”We willen mensen niet wegsturen met een nee”

“De vragen die het Sociaal Loket in Amsterdam-Oost krijgt, zijn heel divers. De belangrijkste taak van het Sociaal Loket is informatie en advies geven“, vertelt Houria Ridouani van het Sociaal Loket. “Veel mensen komen langs omdat ze niet precies weten waar ze moeten zijn met hun vragen of hulp nodig hebben bij bijvoorbeeld hun Wmo-aanvraag voor een scootmobiel of aanvullend openbaar vervoer.”

Ridouani werkt bij het Sociaal Loket in Amsterdam-Oost. Het Sociaal Loket in Amsterdam-Oost zit in het stadsloket, Het Parkhuis, Gezondheidscentrum Haveneiland en Wijkservicepunt Flevopoort. Met meerdere locaties in de wijk kunnen mensen makkelijk binnenlopen. “Sommige mensen hebben moeite om naar het Sociaal Loket te komen”, zegt ze. Sinds het Sociaal Loket in het stadsloket zit, merken we dat het goed loopt. Collega’s kunnen gemakkelijk naar ons doorverwijzen.”

“Wij spreken bewoners die niet weten waar ze met hun probleem of vraag naartoe kunnen. De medewerkers van het Sociaal Loket kennen wel de weg en denken met de mensen mee. We willen de Amsterdammer niet zomaar wegsturen met een ‘nee’.”

Volgens Ridouani weten lang niet alle mensen dat er regels en voorzieningen zijn. Als ze huishoudelijke hulp aanvragen, is er bijvoorbeeld een eigen bijdrage. “Voor mensen met een laag inkomen bestaat de mogelijkheid een deel van de kosten voor de eigen bijdrage terug te krijgen. Hebben ze een hoger inkomen, dan adviseren we dat het vaak niet handig is om zo’n aanvraag via de gemeente te doen.”

Het Sociaal Loket heeft soms te maken met emotionele mensen, zegt Ridouani. “Het mooie is dat we hen een luisterend oor bieden.” De medewerkers proberen in een gesprek de problemen van mensen duidelijk te krijgen.

“Dan kom je er vaak achter dat er iets anders speelt dan de PGB-aanvraag die mensen willen indienen. Als dan blijkt dat iemand bijvoorbeeld eenzaam is, wijzen we op het buurtrestaurant of op activiteiten waarbij ze anderen ontmoeten. We denken graag met de Amsterdammer mee”.

Bij het Sociaal Loket van de gemeente Amsterdam kunt u terecht met vragen over zorg, welzijn, zelfstandig wonen, woningurgentie, geldzaken, minimaregelingen en kwijtschelding. Het loket geeft informatie, advies en Praktische ondersteuning.

Kom naar het Sociaal Loket voor uw vragen over zorg en welzijn

De medewerkers van het Sociaal Loket gaan met u in gesprek om uw vraag helder te krijgen. Soms bent u met dit gesprek genoeg geholpen om daarna zelf verdere stappen te zetten. Soms heeft u wat meer hulp nodig om de weg te vinden. Zij wijzen u dan de weg naar de juiste instellingen.

Voor wie is het Sociaal Loket?
Het Sociaal Loket helpt u op weg, bijvoorbeeld als u:
• niet weet waar u hulp, advies of informatie kunt krijgen, gezondheidsklachten of een beperking heeft
• mantelzorger bent en het u even te veel wordt
• persoonlijke of financiële problemen heeft
• wilt weten welke activiteiten in de wijk voor u interessant zijn

Wat doet het Sociaal Loket?
De medewerkers van het Sociaal Loket geven u informatie en advies over bijvoorbeeld:
• hulp bij het huishouden
• aanpassingen in de woning
• vrijwilligerswerk, een cursus of andere dagbesteding
• het aanvragen van speciaal vervoer of een scootmobiel
• organisaties die u verder kunnen helpen

Locaties
U vindt het Sociaal Loket in Stadsloket Oost of op een locatie bij u in de buurt.
Stadsloket Oost
Oranje-Vrijstaatplein 2
maandag t/m vrijdag 09.00-16.30 uur

Het Parkhuis
Anfieldroad 110
maandag 13.00-16.00 uur en woensdag 10.00-13.00 uur

Gezondheidscentrum Haveneiland
IJburglaan 727
maandag en donderdag 13.30-16.30 uur

Wijkservicepunt Flevopoort
Kramatplantsoen 101-h
woensdag 13.30-16.30 uur en vrijdag 09.00-12.00 uur

Kijk voor meer informatie op amsterdam.nl/sociaalloket of bel op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur naar 020 255 2916.

_BT Clear