V.l.n.r. Joeri Breek, Jeroen v/d Kooij, Michiel Berwers, Sjoerd Tekstra en Allard Tekstra vanaf het Havenhoofd op de Zuiderpier met de Willemshaven van Harlingen op de achtergrond.

DE MANNEN VAN HET HAVENHOOFD

HARLINGEN - Het begon allemaal in 2014 op de verjaardag van de moeder van bestuurslid Frans Breek, ook de oma van neefje Joeri Breek. Voor het Havenhoofd in Harlingen werden vrijwilligers gezocht voor de tijdswaarneming. Er was interesse en dat is niet heel gek. Vader Rob Breek en oom Frans Breek zijn oud-roeiers van de Orkaan, moeder Jellie Breek heeft jaren geroeid bij Sara Maatje en ook zusje Anouk Breek heeft afgelopen jaar de HT geroeid in de Sir Lancelot. 

Zodoende, in 2014, ging Joeri Breek opzoek naar hulp, want hij kon het niet alleen. Al gauw kwam hij uit bij Michiel Berwers en Jeroen v/d Kooij, waarmee hij van 2014 tot en met 2017 de honneurs waarnam. Aangezien er vanaf 2018 ook gefilmd moest worden, werd er aangeraden een mannetje erbij te zoeken en zodoende kwamen ze uit bij Sjoerd Tekstra. Nadat Jeroen v/d Kooij aangaf afwezig te zijn in 2019, moest er een vervanger gezocht worden en dat werd Allard Tekstra. Met deze vier jongens zouden ze het dit jaar ook weer gaan doen. 

Ieder heeft zijn eigen taak tijdens de tijdswaarneming. Michiel Berwers heeft de taak om de start op film vast te leggen. De start wordt vastgelegd op film, zodat deze na de HT-race bij eventuele onduidelijkheden wat betreft de tijdswaarneming teruggekeken kan worden. Allard Tekstra in 2019 en Jeroen v/d Kooij staan in de jaren daarvoor klaar met hun verrekijker om de verschillende nummers van de roeisloepen in de volgorde van het passeren van het havenhoofd door te geven aan Joeri Breek en Sjoerd Tekstra. Zij registreren namelijk de tijden met behulp van een laptop. Nadat alle roeisloepen zijn gestart worden deze tijden doorgegeven aan het bestuur.

De afgelopen jaren is wel het een en ander veranderd. Naast het filmen en de samenstelling van het team, hebben de jongens ook te maken met een regelwijziging. Het Havenhoofd heeft namelijk meer verantwoordelijkheden gekregen. Waar voorheen de tijd al begon te lopen bij het startschot, is dat nu vanaf de tijdswaarneming op de Zuiderpier pas het geval. Het gaat namelijk om seconden. Bovendien werden de jongens de afgelopen twee jaar met een rib naar de VIP-boot gebracht waarna zij een gezellige middag op Terschelling vertoefden. Ook dit jaar zouden zij weer met een rib naar de VIP-boot gebracht worden, maar is de HT-roeirace van dit jaar helaas afgeschaft..

KTF EN HT-RACE

Traditiegetrouw hijst KTF al jarenlang op Hemelvaartsdag vele sloepen in het water van deelnemers van de HT-race. Als Harlinger bedrijf vinden wij dit een prachtig evenement waar wij ieder jaar met groot genoegen ons bijdrage aan leveren. Wij vinden het dan ook erg jammer dat de race dit jaar door de huidige omstandigheden niet door kan gaan, maar gaan er vanuit dat de wedstrijd in 2021 wel weer geroeid kan worden. Ook dan zijn wij graag weer van de partij

KTF doet nog veel meer

Naast het hijsen van sloepen doet KTF uiteraard nog veel meer. De meeste mensen zullen onze gele kranen en vrachtauto’s wel eens zien rijden. KTF heeft hijskranen met een hijsvermogen variërend van 50 t/m 400 ton en de hijswerkzaamheden zijn zeer divers. Zo hijsen we met de lichtere kranen bijvoorbeeld dakmateriaal op een dak en met de zwaardere kranen hijsen we o.a. grote schepen en windmolenonderdelen. En kortgeleden hebben we met meerdere kranen tegelijk de Slachtebrêge over de A31 tussen Midlum en Franeker teruggeplaatst, een bijzondere klus. Maar we kunnen ook een jacuzzi over uw woning hijsen!

Verder bestaat ons machinepark uit diverse transportcombinaties, vrachtauto’s met laadkranen, hoogwerkers, verreikers en heftrucks. Veel vervoerde objecten zijn: schepen, machines, windmolenonderdelen, staalconstructies voor de weg- en waterbouw en silo’s. We zijn van vele markten thuis en willen onze klanten graag een totaalpakket van transport en hijswerk bieden. KTF heeft als enige in Friesland SPMT’s. Dit zijn zelfrijdende modulaire platformwagens waarmee we objecten tot maximaal 1000 ton kunnen verplaatsen. Deze worden veel gebruikt voor het verplaatsen van schepen en met name scheepswerven weten ons dan ook voor dit specialisme te vinden.

Werkgebied

Het werkgebied van KTF is hoofdzakelijk Friesland, Groningen, Drenthe en Noord-Holland, al komen we met onze transportcombinaties ook regelmatig in het buitenland. Tevens zijn wij een bekend gezicht op de waddeneilanden Vlieland en Terschelling. In 2018 zijn wij verhuisd naar ons huidige bedrijfspand aan de Lange Lijnbaan in Harlingen. Hier hebben we moderne kantoren, lokalen voor cursussen en vergaderingen, een wasplaats en een eigen werkplaats waar we het onderhoud aan ons materiaal uitvoeren. Ook biedt ons terrein volop mogelijkheden voor opslag (zowel binnen als buiten) van allerlei soorten materialen.

_BT Clear
 

46e Harlingen-Terschelling - Sloeproeirace

_BT Clear