Uw bankzaken goed geregeld en wel regie houden over eigen geldzaken

De bankwereld houdt rekening met kwetsbare groepen. Zo kan iedereen zelfstandig, of met een beetje hulp, zijn bankzaken regelen. Nu en in de toekomst. Veilig online en vertrouwd dichtbij.

Bankieren gaat steeds vaker online. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Een grote groep kwetsbare mensen heeft moeite om zelfstandig bankzaken te regelen. Ouderen, mensen met een taalachterstand of een licht verstandelijke beperking, vinden het lastig om de ontwikkelingen in de digitale wereld bij te benen. Ook de Rabobank vindt het belangrijk dat juist deze mensen zo lang mogelijk de regie over hun leven hebben. Om alle klanten van dienst te zijn, houdt de Rabobank extra rekening met deze doelgroepen. Bijvoorbeeld met extra hulpmiddelen, zoals de Rabo Card Piller (zie foto).

Advies aan huis

Betalen, sparen, verzekeren en lenen: alles kan online geregeld worden. Als dat niet goed lukt of als iemand niet goed weet wat er van hem verwacht wordt, dan kan een Thuisadviseur ingeschakeld worden. Een Thuisadviseur komt op afspraak bij onze klanten aan huis en geeft advies over bankzaken. Dat is erg prettig voor mensen die niet op eigen gelegenheid naar de Rabobank kunnen komen.

Veilig online

De banken merken ook dat er mensen zijn die wel graag online willen bankieren, maar het eigenlijk niet goed durven. Ze zijn bang dat ze iets verkeerds doen of dat er fraude wordt gepleegd met hun bankrekening. De Rabobank organiseert daarom regelmatig cursussen over internetbankieren en bankieren via de Rabo Bankieren App. Daar geven ze klanten uitleg over het online regelen van bankzaken.

Oog op de toekomst

Niemand kan voorspellen wat het leven voor ons in petto heeft. Daarom is het, met het oog op de toekomst, handig om bepaalde zaken te regelen. Er kan een moment komen dat je ondersteuning nodig hebt bij uw bankzaken. Met een bancaire volmacht kun je iemand aanwijzen die de bankzaken samen met jou kan behartigen. Banken raden mensen aan om over hun toekomst na te denken. Zo hou je zelf de regie en weet je zeker dat de zaken worden geregeld zoals jij dat wilt.

Je geld de baas

Veel mensen weten meestal wel wat zij aan inkomsten ontvangen, maar als het gaat over de uitgaven, dan wordt het vaak wat lastiger. Overzicht over zowel de inkomsten als de uitgaven is erg belangrijk. Ontbreekt dit overzicht, dan kan dit zorgen voor vervelende verrassingen. Wanneer er bijvoorbeeld iets wijzigt in het inkomen of wanneer er extra uitgaven moeten worden gedaan. Mensen kunnen dan de grip op hun financiën verliezen en dit kan hele vervelende gevolgen hebben.

Weinig of geen overzicht over de eigen financiën is één van de belangrijkste oorzaken van financiële problemen. Zo beaamt ook Celeste Meilof, preventiemedewerker bij de Gemeentelijke Kredietbank (GKB): “Vooral wanneer de prioriteit tijdelijk bij andere vraagstukken, zoals bijvoorbeeld een scheiding, ziekte of werkloosheid ligt, kunnen de financiën in het gedrang komen. Dit kan ertoe leiden dat mensen hun financiën en administratie te lang laten liggen, waardoor er achterstanden ontstaan. Deze achterstanden zijn soms al zo opgelopen, dat mensen hulp nodig hebben om weer overzicht te krijgen.”

Overzichtelijke administratie geeft grip op geld

De basis van overzicht over de financiën is een ordelijke administratie. Meilof adviseert mensen dan ook hun administratie regelmatig bij te houden en op te bergen in een map. Wanneer de administratie eenmaal op orde is, is het tijd voor de volgende stap: het opstellen van een begroting. Door de maandelijkse inkomsten en uitgaven op een rijtje te zetten, kan er in één oogopslag worden bekeken hoe het maandelijkse plaatje eruit ziet.

Gratis budgetadviesgesprek of budgetcursus

Wilt u ook weten hoe u er financieel voor staat en welke keuzes u kunt maken binnen uw budget? Of heeft u vragen over rondkomen in het algemeen? Meldt u zich dan nu aan voor een gratis budgetadviesgesprek of de budgetcursus ‘Weet wat u besteedt’.
Het budgetadviesgesprek heeft als doel mensen te informeren over hun dagelijkse financiële keuzes en mogelijkheden, waarbij zowel de inkomsten als de uitgaven in kaart worden gebracht. Tijdens de budgetcursus leren deelnemers in vijf bijeenkomsten meer grip te krijgen (of te houden) op hun financiën. Dit gebeurt middels oefeningen afgewisseld met theorie en praktijkvoorbeelden. Op 12 juni 2017 gaat er weer een nieuwe cursus van start in samenwerking met Vaart Welzijn.

Aanmelden?

Inwoners uit de gemeente Assen kunnen zich gratis aanmelden voor een budgetadviesgesprek of de budgetcursus via de e-mail ([email protected]) of door te bellen met Celeste Meilof (06-30732560).

_BT Clear
_BT Clear

_BT Clear