Hoe snel wordt u geholpen?

Om te bepalen hoe snel u moet worden geholpen, werkt Doktersdienst Groningen met codes. Die geven aan hoe dringend u hulp nodig heeft. De doktersassistent (triagist) stelt u een aantal vragen om dit te kunnen bepalen. Er zijn 5 verschillende codes:

Direct levensgevaar (U1)
u moet onmiddellijk geholpen worden
Spoed (U2)
u moet zo snel mogelijk geholpen worden
Dringend (U3)
u moet binnen enkele uren geholpen worden
Niet dringend (U4)
binnen 24 uur contact met de (eigen) huisarts
Zelfzorg advies (U5)
contact met uw eigen huisarts op zijn/haar eerstvolgende werkdag

Hoe snel u wordt geholpen hangt dus af van hoe dringend uw klachten zijn. ‘Spoed’ heeft altijd voorrang op ‘dringend’. Als uw klachten levensbedreigend zijn (U1), is binnen 15 minuten de ambulance bij u. Of, als de ambulance niet nodig is maar het is wel spoed, is binnen 30 minuten de visiteauto van Doktersdienst Groningen bij u. Zijn uw klachten beoordeeld als spoed maar niet als levensbedreigend dan moet u rekening houden met een wachttijd van 60 minuten. Wanneer uw klachten niet vallen onder de code spoed maar wel zo dringend zijn dat een arts naar u moet kijken, dan moet u er rekening mee houden dat het enkele uren kan duren voordat u een afspraak op de huisartsenspoedpost heeft. Zijn uw klachten niet dringend, dan wordt u binnen 24 uur geholpen door de (eigen) huisarts.

Ambulance of huisartsenspoedpost?

Wanneer belt u bij spoed de ambulance en wanneer de huisartsenspoedpost?

U belt de ambulance: 112
Verkeert u - of iemand in uw omgeving - in een acute, levensbedreigende situatie? Belt u dan het alarmnummer 112 voor een ambulance.

U belt 112 bijvoorbeeld:

  • bij een ongeluk met (zwaar) gewonden
  • als iemand in elkaar zakt
  • als iemand dreigt te verdrinken
  • bij acute hartklachten
  • een andere levensbedreigende situatie

Als u belt met 112 krijgt u een centralist van de meldkamer aan de lijn. De centralist is het eerste aanspreekpunt in de hulpverlening en geeft u telefonisch de eerste hulpinstructies. Het is belangrijk dat u deze instructies volgt. De centralist beslist of er met spoed een ambulance nodig is. Is dit het geval dan gebruikt de ambulance zwaailampen en sirene. De ambulance vertrekt direct en komt zo snel als mogelijk naar u toe. Voor de provincie Groningen regelt Ambulancezorg Groningen het ambulancevervoer.

Uw telefoontje naar 112 komt binnen bij de meldkamer in Drachten. De meldkamer regelt de inzet van alle ambulances in Noord Nederland. Het kan zijn dat de inzet van een ambulance niet nodig is. In dat geval verwijst de meldkamer u door naar uw eigen huisarts (overdag) of Doktersdienst Groningen (avond, nacht, tijdens het weekend of tijdens feestdagen).

U belt de huisartsenspoedpost van Doktersdienst Groningen: 0900-9229
Als er géén sprake is van een levensbedreigende situatie, maar u heeft wel het idee dat op korte termijn iemand naar uw medische klachten moet kijken? Bel dan - in de avond, nacht, tijdens het weekend of tijdens feestdagen - met de huisartsenspoedpost van Doktersdienst Groningen op nummer 0900-9229. Heeft u de huisartsenspoedpost gebeld maar heeft u toch een ambulance nodig? In dat geval regelt Doktersdienst Groningen alsnog een ambulance voor u.

Bent u te ziek om naar de huisartsenspoedpost te komen? Dan komt de huisarts naar u toe. Doktersdienst Groningen heeft zes visiteauto’s rijden in de provincie Groningen en de kop van Drenthe. De visiteauto van Doktersdienst Groningen heeft dezelfde kleuren als een ambulance en is dus duidelijk zichtbaar in het verkeer. De auto is voorzien van zwaailampen en een sirene om in spoedgevallen snel ter plaatse te kunnen zijn. In de auto zijn veel hulpmiddelen aanwezig zoals een defibrillator (AED), zuurstof, de meest voorkomende medicijnen, verbandmiddelen, hechtmateriaal, kathetermateriaal, infuusmateriaal etc. Hiermee kunnen we in de meeste gevallen goede zorg bieden. Kunt u desondanks niet thuisblijven en is een ziekenhuisopname direct nodig, dan wordt een ambulance ingeschakeld om u naar het ziekenhuis te brengen.

_BT Clear

_BT Clear