DE NIEUWE SCHEPEN: HET WACHTEN WORDT BELOOND

_BT Clear

Dit jaar gaat de HT-race niet door. En wat is dat jammer voor alle deelnemers, toeschouwers, de organisatie en sponsoren. In verband met de maatregelen om het coronavirus in te perken zijn alle evenementen de komende maanden afgelast. De uitbraak van het virus heeft grote impact op het dagelijks leven van alle mensen, de gezondheidszorg, op het toerisme en op allerlei andere takken van het bedrijfsleven.

Wij wachten op het moment van schrijven op technici uit Duitsland. Door de coronamaatregelen mogen zij Duitsland momenteel helaas niet uitreizen en Nederland niet in. Hun aanwezigheid is essentieel voor het opstarten en in gebruik nemen van de motoren. Zonder hen geen proefvaarten met onze nieuwe schepen. Dus wachten we met het proefvaren van ms Willem Barentsz, die praktisch klaar is en werken we gestaag door op ms Willem de Vlamingh. Ondertussen kunnen we wel het één en ander vertellen over de schepen, die straks op de lijnen Terschelling en Vlieland zullen worden ingezet. Want unieke schepen zijn het!

Vorm en voortstuwing

Na een uitgebreide aanbestedingsprocedure tekenden we in april 2016 een overeenkomst met Strategic Marine om de twee innovatieve, milieuvriendelijke veerboten te bouwen. Strategic Marine is een specialist in het bouwen van alle soorten aluminium high performance schepen, met inbegrip van passagiersschepen, met een uitstekende staat van dienst. Over de vorm van de schepen en de voortstuwing waren daarvóór al belangrijke keuzes gemaakt. We kozen voor een catamaranrompvorm, omdat dat de meest efficiënte en stabiele keus is, bij een dienstsnelheid van 14 knopen (ca. 26 km/uur) op onze ondiepe routes over de Waddenzee.

En als materiaal kozen we voor aluminium. Dat is licht en dus is er minder brandstof nodig om het schip voort te bewegen. We kozen voor Liquefied Natural Gas (LNG, vloeibaar aardgas) als brandstof. Dat betekent straks substantieel minder uitstoot van schadelijke emissies als fijnstof (ca. 95% minder), SOx (ca. 99% minder) en NOx (ca. 90% minder) dan varen op reguliere gasolie. De enorme reductie van de uitstoot van NOx en fijnstof is goed nieuws, want die zijn schadelijk voor de gezondheid van mensen en dieren. Ook de emissie van CO2 vermindert met 11%. Daarnaast betekent het gebruik van LNG 50-75% minder lawaai: een prettige bijkomstigheid bij het reizen over het wad. De beide Willems zijn straks de állereerste single fuel LNG veerboten in Nederland.

Samenwerkende specialisten

Naast Strategic Marine werkten er nog veel meer partijen mee aan de bouw van de nieuwe schepen, uit binnen- en buitenland. Elk specialist op eigen gebied. BMT Nigel Gee, de bekende nautische architect uit Southampton bracht uitgebreide ervaring in het ontwerpen van allerlei high performance aluminium schepen in. Vripack, de jachtbouwer uit Sneek, ontwierp zowel het exterieur als het interieur van de schepen. MTU / Rolls Royce Power Systems in Friedrichshaven staat hoog aangeschreven als het gaat om de ontwikkeling van schone en efficiënte motoren met hoge prestaties. Marine Service Noord uit Hoogezand leverde het hele ontwerp van de LNG-brandstofsystemen. De gasinstallatie werd volledig gebouwd bij Cryovat in Nijkerk. Het toonaangevende bedrijf Veth, gevestigd te Papendrecht, produceerde de zeer efficiënte, contra-roterende roerpropellers en de boegschroeven. Orcan Energy in München leverde vier efficiënte ePacks, waarmee een maximale warmteterugwinning uit restwarmte wordt gerealiseerd voor opwekking van elektriciteit.

Bouw

Na alle voorbereidingen ging de bouw van start in het voorjaar van 2016, op de werf van Strategic Marine in Vietnam. Half juli arriveerden daar de eerste twee leden van het bouwbegeleidingsteam van
Rederij Doeksen. Het team zou uiteindelijk uit vier collega’s bestaan en men zou steeds in een wisselende samenstelling permanent aanwezig zijn tot en met begin maart 2019: het moment waarop de schepen op transport werden gesteld naar Nederland.

Op 8 januari 2019 rolde ms Willem de Vlamingh uit de loods in Vietnam. Twee jaar, 5 maanden en 11 dagen nadat de kiel van het schip was gelegd, ging het schip eindelijk zijn geboorteplek verlaten. Op zaterdag 19 januari rolde het schip als eerste van de twee LNG-catamarans na een sobere doopplechtigheid van de helling te water. Drie dagen later, op 22 januari 2019, volgde de Willem Barentsz.

Op vrijdag 8 maart 2019 vertrokken ze aan boord van het zwareladingsschip Sun Rise vanuit Vung Tau, Vietnam, voor een 80 dagen durende zeereis naar Nederland. De route voerde langs Kaap de Goede Hoop. Op 27 mei 2019 arriveerde de Sun Rise rond 21.00 uur in Den Helder, waar het voor anker ging.

Aankomst en afbouw

Bij aankomst in Nederland, bleek dat er nogal wat schade was opgelopen door regenwater dat de salons was binnengelopen. Het herstel dat in de periode erna volgde, nam behoorlijk wat tijd in beslag. En terwijl we ons begin maart 2020 voorbereidden op de allereerste LNG-bunkering en het in bedrijf stellen van de Willem Barentsz, sloeg in Nederland, net als in de rest van de wereld, het coronavirus toe. Internationale toeleveranciers riepen hun monteurs terug naar huis. Begrijpelijk.

Het lange wachten wordt uiteindelijk beloond. We zijn uitermate trots op de nieuwe schepen. Niet alleen op de futuristische verschijning, maar vooral op de toegepaste techniek en de gunstige impact die ze hierdoor zullen hebben op het milieu, zodra ze deze zomer in gebruik zijn gesteld.

Meer lezen?

Lees meer over onze nieuwe schepen op www.denieuweschepenvandoeksen.nl

_BT Clear
 

46e Harlingen-Terschelling - Sloeproeirace

_BT Clear