De zorg in Nederland is goed. Maar de manier waarop we de zorg organiseren is best ingewikkeld. Door de verschillende zorgwetten, regelgeving omtrent huren en vele instanties ziet u wellicht door de bomen het bos niet meer. En weet u niet waar u moet beginnen in uw zoektocht.
In Eindhoven en omgeving werken Zorgpartijen en woningcorporaties zoveel mogelijk samen. Ouderenzorgorganisatie Vitalis WoonZorg Groep en woningcorporatie Wooninc. doen dit al vijf jaar erg intensief. Ze ontwikkelden onder meer het klantencentrum WoonincPlusVitalis. Hierdoor vinden senioren op één plek alle relevante informatie over wonen, zorg en welzijn. Woonconsulent Mascha Bakker en zorgadviseur Carla van Spreeuwel werken hier al vanaf het begin. Ze geven antwoord op de vragen die ze vaak krijgen in het klantencentrum.
Mascha Bakker
Mascha heeft 35 jaar ervaring in de zorg en dienstverlening aan senioren. Al ruim zeventien jaar helpt zij senioren bij het vinden van een nieuwe woning.
“Ik wil me inschrijven, op woningen reageren en uitpluizen of ik recht heb op huurtoeslag. Waar moet ik beginnen?” Mascha Bakker: “Registreren gaat via de website wooniezie.nl. Of wij helpen mensen op weg. Face-to-face en via de telefoon. Er komen best veel mensen bij het klantencentrum die onze hulp vragen bij hun inschrijving. Niet alle senioren hebben kinderen of internet. Daarnaast kijken wij direct mee voor welke woningen iemand in aanmerking komt. De meeste mensen hebben vaak al een voorkeur voor een locatie. Soms is dat mogelijk, soms niet. Omdat het inkomen bijvoorbeeld niet past bij de huurprijs. We bieden zeer uiteenlopende woningen aan. Van een gelijkvloerse woning met tuintje om zelfstandig te wonen tot een appartement waar intensieve zorg aanwezig is. En alles daartussenin. Met of zonder extra faciliteiten dichtbij.”
“Ik krijg het advies een zorgindicatie aan te vragen. Wat kunnen jullie hierin betekenen?” Carla van Spreeuwel: “In het klantencentrum bekijken we samen met de klant wat de wensen zijn. Wat ze belangrijk vinden voor een toekomstige woonomgeving. Dat kan de nabijheid van familie zijn. Misschien een groene omgeving. Op basis van deze wensen en de indicatie vinden we een passende locatie. Meteen plaats is er helaas bijna nooit. Het is erg belangrijk dat de klant wel op een prettige manier de wachttijd kan overbruggen. De hulp en zorg die daarvoor nodig zijn organiseren wij. Natuurlijk altijd samen met de klant.”
“Mijn partner heeft specifieke zorg nodig, maar ik nog niet! En nu?” Carla van Spreeuwel: “We zoeken echt uit wat we voor iemand kunnen betekenen. We hebben veel mogelijkheden. In een aantal WoonincPlusVitalis woongebouwen wonen echtparen bijvoorbeeld apart, maar wel in hetzelfde gebouw. De één woont er nog zelfstandig terwijl de ander bijvoorbeeld op een gesloten afdeling verblijft. Ze kunnen dan wel nog iedere avond samen eten. Mijn sterke kant is luisteren naar de wensen en daar vervolgens een geschikte oplossing voor vinden. Daarnaast weet ik snel of er wel of geen zorgindicatie nodig is en kan ik helpen met de aanvraag.”
“Ik ben 57 jaar oud en wil graag verhuizen naar een seniorenwoning. Mag dat?” Mascha Bakker: “We zijn er voor mensen van 55 tot 110 jaar oud. Afhankelijk van de wensen en het inkomen zorgen we voor een passende toewijzing. We kijken ook naar waar iemand past. Zo is in het ene gebouw de gemiddelde leeftijd echt hoger dan in een ander gebouw. Er zijn ook regels om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Die licht ik altijd toe in een eerste gesprek. Bij oudere senioren schuiven de kinderen vaker aan, terwijl jonge senioren meestal zelf het gesprek met ons voeren.”
Carla van Spreeuwel
Carla heeft jaren ervaring ‘aan bed’ en in het klantencentrum. Met haar uitgebreide kennis over het zorgveld zit ze precies op haar plek als adviseur in het klantencentrum WoonincPlusVitalis.
“Ik vind het lastig om in te schatten wat voor zorg ik nodig heb en of ik in aanmerking kom voor een sociale huurwoning. Bij wie kan ik terecht?” Carla van Spreeuwel: “Mensen kunnen bij mij of mijn collega’s in het klantencentrum terecht. Het gebeurt regelmatig dat ik samen met een huurconsulent mensen te woord sta. Ik zie onszelf als een soort matchmaker. Wij koppelen klanten aan locaties en zorg. We doen er alles aan om het contact zo persoonlijk en direct mogelijk te maken. Ons doel is om mensen echt aan de juiste informatie te helpen. En waar mogelijk aan een nieuw fijn thuis.”
Neem contact op met het klantencentrum WoonincPlusVitalis via 040 – 220 22 02 of [email protected]. Bezoek de website op www.woonincplusvitalis.nl.