John Aarts, wethouder Economie, Mobiliteit en Financiën
De Gouden Eeuw van Maastricht. Wethouder John Aarts repte er al vaker van. En hij staat achter elke letter, wil hij nog maar eens benadrukken. “Kijk eens om je heen in de stad. Maastricht groeit en bloeit. Nieuwe projecten, volop toerisme, mooie evenementen en een historisch laag werkloosheidspercentage. Het ging nog nooit zo goed met de stad. En waar in de gouden zeventiende eeuw slechts de happy few profiteerden, wordt er nu in alle lagen van de bevolking geprofiteerd van de positieve ontwikkelingen in onze stad.” Aarts is trots. Ook omdat de stad al acht jaar geen gemeentelijke belastingen verhoogde en de parkeertarieven op straat bevroor. “We hebben geïnvesteerd zonder onze inwoners financieel extra te belasten. En telkens een sluitende begroting gepresenteerd. Als je nu over de situatie in andere steden hoort, hoef ik niet te zeggen dat dat een prestatie is. Zeker aangezien we niet bezuinigd hebben op armoede, economie en veiligheid.”
Aarts haalt ook het MECC nog even aan. “We zijn weer eigenaar van de gebouwen en hebben de exploitatie in handen. Niemand geloofde dat we dat zouden kunnen zonder enorme verliezen.
Rob van de Wiel
directeur MECC Maastricht, over vertrouwen:
“Door de positieve ontwikkeling van MECC Maastricht van de afgelopen jaren is er weer vertrouwen. Vertrouwen vanuit de markt, MECC Maastricht telt internationaal weer mee. Het vertrouwen vanuit de politiek heeft ervoor gezorgd dat er geïnvesteerd kan worden, in het gebouw en de omgeving van MECC Maastricht. De noodzakelijke investering is een upgrade van het huidige MECC maar ook een uitbreiding om zo concurrentie te kunnen bieden aan steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Maastricht is de mooiste stad en daar hoort ook een mooi MECC bij!”
Maar sinds de overname zijn er elk jaar alleen maar positieve cijfers behaald.”
Aarts is, na een korte periode in de oppositie, alweer aan zijn zevende achtereenvolgende jaar als wethouder bezig. “De eerste vier jaar was het vooral een enorme strijd om de financiën op orde te krijgen”, zegt hij als hoeder van de Maastrichtse schatkist.
“Nu zie je dat veel projecten beginnen te draaien of tot een goed einde komen.” Aarts noemt onder andere de ondertunneling van de A2, de Noorderbrug en de activiteiten van Maastricht Bereikbaar om de verkeersdruk op de stad te doen afnemen. Ook de tram kan daaraan bijdragen volgens Aarts. “Ik heb het dossier geërfd en ja er zijn nog heel wat beren op de weg. Maar als je terug gaat naar de basis, is de tram gewoon goed voor Maastricht. Openbaar vervoer, goed en snel bereikbaar. Dat willen we toch allemaal?” De vraag stellen is ’m beantwoorden, weet ook Aarts. Het weggevallen draagvlak voor de tramplannen steekt. “Als je vraagt wat beter had gekund of wat beter moet, is het dat wat mij betreft. We moeten ervoor zorgen dat de tram weer gedragen gaat worden door raad en bevolking.”
Aarts kijkt tevreden terug op zijn afgelopen vier jaar. Niet dat het gemakkelijk ging, haast de VVD’er zich te zeggen. “Het is keihard werken, elke dag weer. Maar je ziet wel in de stad dat het zich uitbetaalt. De decentralisaties vanuit het Rijk zijn op sociaal vlak goed opgevangen, al blijven er financieel zorgen. Niettemin zijn we blijven investeren in de stad en haar toekomst.” En dat met een coalitie die nog nooit zo breed was, van VVD tot SP vertegenwoordigd. “Het gaat er dan nog meer om dat je elkaar iets gunt. Dat hebben we gedaan. En de inwoner kan er daarnaast zeker van zijn dat alles is afgewogen voordat een besluit wordt genomen. Van de linkse tot de rechtse kant en alles daartussen.” Aarts kijkt rond in zijn werkkamer. Zijn vernieuwde werkkamer, want ook het Stadhuis onderging recent nog een renovatie. “Ons Stadhuis, het Stadhuis van de inwoners, staat er weer goed op.” Aarts is tevreden zoals gezegd, maar beseft ook dat er genoeg werk ligt. Achteroverleunen zit sowieso al niet in zijn DNA. ‘Hoop, geloof, liefde’, is zijn credo. “Eerst hoop je iets, daarna ga je erin geloven en met liefde zorg je dat het voor elkaar komt. Zo hoop ik nog vier jaar mede sturing te mogen geven aan Maastricht.”
Paul ten Haaf
centrummanager, over projecten:
“De afgelopen jaren zijn majeure projecten in ontwikkeling en uitvoering genomen, zoals A2-ondertunneling, Noorderbrug, Sphinx/Belvédèregebied, Tapijnkazerne, Stationsgebied en MECC. Maar ook relatief kleinschalige projecten als herontwikkeling Cörversplein of brommer- en scootervrij maken van Sint Servaasbrug zijn gerealiseerd. Samen werken we aan onze stad Maastricht, waarbij we ons realiseren dat deze nooit af is.”