Hoe werkt de huisartsenspoedpost?

Als u belt heeft u binnen 30 seconden een telefonist (dit is een student geneeskunde) aan de telefoon die vraagt naar de ernst van uw situatie. Doktersdienst Groningen heeft een eigen call center met telefonisten.

Is uw leven in gevaar?
Bij een levensbedreigende situatie start de telefonist direct een spoedprocedure.
We vragen uw naam, adres en telefoonnummer, zodat we weten waar we u kunnen bereiken. Een spoedprocedure betekent dat er met spoed een huisarts, of als dat nodig is, een ambulance naar u toe komt.

Is uw leven niet in gevaar?
Is er geen sprake van een levensbedreigende situatie, dan noteert de telefonist eerst uw gegevens en een korte omschrijving van uw klacht. Hij of zij geeft dit door aan de huisartsenspoedpost in uw regio. Kort daarna (binnen maximaal 30 minuten) wordt u teruggebeld door een doktersassistent. Zorg er dus voor dat u telefonisch bereikbaar blijft nadat u het gesprek heeft beëindigd. Anders kunnen wij u niet terugbellen.

_BT Clear

Wat kost contact met de huisartsenspoedpost?

Aan het gebruik van de spoedzorg zijn vanzelfsprekend kosten verbonden. Deze kosten zijn een stuk hoger dan huisartsenzorg overdag. Een bezoek aan de huisarts overdag van 20 minuten of langer kost € 18,47. Een bezoek aan de huisartsenspoedpost kost € 101,23. Spoedzorg in avond, nacht, het weekend en tijdens feestdagen wordt vergoed uit de basisverzekering. Dat geldt voor het hebben van contact met  de huisartsenspoedpost (zoals advies of bezoek aan post of behandeling thuis) maar ook voor de kosten voor medicijnen die dan worden voorgeschreven.   Als u alleen van de doktersassistent een advies hebt gekregen, wordt dit gezien als telefonisch consult.

Contact met de huisartsenspoedpost (van advies tot daadwerkelijke zorg) gaat niet ten koste van het eigen risico.

De kosten voor medicijnen vallen wel onder het eigen risico. De apotheek berekent naast de kosten van de medicijnen extra kosten tijdens de avond, de nacht en de zondag. Ook dit bedrag gaat ten koste van uw eigen risico.

Buitenlandse patiënten die geen basisverzekering hebben, dienen een kopie van hun EU Health Insurance pasje en hun legitimatiebewijs achter te laten of contant te betalen.

_BT Clear

U heeft medicijnen voorgeschreven gekregen

Heeft u na contact met de huisartsenspoedpost medicijnen voorgeschreven gekregen? Er is altijd een apotheek die dienst heeft waar u de medicijnen kunt halen. De apotheek aan het Hanzeplein in Groningen is 24 uur per dag geopend. Vanaf 15 november 2017 neemt Martini Apotheek in het Martini Ziekenhuis deze taak over. Vanaf dan is de Martini Apotheek verantwoordelijk voor de medicatielevering tijdens diensturen. Voor een apotheek in uw regio kunt u de doktersassistent vragen wat de dichtstbijzijnde beschikbare apotheek is.

Let op: als u op een avond of op een zon- of feestdag medicijnen nodig heeft, berekent de apotheek extra kosten. De apotheek verrekent de kosten met uw zorgverzekeraar. Medicijnkosten vallen onder het eigen risico. Medicijnen die niet in het basispakket zitten (zoals bijvoorbeeld veel pijnstillers) betaalt u zelf bij de apotheek.

Herhalingsrecepten
Doktersdienst Groningen is alleen voor spoedgevallen. Dit betekent dat u niet bij ons terecht kunt voor herhalingsrecepten of een doosje pijnstillers. Zorg dat u altijd voldoende medicijnen heeft om de nacht, het weekend of de feestdagen mee door te komen. DDG verstrekt alleen een herhalingsrecept voor die medicijnen die absoluut noodzakelijk zijn, voor maximaal 1 dag of weekend.

_BT Clear

_BT Clear