranderingen en de gevolgen. Dat gebeurt voor 1 juli 2015, of eerder als uw indicatie eerder afloopt.

Blijft de fiscale aftrek voor zorgkosten bestaan?

Ja, maar wel in aangepaste vorm. Deze regeling wordt uitgevoerd door de belastingdienst. Voor meer informatie hierover kunt u kijken op
www.belastingdienst.nl onder ‘aftrek zorgkosten’.

Krijg ik dit jaar een mantelzorgcompliment?

Het landelijke Mantelzorgcompliment wordt per 1 januari 2015 niet meer door de Sociale Verzekeringsbank uitgevoerd. De gemeente neemt deze taak over. Tiel vindt het belangrijk dat mantelzorgers ondersteund en gewaardeerd worden. Hoe dat precies vorm gaat krijgen, is nu onderwerp van gesprek. Later in het jaar hoort u hier meer over. Houd Tiel Actueel (StadTiel) en de website van de gemeente daarvoor in de gaten.

Wie doet nu wat als het gaat om de zorg?

De taakverdeling ziet er vanaf 2015 zo uit:

  • Gemeenten: zorg aan huis
    Gemeenten zorgen voor de ondersteuning en (een klein deel van) de persoonlijke verzorging aan huis.
  • Zorgverzekeraars: medische zorg
    De zorgverzekering regelt medische zorg, zoals persoonlijke verzorging en verpleging.
  • Rijksoverheid: langdurige, zware zorg
    Er is een nieuwe wet, de Wet Langdurige Zorg, voor de meest kwetsbare mensen met een beperking in instellingen: ouderen, gehandicapten en mensen met psychische problemen die echt niet thuis kunnen blijven wonen.

Andere vragen over de veranderingen in de zorg?

Kijk op www.tiel.nl, onder de button ‘Tiel kan meer’ voor de veelgestelde vragen of neem contact op met het Loket Wonen, Welzijn & Zorg. Telefoon: (0344) 63 74 25.

Informatiekrant veranderingen in jeugdhulp, zorg, welzijn en werk