INFORMATIEKRANT GEMERT-BAKEL

Deze pagina wordt mogelijk gemaakt door bedrijven en organisaties uit Gemert-Bakel e.o.

_BT Clear

Hoe moet het met Petra als ze 18 wordt?

_BT Clear

Erik en Diana hebben drie kinderen. Hun oudste dochter Petra (16 jaar) heeft een verstandelijke beperking. Ze gaat naar een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Erik en Diana zien dat de zorg voor Petra steeds zwaarder wordt. De andere kinderen hebben lang niet altijd zin om op Petra te passen. Vooral tijdens de vakanties zijn er regelmatig ruzies.

De ouders gaan met school in gesprek over de toekomst van Petra. De leerkrachten op school verwachten dat zij later naar dagbesteding zal gaan. School adviseert om een Wlz-indicatie (Wet langdurige zorg) aan te vragen. Zo gezegd zo gedaan. De Wlz-indicatie wordt afgegeven.

Vragen over de toekomst

Maar wat moet er allemaal geregeld worden, als Petra 18 jaar en dus volwassen is? Krijgt Petra een inkomen als zij gaat werken? Waar kunnen ze zorg regelen? Kan Petra af en toe een weekend ergens anders naartoe, zodat ze ook iets leuks met de andere kinderen kunnen doen? En verder in de toekomst: waar kan Petra straks wonen?

Erik en Diana nemen contact op met het zorgkantoor. Via hen wordt een onafhankelijke cliëntondersteuner van MEE ingeschakeld. De cliëntondersteuner maakt een afspraak om bij het gezin thuis te komen.

Onafhankelijke cliëntondersteuner

Samen bespreken ze de vragen en wensen. Ze maken een lijst met afspraken, dat geeft houvast. Niet alles hoeft tegelijk. Ook vinden ze samen passende dagbesteding voor hun dochter. ‘Onze cliëntondersteuner weet de weg en kent de regels. En dat is heel waardevol!’ vinden Erik en Diana.

Heeft u ook een vraag?

Heeft u een indicatie voor de Wlz en heeft u vragen over de keuze voor een zorgaanbieder of zorgvorm? Dan kunt u rechtstreeks terecht bij een cliëntondersteuner van MEE De Meent Groep Bel 088 465 35 55 of kijk op www.meedemeentgroep.nl.

_BT Clear

_BT Clear

‘IK STA ER NIET MEER ALLEEN VOOR’

Carola is 43 jaar. Ze heeft een chronische ziekte en is altijd vermoeid. Ze heeft veel pijn. Ze komt de deur niet meer uit en wordt depressief. Na advies van een vriendin komt ze bij MEE terecht.

Carola: ‘Ik dacht ik met een scootmobiel het huis weer uit zou kunnen. Ik vroeg MEE mij te helpen met de aanvraag. Cliëntondersteuner Miriam zag direct dat mijn vraag ook een schreeuw was om andere hulp: Ik accepteerde mijn ziekte niet en durfde geen hulp te vragen.’
Miriam: ‘Tijdens onze gesprekken werd duidelijk welke vragen Carola echt wilde aanpakken. En wie er met haar kon meedenken. Ik stelde voor een gesprek te organiseren met mensen uit de omgeving van Carola die belangrijk voor haar zijn.’

EEN TEAM VAN HULP

Carola vertelde in het gesprek wat de ziekte voor haar betekent en waar ze moeite mee heeft. Carola: ‘Wat blijkt, bijna iedereen wil wel iets voor mij doen! We hebben nu een team gevormd, familie en vrienden die ik vertrouw en bij wie ik me veilig voel. Vroeger durfde ik hen nooit om hulp te vragen, nu wel. En een scootmobiel komt er ook, dan kan ik er weer eens op uit.’

DANKBAAR

Carola: ‘Ik heb veel aan de mensen uit mijn omgeving. Dat is fijn, ik weet nu dat ik het niet meer alleen hoef te doen.’

CONTACT MET MEE
Wilt u weten of MEE u ook verder kan helpen? Kijk op www.meedemeentgroep.nl of bel 088 - 465 35 55.

WERK DAT PAST

Jan (47 jaar) werkt lange tijd als vrachtwagenchauffeur. Het is zijn lust en zijn leven. Maar de laatste jaren wordt het zwaarder. Hij valt vaak uit, heeft hoofdpijn en is chagrijnig. Uiteindelijk komt hij thuis te zitten. Ook zijn broer Karel weet het niet meer. Hij belt MEE voor advies.

Goed onderzoek maakt veel duidelijk

Bij MEE komt Jan in contact met Marianne, cliëntondersteuner arbeid. Jan wil werk vinden dat bij hem past. Marianne vermoedt dat de problemen bij Jan ontstaan, doordat hij een licht verstandelijke beperking heeft. Ze neemt een zogenaamd Melba-onderzoek bij hem af. Marianne vertelt: “Het onderzoek geeft inzicht in wat Jan nodig heeft op een werkplek. Er werd aan Jan meer gevraagd, dan waaraan hij kan voldoen.”

Een nieuwe baan

Jan, zijn broer en Marianne zoeken naar een nieuwe werkgever. Uiteindelijk vindt Jan een baan bij een hoveniersbedrijf. In overleg met Jan adviseert Marianne zijn nieuwe werkgever over de onderdelen uit het onderzoek die belangrijk zijn voor het werk dat hij gaat doen.

Jan krijgt nu duidelijke taken en goede uitleg. Er is ook altijd iemand in de buurt om vragen te beantwoorden. Marianne: “Ik begeleid in de eerste periode zowel Jan als de werkgever en ze kunnen met vragen altijd bij mij terecht.”

Jan bloeit helemaal op. Zijn broer is blij en zegt opgelucht: “Ik zie de joviale Jan weer terug, vol levenslust!”

CONTACT
Heeft u ook een vraag voor een cliëntondersteuner arbeid? Neem dan contact op met MEE De Meent Groep, bel 088 465 35 55 of kijk op www.meedemeentgroep.nl.

_BT Clear