_BT Clear

Sociaal team Berg en Dal

Heeft u vragen over zorg en ondersteuning? Of heeft u hulp nodig? En komt u er zelf niet uit? Dan kunt u in de gemeente Berg en Dal contact opnemen met het sociaal team. Een medewerker van het sociaal team komt dan bij voorkeur bij u thuis. U bent dan in uw eigen vertrouwde omgeving. Tijdens een gesprek kijkt u samen wat er precies aan de hand is. U zoekt samen naar oplossingen.

Als er professionele hulp nodig is, helpt het team u om dit te regelen. U krijgt één vast aanspreekpunt.

Zomaar een paar voorbeelden van vragen die inwoners aan het sociaal team stellen:

  • Mijn partner is pas overleden en ik wil graag met iemand in gesprek.
  • Mijn zoon zit niet lekker in zijn vel. Hoe kan ik hem het beste helpen?
  • Ik raak het overzicht kwijt over mijn geld. Wat moet ik doen?
  • Hoe kan ik hulp in het huishouden regelen?
  • Hoe kan ik omgaan met mijn dementerende partner?

Het sociaal team is telefonisch bereikbaar. Van maandag t/m vrijdag (behalve feestdagen) tijdens kantooruren tot half 3 via telefoonnummer 024 - 751 65 20.

Vindt u het fijn als er iemand bij het gesprek aanwezig is?

U mag altijd iemand vragen om bij het gesprek met het sociaal team te zijn. Denk aan een familielid, kennis of buurtgenoot. Een ander persoon stelt misschien andere vragen. Er zijn ook onafhankelijk personen die u kunnen ondersteunen tijdens het gesprek. U kunt zelf contact met hen opnemen:

Ouderenadviseurs KBO
Tel.: 0900-821 21 83
Website KBO: www.kbo.nl

WMO-Adviesgroep Berg en Dal
Tel.: 06-54724255 (Willy Fleuren)
E-mail: [email protected]
Website: wmoadviesgroepbergendal.nl

MEE Gelderse Poort cliënt ondersteuning
Tel.: 088 633 00 00
e-mail: [email protected]
website: www.meegeldersepoort.nl

Vertrouwelijk

Alle gesprekken die u heeft met het sociaal team of de gemeente zijn vertrouwelijk.
De gemeente mag uw gegevens alleen uitwisselen met anderen als u hiervoor toestemming heeft gegeven. Behalve als de veiligheid in gevaar is of als het moet van de wet.

De sociale teams zijn van maandag t/m vrijdag
(behalve feestdagen) van 09.00 tot 14.30 uur bereikbaar via telefoonnummer
024 - 751 65 20.


Verward gedrag melden

Maakt u zich zorgen om iemand met verward gedrag? Dan kunt u dit melden bij het Meldpunt Bijzondere Zorg. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tijdens kantooruren via 088 - 144 70 40.

U kunt bij het meldpunt uw zorgen delen over bijvoorbeeld iemand die ronddoolt op straat, zichzelf vervuilt of wartaal uitslaat. Medewerkers van het meldpunt schatten samen met u in of er actie moet worden ondernomen. En zo ja, welke hulp nodig is. Dat kan een huisarts of hulpverlener zijn. Of iemand van de woningcorporatie die even langsgaat.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op: www.ggdgelderlandzuid.nl. Het meldpunt is er voor inwoners en hulpverleners uit de regio Gelderland-Zuid.

Niels van Dijk
Medewerker Sociaal team Berg en Dal

Bij het sociaal team werken ervaren medewerkers die hulp geven aan volwassenen, jeugd en gezin. Alle teamleden hebben hun eigen specialisme. Op die manier is er altijd iemand die u kan helpen.

Teamlid Niels van Dijk vertelt over zijn werk bij het Sociaal team Berg en Dal.

“Sinds vorig jaar werk ik bij het Sociaal team Berg en Dal. Daarvoor was ik begeleider van mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Door die ervaring heb ik snel een goed beeld van de hulpvraag van een inwoner.

Als inwoners hulp nodig hebben moest ik ze vorig jaar altijd doorverwijzen naar een zorgorganisatie. Na mijn gesprek met een inwoner schakelde ik een zorgorganisatie in. De zorgorganisatie gaf dan de hulp die nodig was.

Deze manier van werken is vanaf dit jaar veranderd. Ik mag nu ook zelf hulp geven. Dat doe ik als de hulp van korte duur is en niet te complex. Bijvoorbeeld als een inwoner moeite heeft met rondkomen. Is dit probleem op te lossen door samen met de inwoner de administratie op orde te brengen? Dan bied ik zelf de hulp. Ik hoef hiervoor geen aparte zorgorganisatie meer in te schakelen.

Het voordeel van deze nieuwe werkwijze is dat inwoners soms meteen door mij geholpen kunnen worden. Ze hoeven dan niet te wennen aan een andere hulpverlener. Én de hulp komt veel sneller.”

_BT Clear