Deze pagina wordt mogelijk gemaakt door bedrijven en organisaties uit Culemborg e.o.

Je bankzaken goed geregeld

Cashless betalen met je smartphone of online bankieren brengt voor sommigen de nodige uitdagingen met zich mee. Maar ook inzicht in uitgaven is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Rabobank West Betuwe probeert er op verschillende manieren voor te zorgen dat iedereen zo goed en lang mogelijk zelfstandig kan bankieren.

_BT Clear

Een volmacht ontzorgt

“Onlangs hebben wij een bankvolmacht geregeld voor een klant in het ziekenhuis. Daarvoor hoefde zij niet naar de bank te komen”, vertelt Ingrid van Malsen, adviseur Dagelijkse Bankzaken. “Er viel bij mevrouw een last van haar schouders. Ze kon zich daarna volledig concentreren op haar herstel.” Judith Kroon, manager Dagelijkse Bankzaken, vult haar collega aan: “Mensen vergeten hoe belangrijk het regelen van een bankvolmacht is. Als je bijvoorbeeld door dementie niet meer weet hoe je je eigen rekeningen moet betalen, ontzorgt het zowel de klant als de mantelzorger wanneer dit al van tevoren is geregeld.”

Alert aan de balie

Niet alleen bij oudere mensen kan de financiële zelfstandigheid onder druk komen te staan. Ook jongeren en laaggeletterde mensen zijn kwetsbaar. Om die reden legt Rabobank zich steeds meer toe op preventie. Dit doen we ook in samenwerking met andere regionale partners, zoals Stichting Lezen en Schrijven en Financieel Fit Rivierenland. Zo werden bankmedewerkers bewust gemaakt hoe brieven met bancaire taal overkomen bij mensen die moeite hebben met lezen. “We kunnen ons daardoor makkelijker inleven. In de praktijk betekent het dat we aan de balie alerter zijn op klanten die misschien wel laaggeletterd zijn. In een gesprek kunnen we ze dan doorverwijzen naar een Taalpunt van een van onze regionale partners”, vertelt Ingrid.

Jong geleerd

Tijdens gastlessen op het voortgezet onderwijs wordt onder andere gewaarschuwd voor fraude. Judith hierover: “We proberen duidelijk te maken dat jongeren niet zomaar hun pinpas afstaan. Ze kunnen dan gebruikt worden als geldezel. Helaas zijn er nog te vaak jongeren die hierin meegaan en daardoor een BKR-registratie krijgen. Je ziet de geschrokken gezichten als je vertelt dat je met zo’n registratie moeilijk een huis kunt kopen.”

Hoewel Rabobank zoveel mogelijk wil aansluiten bij de digitale ontwikkelingen, verwacht Judith dat dit niet ten koste zal gaan van de service aan klanten die liever op traditionele wijze willen blijven bankieren: “We kunnen de toekomst niet voorspellen, maar we zullen altijd met onze klanten in gesprek blijven om te kijken waar zij behoefte aan hebben en hier zo goed mogelijk op inspelen.”

_BT Clear

“Het is goed om in beweging te blijven…”

Na een ziekenhuisopname revalideerde mevrouw Woudt in 2018 bij Zorgcentra De Betuwe om aan te sterken. Na drie weken kon mevrouw Woudt gelukkig terug naar haar aanleunwoning in Culemborg. Lang staan, ging en mocht niet meer. De folder in haar brievenbus over de maaltijdservice van Zorgcentra De Betuwe kwam dan ook als geroepen.

_BT Clear
Inmiddels krijgt mevrouw Woudt al geruime tijd maaltijden thuisbezorgd: “De bezorger brengt wekelijks op dezelfde dag en rond hetzelfde tijdstip de maaltijden en nieuwe bestellijst. Dit is fijn.

Ik vind het prettig dat het steeds dezelfde bezorger is. Nu weet ik voor wie ik de deur opendoe”. Mevrouw Woudt is blij met de maaltijden. Komt het ter sprake, dan raadt ze de maaltijden aan: “Je moet bij ons komen, zeg ik dan.

Want het zijn lekkere gerechten en de service is netjes. Laatst was er een klein misverstand, maar dat werd snel en netjes verholpen. Ze zijn plezierig in de omgang.”

Mevrouw Woudt was voor haar revalidatie al goed bekend met Zorgcentra De Betuwe. “Sinds een aantal jaar komt een medew erker van Thuiszorg De Betuwe over de vloer. Ze helpen me met bijvoorbeeld wassen en aan- en uitkleden. Het helpt me om zelfstandig te kunnen blijven.” Verder ligt haar aanleunwoning op een steenworpafstand van zorgcentrum Kulenburg. Dit biedt voordelen: “Ik kan via mijn huis binnendoor naar Kulenburg om een zangavond of kerkdienst bij te wonen. Ook doe ik iedere woensdag met anderen verschillende beweegactiviteiten onder begeleiding van een fysiotherapeut. Het is goed om in beweging te blijven. En het is een heel aardig groepje”.

Zorgcentra De Betuwe

Zorgcentra De Betuwe biedt zorg, diensten en activiteiten in de gemeenten Buren, Culemborg, Neder-Betuwe en Tiel.
T: 0800 77 33 444 (gratis)
F: [email protected]
I: www.zorgcentradebetuwe.nl.

_BT Clear