Je telefoon is je alles. De hele dag door deel je met je vrienden wat je meemaakt. Een fotootje, een appje, een update. Maar even niet als je aan het fietsen of autorijden bent! In het verkeer moet je gewoon al je aandacht bij de weg houden. Elke keer als je een berichtje ontvangt raak je even afgeleid van de weg.
Gelukkig is er een simpele oplossing; zet vóór vertrek je mobiel op stil. Zo raak je niet afgeleid door bliepjes, ponkjes of tingetjes. En kun je je beter concentreren op de weg. Dat is niet alleen veiliger voor jezelf, maar ook voor anderen.
Het gebruik van de smartphone is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Inmiddels zijn er in Nederland minstens 8 miljoen smartphones in gebruik. We zien daarin een verschuiving. Mensen bellen minder en gebruiken de smartphone steeds meer voor sociale media en tekstberichten, ook vaak terwijl ze achter het stuur of op de fiets zitten. Uit onderzoek blijkt dat de risico’s op een verkeersongeval flink toenemen als iemand tijdens het rijden bezig is met het lezen of schrijven van tekstberichten, mailen en sociale media.
...je de lengte van een voetbalveld (90 meter) aflegt, als je bij een snelheid van 100 km/uur 3 seconden op je telefoonscherm kijkt?
...10 miljoen Nederlanders (3/4 van de bevolking) een smartphone hebben en dat de helft daarvan de smartphone gebruikt als ze onderweg zijn?
...het gebruik van de smartphone in het Nederlandse verkeer jaarlijks leidt tot enkele tientallen en mogelijk zelfs 100 doden?
...dat het lezen en schrijven van berichten achter het stuur het risico op een ongeval minstens 25 keer vergroot; sommige studies komen zelfs uit op 160 keer meer?
...automobilisten die achter het stuur tekstberichten schrijven 30% meer tijd nodig hebben om te reageren op onverwachte gebeurtenissen in het omringende verkeer?
Veilige fietsverlichting zit op de fiets op een logische plek. Zichtbaarheid van fietsers is van groot belang voor de veiligheid van fietsers. Fietsverlichting is daarbij cruciaal. Ook reflectoren spelen een belangrijke rol bij de zichtbaarheid. Het is niet bekend hoeveel ongevallen en hoeveel slachtoffers onder fietsers te wijten zijn aan ontbrekende of onjuiste verlichting of reflectoren.
Sinds november 2008 is het toegestaan om losse lampjes te gebruiken in plaats van vaste fietsverlichting aan de fiets. VVN is van mening dat het beter is om fietsverlichting vast op de fiets aan te brengen op een logische plek. Losse fietslampjes kunnen wel worden gebruikt maar moeten net als traditionele fietsverlichting op een logische plek op/aan de fiets vastgeklikt worden. Lampjes die op de borst of op de rug gedragen worden kunnen sneller door kleding, tassen of bijvoorbeeld armen worden afgedekt. Dan is de zichtbaarheid ineens erg slecht.
De meeste ongevallen gebeuren door een onverwachte en ongelukkige samenloop van omstandigheden. In dergelijke kritieke situaties vallen verkeersdeelnemers terug op reflexen en automatismen. In een fractie van een seconde moeten beslissingen worden genomen en worden gehandeld. Dan moeten zaken voorspelbaar en herkenbaar zijn. Verrassingen leiden tot ongevallen.
De plaats waar een fietslicht zit moet voor automobilisten duidelijk zijn. Als een automobilist plots moet beslissen of het bijvoorbeeld veilig is om naar rechts uit te wijken, zal deze in een ‘split-second’ zoeken naar een licht op de hoogte waar hij het verwacht. En dat is niet hoog op de borst of rug van een fietser. De herkenbaarheid van fietsers in het donker, in kritieke situaties is het meest gebaat bij verlichting die op een logische plaats zit. Dat is aan de voorzijde tussen het stuur en het voorwiel en aan de achterzijde tussen bagagedrager en de onderzijde van het spatbord.
Stel je eens voor: je staat voor rood licht op een kruispunt. Er komt een brandweerauto aan met zwaailicht en sirene. De rijstrook naast je is bezet. De vraag is nu: wat doe je?
Op de website www.zwaailichtensirene.nl vind je het antwoord op deze vraag. De site is onderdeel van de campagne ‘Wat doe jij bij zwaailicht en sirene’ en geeft informatie over hoe weggebruikers veilig kunnen reageren als er een voertuig nadert met zwaailicht en sirene. De belangrijkste boodschap is om kalm te blijven en rustig te reageren. Op de site kun je filmpjes bekijken of een app downloaden om je kennis te testen.