Nieuwe aanpak laaggeletterdheid

Versterken basisvaardigheden Dongen

_BT Clear

Laaggeletterdheid is een overkoepelende term voor mensen die grote moeite hebben met basisvaardigheden; taalvaardigheden (lezen en schrijven), rekenvaardigheden en digitale vaardigheden. Zij beheersen niet het minimale niveau om volwaardig in de Nederlandse maatschappij te kunnen functioneren. Laaggeletterden lezen en schrijven op het niveau waarmee een kind de basisschool hoort te verlaten, of lager.

In Dongen vinden we lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden dé sleutel tot zelfredzaamheid en participatie van onze inwoners op de arbeidsmarkt, in het onderwijs en in het dagelijkse leven en zijn daarmee basisvoorwaarden in een gezon de evenwichtige samenleving.’ De missie is om te komen tot een integrale en verankerde aanpak van laaggeletterdheid. Het ultieme doel is dat iedereen waar mogelijk minimaal de basisvaardigheden bezit. De gemeente staat hierin niet alleen maar werkt samen met Theek5, ContourdeTwern, ROC, Taalnetwerk, Stichting Lezen en Schrijven en de arbeidsregio Midden Brabant.

Vinden van de doelgroep

Een groot aandachtspunt bij de aanpak van laaggeletterdheid en de grootste uitdaging is het vinden van de doelgroep. Zeker de groep mensen die Nederlands als eerste taal hebben, kunnen het gebrek aan bepaalde vaardighe den vaak goed verbergen, realiseren zich niet dat ze tot de doelgroep behoren of hebben andere problemen waardoor educatie geen prioriteit heeft. Naast het bestrijden van achterstanden en achterstelling en het verhogen van de participatie en zelfredzaamheid van de doelgroep, is preventie van belang. Er dient - voor zover mogelijk - voorkomen te worden dat de groep laaggeletterden blijft groeien. Door aan de basis (vanaf de voorschoolse educatie) aandacht te besteden aan deze vaardigheden en daarbij niet alleen het kind maar ook de ouders te betrekken, vergroot de kans dat de vicieuze cirkel wordt doorbroken.

Startbijeenkomst

Op 30 januari 2019 vindt voor professionals een startbijeenkomst plaats om breed over het thema laaggeletterdheid te kunnen brainstormen. De uitkomst van deze brainstormsessie is input voor het uitvoeringsprogramma op de lange termijn.

Coördinatie

Voor het goed op elkaar aansluiten van vraag en aanbod en het doorgeleiden van personen naar een passend educatietraject, is een goede coördinatie nodig. Hiervoor is een taalcoördinator aangesteld, zij heet Catherine Boerman en is in dienst bij ContourdeTwern.

_BT Clear

Visie op het Dongense onderwijs

_BT Clear

In Dongen doen we dingen samen. Met dit uitgangspunt zoekt de gemeente Dongen de samenwerking op om ambities te realiseren, ook op het gebied van onderwijs en kinderopvang.

Veel kinderen doorlopen hun schoolloopbaan voorspoedig en vinden vervolgens een baan die aansluit op het geen zij in het onderwijs hebben geleerd. Meestal gebeurt dit zonder veel extra ondersteuning door onderwijsprofessionals of andere kindpartners. Hier mogen we trots op zijn. Toch betekent dit niet dat we geen uitdagingen zien voor onszelf. Er gaat veel goed, maar er zijn ook altijd dingen die beter kunnen.

November 2018 is daarom een start gemaakt met de nieuwe onderwijsvisie. De nieuwe onderwijsvisie wordt op interactieve wijze en in samenspraak met onze samenwerkingspartners, ouders en jeugdigen opgesteld. De onderwijsvisie richt zich op kinderen en jeugd in de leeftijd van 0 -18 jaar en wat wij hen kunnen bieden aan onderwijs, begeleiding en doorstroming. Een breed draagvlak en grote betrokkenheid van alle partijen bij de totstandkoming en de uitvoering vinden we belangrijk.

Uitdaging

De afgelopen jaren hebben vooral in het teken gestaan van onderwijshuisvesting, de ontwikkeling van Integrale Kindcentra (hierna: IKC), het versterken van doorgaande leerlijnen, de zorg voor kinderen en het vroegtijdig voorkomen van t aal-en onderwijsachterstanden. Deze onderwerpen krijgen ook de komende jaren nog volop aandacht. De uitdaging voor de komende jaren zit met name in het verder versterken van de aansluiting van onderwijs op jeugdbeleid, zorgstructuur, sport en andere aanpalende thema’s. Vanuit de rijksoverheid krijgen we de opdracht om het aanbod van voorschoolse educatie in de voorzieningen van kinderdagopvang uit te breiden.

We zetten ons in voor de verdere doorontwikkeling van integrale kindcentra, de aanpak van thuiszitters etc. De onderwijsvisie geeft sturing aan de uitvoering op die terreinen waar onderwijs, gemeente en andere partners elkaar tegen komen.

Uitvoering en planning

De uitvoering wordt beschreven in een zogenaamde uitvoeringsagenda waarin staat wie, wat en wanneer gaat doen om de doelen en ambities uit de onderwijsvisie te realiseren. Naar verwachting wordt de nieuwe onderwijsvisie in het voorjaar van 2019 ter besluitvorming aan de gemeenteraad aangeboden.

_BT Clear

Informatiekrant De Entree 2019

_BT Clear
_BT Clear