Nog maar een jaar geleden was het gezin regelmatig in rep en roer. En nog steeds zijn er momenten dat er wordt geruzied. Maar met inbreng van het Jeugdteam én vooral hun eigen netwerk hebben Sylvia en Mark in een jaar tijd grote stappen gezet. ‘Het Jeugdteam heeft ons vooral geleerd om vanuit onze eigen kracht te denken’, zeggen de ouders van Kim (13) en Luuk (16).
De situatie: Luuk heeft de diagnose PDD-NOS, een autistische stoornis. Sylvia: ‘Tot een paar jaar terug ging het nog wel. Totdat hij naar het voortgezet onderwijs ging. Hij werd steeds onhandelbaarder. Thuis, maar ook op school.’ Zij stak haar aandacht vooral in de begeleiding van Luuk. En dat zette vaak kwaad bloed bij dochter Kim. Er ontstonden ruzies thuis. Mark maakt lange dagen als accountmanager, zodat Sylvia er meestal alleen voor stond. Anderhalf jaar terug raakte ze overspannen en moest ze haar baan opgeven.
Via de school van Luuk werden Sylvia en Mark gewezen op het Jeugdteam. Hun contactpersoon sprak uitvoerig met alle leden van het gezin. Mark: ‘We waren in eerste instantie verrast door hun aanpak, omdat ze veel breder keken dan alleen naar ons eigen gezin. Ze hebben de school van Luuk er nauw bij betrokken, die zich ook heel actief heeft ingezet. Ook gingen ze op zoek naar mensen in ons eigen netwerk die ons konden ondersteunen. Zelf denk je daar niet 1-2-3 aan. Maar soms blijken oplossingen dichterbij te zijn dan je denkt.’ Sylvia geeft een voorbeeld.
‘Mijn zus Marieke vond het helemaal geen probleem om af en toe als stand-in te fungeren.
Mijn kinderen kunnen het goed met haar vinden. Zij vangt Luuk en Kim regelmatig op, zodat ik even tot rust kan komen. Haar man heeft een autosloperij. Luuk vindt het heerlijk om daar mee te helpen en met hem gaat het ook beter.’’
In overleg met hun familieleden is een plan van aanpak opgesteld. Sylvia: ‘Ook op de lange termijn moeten we op eigen kracht verder kunnen en waar nodig ons netwerk kunnen inschakelen. Dat was misschien wel de belangrijkste boodschap: wij gaan jullie ondersteunen, maar je moet het uiteindelijk zelf doen als wij weer weg zijn. Met de tips en adviezen van het Jeugdteam moeten we in de toekomst zelf oplossingen kunnen vinden. Lukt het dan toch niet, dan kunnen we altijd terugvallen op het team. Dat is een plezierig idee.’
Mark: ‘We hebben het als een heel praktische manier van ondersteuning ervaren. En ook effectief: onze contactpersoon hield continu de belangen van de kinderen voor ogen. Ze hebben ons echt gestimuleerd zelf actief na te denken. Wat ook fijn om te horen was, waren de dingen die wel goed gaan in ons gezin. We hanteerden zelf altijd al vaste structuren en communiceerden op een korte, concrete manier met Luuk, vanwege z’n PDD-NOS. Ook gaven de kinderen aan dat ze bij ons genegenheid en veiligheid voelden. Dan blijkt toch dat we het er als ouders niet zo heel slecht vanaf hebben gebracht als we dachten.’
(De namen in dit artikel zijn gefingeerd.)
Mantelzorgers doen veel goed werk, vaak met als enige waardering een schouderklopje of een welgemeend ‘dank je wel’. De gemeenten in de Hoeksche Waard doen graag iets terug: een VVV-bon van € 50. Die geven wij aan mantelzorgers die gedurende minstens drie maanden acht uur per week of meer onbetaald voor iemand zorgen.
Het moet dan wel gaan om zorg die verder gaat dan de gebruikelijke hulp door familieleden of huisgenoten, zoals een keer stofzuigen, afwassen of de was doen. Wilt u uw mantelzorger verrassen met een blijk van waardering? Meer informatie over het aanvragen en de voorwaarden vindt u op www.samenmeerHoekscheWaard.nl en op de website van uw gemeente.
Inwoners uit de Hoeksche Waard die het op eigen kracht niet redden, kunnen een beroep doen op individuele Wmo-voorzieningen. Denk bijvoorbeeld aan hulp bij het huishouden, begeleiding, aanpassingen aan de woning of een scootmobiel. Om alles betaalbaar te houden, wordt voor de meeste voorzieningen een eigen bijdrage gevraagd. Het CAK berekent en int deze eigen bijdrage door iedere vier weken een factuur te sturen. Het versturen van deze factuur loopt in sommige gevallen helaas vertraging op.
Zorgaanbieders en gemeenten geven aan het CAK door hoeveel zorg en ondersteuning inwoners ontvangen. Bij het aanleveren en verwerken van deze gegevens is vertraging ontstaan. Hierdoor kan het CAK in een aantal gevallen nog niet een vierwekelijkse factuur sturen om de eigen bijdrage te innen. Daardoor stuurt het CAK later alsnog een factuur, maar dan over een langere periode. Het bedrag op de factuur is dan hoger dan u gewend bent: het factuurbedrag is een optelsom van meerdere perioden. De gemeenten in de Hoeksche Waard vragen u hiermee rekening te houden.
Voor vragen over de eigen bijdrage of de factuur kunt u contact opnemen met het CAK: 0800-1925, op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur. Ook op hetcak.nl vindt u meer informatie.