“Maar ik heb hier helemaal geen behoefte aan” tot “Bedankt, ik heb er echt wat aan gehad”. Thea Halkes (70), seniorenvoorlichter vanaf 2010, krijgt verschillende reacties als ze bij mensen op bezoek komt die 75 jaar zijn geworden. Logisch, want ieder mens is anders en iedere situatie is anders. Als u 75 wordt, krijgt u in elk geval een brief van de KrimpenWijzer in de bus. Daarin wordt u gevraagd of u het goed vindt dat een seniorenvoorlichter bij u op bezoek komt om informatie te geven.

_BT Clear

Het Preventief Ouderenbezoek, zoals het officieel heet, heeft als doel om Krimpenaren wegwijs te maken in alle mogelijkheden die hen ter beschikking staan bij het ouder worden. Omdat mensen langer thuis blijven wonen is het nodig dat ze weten waar ze aan kunnen kloppen als ze hulp nodig hebben.
Zo is het handig om te weten dat er een Belbus bestaat die u ergens in Krimpen kan brengen en weer ophalen en dat er vrijwilligers zijn die u naar een ziekenhuis kunnen brengen. Of dat u gebruik kunt maken van een maaltijdservice of deel kan nemen aan activiteiten, zoals de Verhalengroep. Thea Halkes en de andere tien seniorenvoorlichters, geven u precies de informatie waar u behoefte aan heeft. Bijvoorbeeld over wonen, gezondheid, hulp- en dienstverlening, sociale contacten, vrijetijdsbesteding of financiën.

Seniorenvoorlichter

Seniorenvoorlichter Thea weet door haar voormalige werk als verpleegkundige in Krimpen en als vrijwilliger bij het Vrijwilligersloket in het gezondheidscentrum al veel van alle sociale voorzieningen en regelingen in Krimpen aan den IJssel.

Dat is zeker een voordeel bij het ouderenbezoek. Ze vertelt: “Een huisbezoek duurt ongeveer één tot anderhalf uur. In die tijd nemen we een vragenlijst door. Alle informatie daaruit wordt anoniem verwerkt. Als er iets speelt wat meer tijd en aandacht vraagt, vraag ik of ze het op prijs stellen dat ik het doorgeef aan de seniorenadviseur, Sabine van Bruggen. Als ze dat willen, kan zij op bezoek komen en er dieper op ingaan. Ook signaleer ik soms dat meerdere mensen hetzelfde probleem ervaren, zoals mantelzorgers die overbelast raken. Een keer in de twee maanden hebben we een overleg met alle seniorenvoorlichters en de seniorenadviseur. Daarin is regelmatig ruimte voor bijvoorbeeld een presentatie van het Seniorenplatform of van een wijkverpleegkundige. Ik vind dit vrijwilligerswerk heel zinvol. Mijn contacten met steeds weer andere mensen maken het boeiend. Ook stel ik prijs op de vrijheid die ik heb bij het maken van afspraken bij mensen thuis.”

Seniorenadviseur Sabine van Bruggen

Sabine van Bruggen, seniorenadviseur, werkt nauw samen met de seniorenvoorlichters. Zij zegt: “Ik wil benadrukken dat we onafhankelijk werken van zorgaanbieders. We zijn objectief en willen mensen wijzen op wat er allemaal mogelijk is om zoveel mogelijk mee te kunnen doen in de samenleving. Ook als u wat ouder wordt en misschien gezondheidsproblemen krijgt. We geven voorlichting, bieden een luisterend oor, we signaleren en kaarten problemen aan of verwijzen u door naar de juiste instantie. Over het algemeen merken we dat de huisbezoeken worden gewaardeerd. Na het bezoek rond het 75e jaar, krijgen mensen om de drie jaar een brief of ze nog een bezoek op prijs stellen. Er kan immers veel veranderen in een paar jaar tijd. Ook kunnen mensen als ze 65 jaar of ouder zijn zelf een huisbezoek aanvragen.”

Nieuwe vrijwilligers welkom!

Wilt u ook seniorenvoorlichter worden? Of wilt u eerst meer informatie? Neem dan contact op met seniorenadviseur Sabine van Bruggen van de KrimpenWijzer, telefoon: (0180) 517590.

_BT Clear

Kracht van Krimpen

_BT Clear