INWONERS praten mee over Wmo in nieuw netwerk

_BT Clear

Als een gemeente besluiten moet nemen over de Wmo, worden die beslissingen regelmatig afgestemd met lokale Wmo-adviesraden. De vijf Hoeksche Waardse gemeenten werken echter steeds intensiever samen binnen het sociaal domein. Daarom is het logisch om sommige onderwerpen regionaal af te stemmen met de Wmo-adviesraden en gebruikers. Dat is het idee achter het ‘regionaal netwerk Sociaal Domein HW’. Het is een nieuw ­initiatief van en voor burgers, gebruikers en mantelzorgers. Zo krijgen ook zij een stem in het Wmo-beleid.

Het nieuwe regionaal netwerk is ontstaan door de veranderingen binnen de Wmo, vertelt ­Lucas Stoter uit ’s-Gravendeel, secretaris van de Initiatiefgroep. ‘Omdat lokale partijen versnipperd zijn, was er behoefte om de krachten te bundelen. Door deze samenwerking kunnen zij kennis delen en deskundigheid bundelen. Daarmee kan het netwerk de vijf colleges van Burgemeester en wethouders één krachtig ­advies geven over regionale Wmo-onderwerpen. En via het netwerk is het contact met lokale adviesraden goed geregeld.’

Enthousiast opgepakt

Het idee van het regionaal netwerk Sociaal Domein is ontstaan bij de bestaande plaatselijke adviesraden. Vijf vertegenwoordigers van die raden hebben het idee verder vormgegeven. Het plan is enthousiast opgepakt door de gemeenten en samen met ambtenaren uitgewerkt. ‘We vinden het van belang dat gemeenten meer gebruikmaken van de deskundigheid en ervaring van burgers, gebruikers en adviesraden. Zij staan dichter bij de maatschappelijke ontwikkelingen en de praktijk van alle dag in hun dorp of gemeente.’

Regionaal beleid vraagt om regionale belangenbehartiging en advisering.

Via de inbreng van het regionale advies krijgen alle inwoners een stem en worden hun belangen behartigd. Als het beleid regionaal wordt opgesteld, kan iedereen in de Hoeksche Waard rekenen op een gelijke behandeling. ‘Natuurlijk zijn er tussen gemeenten verschillen mogelijk. Die verschillen zijn ook mogelijk tussen individuele hulpvragers, zegt Lucas. ‘De Wmo is immers maatwerk. De lokale inbreng is van belang, omdat er in elke gemeente weer andere algemene voorzieningen zijn.’

Ook wil het netwerk ervoor zorgen dat burgers met een hulpvraag de Wmo loketten goed kunnen vinden. ‘Daarnaast zijn er onderwerpen waarop een kritische blik vanuit de inwoners nodig is. Niet alleen bij het opstellen van beleid en regels, maar bijvoorbeeld ook bij de regionale inkoop van zorg. Wmo-participatie staat of valt met het tijdig herkennen van knelpunten. Dan is ervaringsdeskundigheid van belang. Op regionaal niveau kunnen we die signalen weer bundelen. Spelen bepaalde zaken bijvoorbeeld in drie van de vijf gemeenten, dan kan het netwerk het op Hoeksche Waard-niveau bespreekbaar maken.’

Slagvaardige gesprekspartner

De leden van het netwerk vertegenwoordigen alle doelgroepen uit de Wmo; mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking of psychische problematiek, vrijwilligers en mantelzorgers. Gemeenten hebben daarmee aan het netwerk een slagvaardige gesprekspartner, die een groot draagvlak heeft. Zeker in een tijd waarin gemeenten het belangrijk vinden om op een open manier met de inwoners in gesprek te gaan, is zo’n netwerk een veelbelovend initiatief. Ook kan het netwerk een belangrijke rol spelen in het aanjagen van nieuwe ontwikkelingen en vernieuwingen binnen de Wmo.

Omdat de deskundigheid vanuit de lokale adviesraden komt, is het belangrijk dat dit in iedere gemeente goed geregeld is. Hier wordt momenteel hard aan gewerkt. We verwachten dat het netwerk eind van dit jaar van start gaat. Let hiervoor op de informatie in de gemeenterubrieken van Het Kompas.

_BT Clear

Wilt u extra huishoudelijke ondersteuning?

_BT Clear

Kunt u zelf uw huis niet meer schoonmaken en heeft u ook geen bekenden die u kunnen helpen? Dan kunt u een beroep doen op de Wmo en huishoudelijke ondersteuning aanvragen. De gemeenten gaan hierbij niet meer uit van een aantal uur, maar van het resultaat: een schoon en leefbaar huis. We kijken kritischer dan voorheen wat nodig is. Dit kan tot gevolg hebben dat u minder uur hulp krijgt. Wilt u zelf een paar uur extra inkopen, dan kunt u een beroep doen op de regeling Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) voor een tijdelijke tegemoetkoming in deze kosten.

De gemeenten in de Hoeksche Waard bieden vanaf februari 2015 de Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) aan. Met deze regeling kunnen inwoners die het nodig hebben, zelf hun huishoudelijke hulp betaalbaar inkopen. De regeling loopt tot 31 december 2016. Als het beschikbare budget op is, worden geen nieuwe aanvragen meer in behandeling genomen.

Komt u voor de toelage in aanmerking?

De toelage is beschikbaar voor drie doelgroepen inwoners:

  • mensen met een geldige Wmo-indicatie;
  • geregistreerde mantelzorgers en
  • inwoners van 70 jaar of ouder.

Hoe hoog is de toelage?

De toelage is een tegemoetkoming in de kosten. De gemeente betaalt een deel van de kosten voor huishoudelijke hulp en een deel komt voor uw rekening. Een uur huishoudelijke hulp kost € 22,-. De gemeente betaalt € 12,50 en u betaalt zelf ook € 9,50 aan de zorgaan­bieder. Hiervoor krijgt u dan een professionele hulp in het huishouden. De huishoudelijke hulp is namelijk in dienst bij een zorgaan­bieder, met alle zekerheid die daarbij hoort.

Mensen met een Wmo-indicatie en mantelzorgers kunnen elke week voor één uur een beroep doen op de nieuwe regeling. Voor inwoners van 70 jaar of ouder geldt een maximum van twee uur per week. Binnen een periode van 4 weken mag u met de uren schuiven. Dus als u 70 jaar of ouder bent en de ene week drie uur hulp nodig heeft en de week erna maar één uur, dan kan dat.

Hoe dient u een aanvraag in?

Als u in aanmerking denkt te komen voor deze toelage, kunt u bij het Wmo-loket in het gemeentehuis een aanvraag indienen. Daar kunt u ook terecht voor meer informatie. U kunt ook bellen of mailen voor meer informatie.

Gemeente Binnenmaas:
(078) 676 44 33 - [email protected]
Gemeente Cromstrijen:
(0186) 65 61 30 - [email protected]
Gemeente Korendijk:
(0186) 69 77 77 - [email protected]
Gemeente Oud-Beijerland:
(0186) 64 65 66 - [email protected]
Gemeente Strijen:
(078) 674 82 67 - [email protected]

_BT Clear
_BT Clear